Hebben jullie de kleine winnares Hollands Got Talent gezien?
Ik had zo m'n bedenkingen bij zo'n jong ding, 11 jaar pas. Ik vond haar niet zo erg zuiver zingen, en veel te volwassen nummers voor een kind.
Ik las vanmorgen een stukje in de krant van Wilma Nanninga, ik ben het roerend met haar eens!
Privémening: Knuffelberen voor Aliyah
door door Wilma Nanninga
Knuffelberen voor Aliyah. En dat vond ik nog het meest terechte cadeau voor deze 11-jarige met de gouden strot, die afgelopen vrijdag Hollands Got Talent won.
Ik zal wel de Johan Derksen van de zangtalentenshows zijn. Maar ik vind dat er zo langzamerhand zoveel echt jonge kinderen aan programma’s als HGT, My Name is of So You Think You Can Sing, of hoe ze ook allemaal heten, meedoen dat er naast het Jeugdsongfestival gewoon weer ruimte is voor een mini playbackshow, waarbij dan wel echt gezongen wordt.
Aliyah won een auto, maar het was appels met peren vergelijken. Dat zal wel een beetje inherent zijn aan programma’s als HGT, maar ik ben dan voor het invoeren van een minimum leeftijd. Zodat schattigheid niet meetelt en jonge kinderen eigen shows hebben waar hun talent wordt gekoesterd en er wordt gekeken naar hoe het verantwoord met ze verder moet. Ik zeg niet dat meisjes van 11 alleen nog ’drie kleine kleutertjes zaten op een hek’ mogen zingen. Ik vind het wel ver gaan dat ze geperst in een glitterjurk, met dikke lagen make up op hun jonge gezichtjes zoals in de halve finale bijvoorbeeld het nummer And I’m telling You van Jennifer Hudson staan te zingen. Dat nummer gaat over een vrouw van middelbare leeftijd die haar man in wanhoop toezingt omdat hij van haar wil scheiden. Dat is, zoals Marco Borsato vrijdag tegen me zei, als een 16-jarige die My Way van Sinatra staat te zingen.
Kinderen in dit soort talentenshows doen me nog het meest denken aan die Amerikaanse kindermissverkiezingen waar jonge meisjes, omgevormd tot barbiepoppen, allerlei kunstjes op het toneel doen. Dat moeten we in weldenkend Nederland niet willen.
(bron:telegraaf)