Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Gepost op: 25 April 2011, 15:47:55 » |
|
Onverwachts hebben we van de week een klein voorgevormd vijvertje gekocht. Wij hebben nog steeds een stukje tuin tegen de schutting, waarvan we nog niet wisten wat we ermee gingen doen. Ideeën genoeg hoor, Remco wilde een stroompje maken, en oja een kleine volière voor de valkparkieten zou ook leuk zijn. Nee toch maar niet, we stikken van de katten in de wijk. Dan een waterornament. Veel bekeken maar niet eentje die echt mooi was. Uiteindelijk eentje gekocht die hubbie mooi vond maar ja, hij viel klein uit. Toch maar een vijvertje? Ja leuk, dan zetten we het ornament ervoor blablabla. Dus op internet gezocht, geboden en meteen vermeld dat we direct langs wilden komen. Dat was een goed idee, bod werd geaccepteerd en nu staat er een vijvertje in de tuin. Maar ja hij moet nog ingegraven worden, dan wilden Remco en vriend wel doen als het 's avonds wat koeler was. Maar eerst zouden alle vrienden komen en film kijken. Dus vijver in gebruik genomen als koelbox voor de drank, een multifunctionele bak  En straks tijdens onze fietstocht hebben we op verschillende adressen naar een pomp gekeken en er eentje gevonden. Nu eerst, als het wat koeler is, de bak in de grond graven en inwateren. Dan kan er morgen water in, granulaat, plantjes en de pomp en dan 2 weken wachten en het water helemaal doorpompen en filteren. En dan, eindelijk, mogen de visjes erin. Ik zal wat foto's maken van de opbouw om jullie mee te laten genieten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 25 April 2011, 16:05:19 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 25 April 2011, 18:06:41 » |
|
Lijkt op onze vijver. Niet zo heel groot, toch?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 25 April 2011, 18:27:06 » |
|
nee joh want dat kan ik niet kwijt, heb maar een bescheiden tuintje over na de keukenaanbouw, hij is 135x78x50 en daarbij, ik heb nog nooit een vijver gehad dus dan moet je vooraan beginnen hè 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 25 April 2011, 20:26:05 » |
|
Wat een leuke koelkast.  Leuk joh een vijvertje  dat trekt ook nog meer vogeltjes. Ik ben heel benieuwd hoe het word.
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 25 April 2011, 21:13:13 » |
|
we hebben aan de andere kant van de tuin zo'n fonteintje met een ondergrondse opvangbak, daar zitten de mussen graag onder als hij aanstaat, een heuse mussen-douche 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2011, 21:46:31 » |
|
Altijd gezellig, zo'n waterpartijtje in je tuin. Alleen niet als je nodig plassen moet, dan gaat zo'n fonteintje echt irriteren! Oja, ik mis wel een randje waar je wat plantjes enzo in kunt zetten. Hadden ze die niet meer?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 25 April 2011, 21:49:18 » |
|
dat is een andere vijver en die werden in no time verkocht. Ik heb nog wel een aantal plantjes en stenen om er omheen te leggen, het wordt toch wel wat 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 25 April 2011, 22:33:06 » |
|
 Altijd gezellig, zo'n waterpartijtje in je tuin. Alleen niet als je nodig plassen moet, dan gaat zo'n fonteintje echt irriteren! Oja, ik mis wel een randje waar je wat plantjes enzo in kunt zetten. Hadden ze die niet meer?
|
|
|
|
|
|
deze voorbijganger op uw levensweg groet u 
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2011, 22:36:36 » |
|
Ik zou echt geen tuin meer zonder vijvertje willen hoor en het leuke is dat de vogels altijd in de beekloop komen badderen, vinden ze heerlijk zo'n kabbelent stroompje water. Maar hij zit nu echt boordevol kikkervisjes....ben benieuwd straks als het kikkertjes/padjes worden....word een heuse invasie vrees ik.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 26 April 2011, 09:52:13 » |
|
Het is altijd best een gedoe om hem helder te houden. Ik gooi er nu zo af en toe een speciaal goedje in en dat gaat prima.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 26 April 2011, 09:56:49 » |
|
ik heb al granulaat en in de pomp zit ook een uv-lamp, werkt perfect als ik de vijvereigenaren hoor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 26 April 2011, 11:09:19 » |
|
Dat hebben wij ook allemaal maar je neemt de natuur niet in de maling is onze bevinding. Zeker nu er zoveel kikker visjes inzitten en ineens de temperatuur zo snel gestegen is ontkomt je niet aan alg vorming. We hebben er twee pompen in, met koolstof filter en granulaat en nog een of ander soort speciale spons en ook een uv lamp. Ronald ergert zich er best aan, maar ik zie het al hoe de natuur zijn werk doet. Ik heb wel eens tegen hem gezegt, als je het zo helder wilt hebben het hele jaar door kan je beter een aquarium nemen. Ik wil ook nu er zoveel leven in de vijver zit niet hebben dat hij er wat aan doet. Maar anders was hij er allang weer met zijn schepnet door gegaan om het alg eruit te vissen. Wat er dan overigens met deze temperaturen een paar dagen later weer net zo hard in zit. Straks is ie ineens weer kraak helder en dan is Roon helemaal blij....dan kijk ik naar de bodem en zie daar dan ook de pomp liggen, wat ik dus weer lelijk vind. Een mens wil altijd maar ingrijpen in de natuur, ik ben er gewoon een veel grotere voorstander van om er juist af te blijven. Kikkers, padden, visse, padden en kikker visjes, salamandertjes, alles leeft erin en een duidelijk teken dat je vijver biologisch in evenwicht is kan je toch niet krijgen??
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 26 April 2011, 11:25:15 » |
|
dat is ook zo maar dat er nu zoveel alg bij je zit is te wijten aan de zon en temperatuur maar ook omdat er nu zoveel levends inzit, dat poept en piest ook gewoon door en van die zuren leeft de alg weer goed. Als de kikkers dadelijk weer weg zijn, dan wordt het ook weer helderder. En inderdaad, hoe gezonder het water, hoe beter het is, met of zonder alg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 26 April 2011, 11:46:50 » |
|
Jazeker, doordat het ineens zo warm geworden is krijg je die alg. Maar dat is toch een natuurlijk verschijnsel? Ik vind het alleen maar mooi om te zien hoe de natuur dit allemaal zo doet. En de alg is weer een goede voedings bron voor de kikkervisjes, vissen en salamanders. Ik zeg wel eens tegen Ronald.....kan wel merken dat je een stedeling bent 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 27 April 2011, 00:25:56 » |
|
Wij hebben ook alg in de vijver, maar toch is hij verder aardig helder.. En inderdaad, als er veel vis enzo inzit krijg je dat. Wij hebben nog maar 2 grote goudvissen (1 is er pas weer door een reiger uitgehaald)... maaarrr.. een heleboel jonge piepkleine visjes zagen we vorige week. 
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 27 April 2011, 18:41:59 » |
|
over 2 a 3 weken gaan we ook eens kijken naar een paar goudvisjes, meteen de kleinste maat maar kopen en niet teveel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 27 April 2011, 18:48:30 » |
|
Kijk er al geen 6 jaar meer naar om. Ding is lek en halfvol (ong. 20 kuub wanneer vol) Komt steeds meer vis in en en voeder al jaren niet eens. Ook geen alg te zien. Dor die kutvissen kan ik het ding niet leegmaken eigenlijk 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 27 April 2011, 21:36:11 » |
|
whahahahahahaha 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 27 April 2011, 21:48:38 » |
|
Aladin laat de natuur lekker z'n gang gaan.. ik zie er wel een visstekje voor jou in Peg. Leuk hoor, kutvisjes vangen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 28 April 2011, 09:03:52 » |
|
en Anja? Al visjes in de vijver? En staat het leuk?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 28 April 2011, 10:20:33 » |
|
nee nog niet, gisteren is het gat waar het vijvertje moet komen, uitgegraven door de jongens. En wat dat voor resultaat had, dat kunnen jullie op hyves en facebook zien, tis zeker de moeite waard 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 28 April 2011, 10:29:40 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 28 April 2011, 10:56:38 » |
|
pffffffffffffffffffffffffff, ik heb het gezien 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 28 April 2011, 11:05:27 » |
|
 Geweldig, die jongens hebben wel gevoel voor humor zeg en kunnen goed acteren 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 28 April 2011, 11:07:47 » |
|
Whaaaaaaaaaaaa... die hebben het nuttige met het aangename verenigd. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 28 April 2011, 11:27:59 » |
|
en een plezier dat ze hadden! er is heel wat afgelachen en ze zijn de hele avond bezig geweest 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 28 April 2011, 11:29:59 » |
|
het straalt van ze af 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 28 April 2011, 11:30:52 » |
|
Als uiteindelijk het vijvertje maar waterpas ligt is het prima toch? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 28 April 2011, 13:33:02 » |
|
hubbie zegt dat het zo is dus gaan we daar maar vanuit 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 28 April 2011, 13:58:36 » |
|
en een plezier dat ze hadden! er is heel wat afgelachen en ze zijn de hele avond bezig geweest  En ze leven allemaal nog? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 28 April 2011, 14:22:09 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 28 April 2011, 15:45:33 » |
|
ik heb ze allemaal zelf ons huis zien verlaten dus...ja ik denk het wel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 30 April 2011, 11:56:58 » |
|
we gaan zo dadelijk naar Intratuin om plantjes te halen en dan mag de pomp aan de slag om het water leefbaar te maken 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 30 April 2011, 12:03:31 » |
|
het vijvertje is vannacht zeker wel vol gekomen met die dubbele onweersbui?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 30 April 2011, 12:24:20 » |
|
Onze vijver is wat troebeler geworden de laatste dagen, zal wel aan de regen liggen. Een voordeel is dat de reigers ze nu wat moeilijker kunnen traceren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 30 April 2011, 13:56:32 » |
|
het zullen de naweeën van het stuifmeel zijn. De vijver is vol maar ook troebel, dat komt door het granulaat dat met het inzetten van de plantjes wat verspreidt is maar het komt goed 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 01 Mei 2011, 12:27:41 » |
|
Het ligt ook aan de tijd van het jaar, we hebben het eigenlijk ieder jaar wel een poosje, hubbie gooit er dan een spulletje in, ik weet niet hoe het heet, maar vorig jaar heeft hij en zeker voor 20 eurootjes ingegooid.  Het begint hier een beetje op groene soep te lijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 01 Mei 2011, 12:42:02 » |
|
sinds gisterenmorgen draait de pomp/filter volle uren, nu nog zo'n 2 weken wachten en dan ga ik voor de vis, eigenlijk wil ik dat vandaag al maar de vijver moet eerst in 'biologische staat' zijn, het zal wel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 01 Mei 2011, 12:50:55 » |
|
dan ga je toch een emmer dril uit de dommel scheppen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 01 Mei 2011, 13:01:33 » |
|
De vijver na de opstartfase helder houden Als de zuurstofplanten in de nieuwe vijver eenmaal groeien, blijft het belangrijk om de hardheid van het vijverwater op peil te houden. Invallende regen maakt het vijverwater geleidelijk steeds zachter, waardoor op den duur de groei van de zuurstofplanten gaat teruglopen. De vijver krijgt dan last van algen en wordt troebel. Om de waterhardheid van het vijverwater een jaar lang op peil te houden, kun je gebruik maken van Mineral Clay. Mineral Clay: verbeter de GH- en KH-waarde van de vijver Mineral Clay verhoogt de GH- en KH-waarde van het vijverwater. Dit middel heeft een langdurige werking, waardoor het vijverwater een heel jaar op de juiste waterhardheid gehouden kan worden. http://www.vijverhulp.nl/index.htmde regen heeft er dus geen goed aan gedaan. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 01 Mei 2011, 23:31:39 » |
|
Hier hebben we ook heel zacht water en dan merk je meteen als de zon maar iets gaat schijnen dat er alg ontstaat. Als alle kikkervisjes weg zijn zullen we weer eens een test doen. Op zich ben ik niet zo'n voorstander ervan om er spul bij in te doen, maar Ronald wil de vijver toch graag zoveel mogelijk helder hebben.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 02 Mei 2011, 00:37:34 » |
|
we gaan zo dadelijk naar Intratuin om plantjes te halen en dan mag de pomp aan de slag om het water leefbaar te maken  Je hebt het water wel geënt toch? Daarna poosje met rust laten voor je gaat pompen en filteren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #43 Gepost op: 02 Mei 2011, 00:41:53 » |
|
sinds gisterenmorgen draait de pomp/filter volle uren, nu nog zo'n 2 weken wachten en dan ga ik voor de vis, eigenlijk wil ik dat vandaag al maar de vijver moet eerst in 'biologische staat' zijn, het zal wel  Ja klopt. beetje groen water is voor de vis overigens geheel niet schadelijk, integendeel zelfs. Die chemische troep die er vaak in gegooid wordt om de algen geklonterd naar de bodem te laten zakken wel degelijk. Plus dat je pomp/filter niet blij is met die troep.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #44 Gepost op: 02 Mei 2011, 10:17:21 » |
|
Het hoeft ook niet altijd perse chemische troep te zijn, er zijn ook andere middelen om het tegen te gaan of te bestrijden.
Ik geloof dat hubbie er ook vaak een soort kalk in gooit, en zuurstofhoudende planten, oa kikkerbeet wil ook weleens helpen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #45 Gepost op: 02 Mei 2011, 13:23:37 » |
|
Kalk kan op zich geen kwaad, dat is een natuurlijk stof. En zuurstof planten zijn onmisbaar tenzij je er kaperachtige vissen in wilt houden want die zwemmen zich erin vast en daarnaast vreten ze ook alle planten kaal.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #46 Gepost op: 03 Mei 2011, 14:53:11 » |
|
bosje gerstestro werkt goed tegen algen. Je kunt het ook in K&K zakjes kopen, zit het er fijngemalen in voor 30x de prijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #47 Gepost op: 03 Mei 2011, 14:58:08 » |
|
wat vinden jullie van slakken in de vijver? ik hoor van bijna iedereen dat dat goed zou zijn?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #48 Gepost op: 03 Mei 2011, 15:39:01 » |
|
en dit is hem dan, de kleinste die je kunt krijgen maar we willen eerst eens ff kijken of het wat voor ons is, groter kan altijd. Het water is nog wat troebel, we denken dat het aan het substraat ligt.   Ik kreeg gisteren wat vijverplantjes van mijn broer maar zag een soort cocon boordevol eitjes. Toen ik beter keek, zag ik er veel meer, zijn dat slakkeneitjes ofzo?? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #49 Gepost op: 03 Mei 2011, 15:42:28 » |
|
geen idee, gewoon wachten tot ze uitkomen. dan zie je het wel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #50 Gepost op: 03 Mei 2011, 16:18:09 » |
|
Dat ziet er leuk uit Peg,  Ik heb het hubbie laten zien maar die wist het niet, ik heb even op google gezocht, misschien kun je hier iets mee? http://home.deds.nl/~vliegvis/Artikelen/eitjes%20en%20eikapsels.htm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #51 Gepost op: 03 Mei 2011, 16:32:09 » |
|
dan zijn het eitjes van de poelslak, ik hou ze nog ff apart, zoveel slakken zal ook niet goed zijn  ik denk dat we een probleem hebben, het water blijft ijskoud. Waarschijnlijk is de ochtendzon tot 13.00 uur te weinig om het water te verwarmen. Misschien is het beter om de vijver op een andere plek te leggen waar de zon wel de hele middag op schijnt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #52 Gepost op: 03 Mei 2011, 16:34:31 » |
|
Niet doen hoor, de hele dag zon op je vijver geeft nog meer alg.. en uiteraard blijft het water koud.. wil je de visjes verwennen met een warm bad? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #53 Gepost op: 03 Mei 2011, 16:36:20 » |
|
tuurlijk, ik verwen al mijn beessies  maar echt, het water is ijskoud, ik zie hem al helemaal dichtvriezen in de winter 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #54 Gepost op: 03 Mei 2011, 16:54:57 » |
|
dan kun je in je achtertuin de schaatsen onderbinden 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #55 Gepost op: 03 Mei 2011, 17:22:56 » |
|
UIteraard, iedere vijver vriest dicht als het vriest.  Met een luchtpompje kun je altijd een stukje openhouden, kunnen de vogels in ieder geval drinken, en het is ook beter voor de dieren die in het water leven.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #56 Gepost op: 03 Mei 2011, 17:28:59 » |
|
ja maar ik zie dan al meteen één grote klomp ijs met oranje vlekjes 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #57 Gepost op: 03 Mei 2011, 17:33:01 » |
|
Dan mag het wel heeeeeeeeeeeeeeel hard gaan vriezen, als het maar diep genoeg is dan kunnen vissen daar wel tegen, het zijn tenslotte koudbloedige dieren.. maar dat moet jij toch weten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #58 Gepost op: 03 Mei 2011, 18:22:36 » |
|
er zal der maar eens ene wat heter zijn!!!  net biologische bacterieën gehaald om de zuurstofplantjes wat te ondersteunen, ze staan nu in puur leidingwater en voordat dat water wat zuiverder is, dat duurt zolang, nu moet het in enkele dagen gepiept zijn  (en ja ik laat me alles wijs maken, aquarium heb ik ervaring mee maar van vijvers heb ik geen kaas gegeten, laat staan vis) 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #59 Gepost op: 03 Mei 2011, 18:57:19 » |
|
Nee en vooral maar negeren wat anderen aandragen he muts 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #60 Gepost op: 03 Mei 2011, 19:22:48 » |
|
tuurlijk, ik ben dan ook een vrolijke maar eigenwijze brabantse  maarre, niks hoor, ik luister prima maar wat de ene aanraadt wordt weer door andere vijverbezitter afgeraden, en wie zegt nu hoe het is??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #61 Gepost op: 03 Mei 2011, 19:42:38 » |
|
ikke dus. Met meer kans op succes ook want die gedroogde zooi heeft zelden een meetbaar effect. Wat wel belangrijk is dat je niet filtert(of UV) tijdens die ent periode.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #62 Gepost op: 03 Mei 2011, 19:56:51 » |
|
ow maar ik heb een pomp/filter/uv ineen, daar is niks van gezegd 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #63 Gepost op: 03 Mei 2011, 21:24:51 » |
|
Nou die moet je dus nog een weekje uitlaten tot de bacteriën genoeg verspreid zijn. Daarna vermenigvuldigen ze zich wel sneller dan ze verdelgd worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #64 Gepost op: 03 Mei 2011, 21:29:01 » |
|
leuk hoor Peg, een waterpertijtje vind ik eigenlijk een must in de tuin. Dat troebele kan nog wel effe door dat substraat komen, hadden wij in het begin ook maar als het goed is moet dat snel door de pomp gezuivert zijn. Hier is momenteel niks met het algen gebeuren. Speciaal heul veul zuurstof planten erin en een zware pomp, maar momenteel lijkt het meer een poel erwtensoep! bahhh, hoop dat dat weer een beetje bijtrekt als al die kikkervisjes eruit zijn. De pomp filter zit nu ook om de haverklap vol.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #65 Gepost op: 03 Mei 2011, 21:29:52 » |
|
Ik pomp al 6 jaar niet meer trouwens en komt weer steeds meer vis in. biologisch evenwicht is redelijk op orde dan maar echt helder is het niet. De vissen zie je wel goed, zeker met zonnetje er bij. Maar kmoet um nog eens helemaal leeg halen ivm een lek maar ja die vissen he. Moet ik eigenlijk zo'n net hebben als sprot vissers gebruiken 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #66 Gepost op: 03 Mei 2011, 21:33:17 » |
|
Hier is momenteel niks met het algen gebeuren.
Bosje gerstestro Shanon Alleen met draadalgen kun je zo'n harde ragebol gebruiken. Ronddraaien(rustig) net als stroop op een vork en bij elkaar halen zo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #67 Gepost op: 03 Mei 2011, 21:35:15 » |
|
Dat gaat dus nu niet want dan heb je de ragebol niet alleen vol alg, maar ook vol kikkervisjes. Als je er met je hand doorheen gaat om er wat uit te vissen heb je er van die dikkopjes bij. dus nog maar effe wachten tot ze weg zijn en dan groot onderhoud.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #68 Gepost op: 03 Mei 2011, 22:32:26 » |
|
ik wil kikkers 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #69 Gepost op: 03 Mei 2011, 22:40:17 » |
|
Hoeveel had u er gehad willen hebben??? 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #70 Gepost op: 03 Mei 2011, 22:55:31 » |
|
een stuk of wat  maar ze blijven hier toch niet want ze zijn bij jou geboren  heb inmiddels braaf de pomp uitgezet Ali 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #71 Gepost op: 03 Mei 2011, 23:30:59 » |
|
Dan leg je ze maar aan de ketting hoor. Hoop toch echt niet dat de hele meuk volgent jaar met z'n allen weer gezellig terug komt want dan ga ik er wel een stookje voor steken!
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #72 Gepost op: 03 Mei 2011, 23:33:29 » |
|
Ons vijvertje ziet er nu niet meer uit. Zoveel blad dat er laatst is ingewaaid, dus zal even met het visnet er doorheen moeten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #73 Gepost op: 04 Mei 2011, 07:45:33 » |
|
veel vijvers hier op forzona 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #74 Gepost op: 04 Mei 2011, 11:17:17 » |
|
Roon had begin van het voorjaar zo'n vijver stofzuiger gekocht, zat hij al lang op te azen maar ik zag er het nut niet zo van in. Nou, het ding is er nu dus en hij druk vorige maand ermee zeg.....en nu, de vijver is nog nooit zo vies geweest  Ik kan in veel dingen mee gaan maar een soort van zuiggeval die de vijver dan zogemaand schoon moet maken , nee....dat gaat zelfs mijn inbeeldings vermogen te ver. 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #75 Gepost op: 04 Mei 2011, 11:40:12 » |
|
Ik denk dat bij iedereen die een vijver heeft dezelfde problemen opduiken, vooral in het voorjaar. Nouja de bezigheden houden je van de straat en we hebben hier weer iets om over te kletsen.  De natuur gaat zijn eigen gang moet je maar rekenen, misschien willen wij het wel allemaal te mooi hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #76 Gepost op: 04 Mei 2011, 12:21:03 » |
|
de vissen hebben we nog niet maar wel alvast het voer 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #77 Gepost op: 04 Mei 2011, 13:03:54 » |
|
De natuur gaat zijn eigen gang moet je maar rekenen, misschien willen wij het wel allemaal te mooi hebben.
Precies en dat zeg ik ookj steeds tegen Roon. Laat de natuur zijn gang gaan en bewonder het ook. De mens wil er altijd met zijn rationele verstand veranderingen in aan brengen....laat gaan! Ppfff...klinkt weer lekker filosofich he? 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #78 Gepost op: 05 Mei 2011, 10:51:52 » |
|
Het natuurlijke evenwicht in de vijver brengen is het moeilijkst... soms moet je de natuur een handje helpen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #79 Gepost op: 05 Mei 2011, 11:19:07 » |
|
mmm de merel heeft het al door, die baddert in het plantenmandje en drukt daardoor de planten kapot 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #80 Gepost op: 05 Mei 2011, 11:41:19 » |
|
Even een paar stenen ertussen leggen als dat lukt.  Hier doen ze dat ook, en halen ook spul weg als ze met het nest bezig zijn, hier is het allemaal al volgroeid, dus niet zo erg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #81 Gepost op: 05 Mei 2011, 12:51:27 » |
|
weg met de wachttijd, ik ga vissen halen! kan niet meer wachten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #82 Gepost op: 05 Mei 2011, 14:06:13 » |
|
 ook al zo'n juffertje ongeduld.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #83 Gepost op: 05 Mei 2011, 14:09:33 » |
|
weg met de wachttijd, ik ga vissen halen! kan niet meer wachten  rolmopsen of lekkerbekkies 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #84 Gepost op: 05 Mei 2011, 14:11:10 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #85 Gepost op: 05 Mei 2011, 15:05:18 » |
|
ik heb nog 4 zalmrolletjes met geitenkaas in de koelkast  en oja 6 goudvissen, niet de gewone simpele oranje maar oranje/wit, die vond ik mooier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #86 Gepost op: 05 Mei 2011, 16:43:43 » |
|
Die gevlekte Peganuse's soms?
Of nee Shubunkin's bedoel ik natuurlijk, vind ik het mooist.
Met dit weer is het heerlijk buiten zitten en een levende waterpartij erbij is altijd extra genieten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #87 Gepost op: 05 Mei 2011, 16:47:31 » |
|
yep dat zijn ze, ze zitten al aan mijn planten te vreten, tssss 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #88 Gepost op: 05 Mei 2011, 16:58:53 » |
|
prima keuze  stukje fijnmazig kunststof gaas om de waterplanten of beter nog alleen over de pot dat ze er niet in kunnen wroeten.(of nylonkousje)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #89 Gepost op: 05 Mei 2011, 17:34:55 » |
|
en oja 6 goudvissen, niet de gewone simpele oranje maar oranje/wit, die vond ik mooier
Wel veel voor het formaat vijver hoor, ze groeien als kool en fokken als konijnen.  Wel leuk, maar zo'n aantal maakt je vijver wel erg snel troebel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #90 Gepost op: 05 Mei 2011, 17:42:21 » |
|
ehh hoe groter de vijver hoe groter ze groeien hoor  Wil niet zeggen dat ze niet te groot kunnen worden voor zo'n klein vijvertje maar kan lang duren en nooit van die grote karpers van 20cm ofzo. Er is nog nooit een karperachtige een vissenkom uitgegroeid bijvoorbeeld.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #91 Gepost op: 05 Mei 2011, 17:49:22 » |
|
Dat is waar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #92 Gepost op: 05 Mei 2011, 19:56:36 » |
|
is 6 teveel voor een vijvertje van 135x75? ze zijn maar 6 cm per vis 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #93 Gepost op: 06 Mei 2011, 01:09:55 » |
|
vissen groeien navenant ze ruimte hebben
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #94 Gepost op: 08 Mei 2011, 13:27:04 » |
|
we hebben het bij zes gelaten, we kijken wel of er binnenkort jonge spruiten rondzwemmen. De vissen zijn nu echt actief en het water is kraakhelder 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #95 Gepost op: 09 Mei 2011, 11:17:10 » |
|
Hier zwemmen 3 van onze jonge spruiten.. Ze zijn altijd zwart, dus in het begin moeilijk te ontdekken. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #96 Gepost op: 09 Mei 2011, 11:25:25 » |
|
Leuk Peg en ik zou het zeker bij die 6 laten. Gezien het een kleine vijver is is dat meer dan zat!
hier zwemmen ook van die zwatjes, zaten er vorig jaar al in en nu groter maar nog steeds die kleur dus dat zijn jonkies van een shubunkin. Gezien die verschillende kleuren hebben kunnen die ook verschillende kleuren jonkies voort brengen. Dan nog een aantal gewone goudvissen. De goudwinders heb ik niet meer gezien en de sluierstaarten ook niet dus die zullen wel dood zijn. Maar goed,leven zat met al die kikkers,padden, dikkopjes en salamanders.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #97 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:18:40 » |
|
hoe vaak geven jullie de vissen te eten? Op het potje staat meerdere keren per dag maar geen hoeveelheid, ik heb vlokvoer en korreltjes, het vlokvoer zinkt meteen maar de korrel blijven drijven, die moeten ze ook echt ophalen, wat ze nog niet echt durven.  Alleen doen ze het niet, ze komen solidair met z'n zessen en met de brutaalste bovenaan, de schijterds 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #98 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:22:08 » |
|
Momenteel geven wij helemaal geen voer. Er zit genoeg alg in de vijver dus voeren is eigenlijk helemaal niet nodig. Wij deden het altijd wel hoor meer omdat we het zo'n leuk gezicht vonden als al die vissen dan als gekken op het voer afkwamen. Bij ons vinden ze de vlokken lekkerder dan de korrels. wij gaven altijd maar een keer per dag om om de dag een beetje (ongeveer een eet lepel) maar toen hadden we er ook veel meer vissen inzitten.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #99 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:24:25 » |
|
ja maar dat is nog even niet bij ons, ik kan wel zien dat er alg komt maar de vijver is net nieuw ingericht dus er zal te weinig inzitten voor de vissen om rond te scharrelen. IK merk ook dat ze best wel honger hebben maar wil niet teveel voeren
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #100 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:25:59 » |
|
Hubbie zegt: 1 of 2 keer keer per dag een klein beetje vlokvoer, niet teveel anders gaat het rotten op de bodem. Korrels blijven drijven en worden ook vaak door de vogels opgegeten. Hier zit veel alg in de vijver daar eten ze ook van,dus ze krijgen weinig extra.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #101 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:35:46 » |
|
oke dan krijgen ze 2x per dag een weinig vlokvoer en 1x wat korrels. Liggen ze volgende week op de rug, dan weet ik dat het meer moet zijn, komen ze door het gewicht niet meer boven, dan is het teveel  maar thanks hubbie van cyber, ik ga het proberen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #102 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:37:50 » |
|
 vissen gaan niet zo snel dood van de honger, en een vis met obesitas heb ik nog nooit gezien. Ze vinden altijd wel iets te eten, ook al voer je ze niet zoveel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #103 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:54:00 » |
|
Voeren hoeft echt niet. Ze zullen niet dood gaan als je ze niet voert. als het goed is kunnen ze in het water uit de organismen die ontstaan zichzelf goed genoeg voeden. Een vis kan je wel weer dood voeren, daar moet je eerder voor waken. Dus beter te weinig dan teveel voer erin.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #104 Gepost op: 10 Mei 2011, 21:12:15 » |
|
een theelepeltje per dag voor een 20-tal (kleine)vissen in een vijver waar nog geen evenwicht in zit. al de rest zal voor snelle vervuiling zorgen. 1x per dag op een vaste tijd zal zorgen dat de vissen minder schuw worden, soms zelfs aaibaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #105 Gepost op: 11 Mei 2011, 11:29:31 » |
|
 dat weten ze precies.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #106 Gepost op: 11 Mei 2011, 12:15:44 » |
|
Gran, jullie hebben toch zo'n speciaal visbordje op de bodem?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #107 Gepost op: 11 Mei 2011, 12:24:50 » |
|
Ja dat klopt, die gaat er onderhand weer in. Wat ze niet opeten word er weer uitgehaald zodat er nooit resten in blijven die dan de boel weer vervuilen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #108 Gepost op: 11 Mei 2011, 14:21:27 » |
|
ik ben net nog op zoektocht geweest en na enkele droge sloten, het ven in het bos bezocht waar groene kikkers leven. Het krioelt daar en na ff zoeken vond ik een put die geen verbinding meer had met het ven, daar zaten nog dikkopjes in. Uiteindelijk heb ik er 3 meegenomen + nog flink wat water dat vergeven is van de watervlooien. Ook muggenlarven bewegen heen en weer en volgens mij, maar dat weet ik nog niet zeggen, zitten er salamdertjes in het beginstadium bij.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #109 Gepost op: 11 Mei 2011, 14:23:21 » |
|
leuk, dan haal je ze gewoon naar je vijvertje toe 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #110 Gepost op: 11 Mei 2011, 14:37:18 » |
|
ja hoor, geen probleem, ik heb er echt plezier in 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #111 Gepost op: 11 Mei 2011, 18:41:28 » |
|
prima maar hopelijk verwar je het niet met het enten van het water?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #112 Gepost op: 11 Mei 2011, 20:20:04 » |
|
nee ik heb een apart plastic bakje waar ik het water uit het ven ingedaan heb. Het is gewoon uren kijken naar al wat leeft. Ik ben nog eens terug gegaan met hubbie en heb nog een emmer vol levend spul meegenomen. Volgens mij heb ik nu zo'n 10 jonge salamandertjes en 10 dikkopjes en nog zo'n 5 diertjes waarvan ik nog niet weet wat het zijn. Alles wat niet de vijver in gaat, wordt netjes weer terug in het ven uitgezet. Trouwens de watervlooien die ik gekocht heb worden gekweekt om af en toe een handvol in de vijver te zetten als voedsel en tegen de algen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #113 Gepost op: 11 Mei 2011, 21:29:31 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #114 Gepost op: 11 Mei 2011, 21:49:49 » |
|
volgens mij heb ik goed geantwoord 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #115 Gepost op: 11 Mei 2011, 22:41:54 » |
|
Ja heerlijk om dit zo mee te kunnen beleven hoor. Vergeet vooral niet dat anderen eerst ook veel verkeerd deden voor ze de wijsneus uit konden hangen  Je wilt het allemaal niet weten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #116 Gepost op: 12 Mei 2011, 00:09:08 » |
|
Vergeet vooral niet dat anderen eerst ook veel verkeerd deden voor ze de wijsneus uit konden hangen  Je wilt het allemaal niet weten Ik wilde haar net waarschuwen om niet teveel uit de "natuur" te halen, zo kregen wij ooit met wilde planten een visziekte cadeau. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #117 Gepost op: 12 Mei 2011, 08:50:23 » |
|
als het goed is, zal er 'vanzelf' een natuurlijk evenwicht komen in een vijvertje met bewegend water, maar ja, als je zoooooooooow ongeduldig bent, wil je daar natuurlijk niet op wachten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #118 Gepost op: 12 Mei 2011, 09:33:49 » |
|
mwoh met ongeduldig zijn valt het wel mee hoor, we zijn er gewoon elke dag mee bezig en ik heb er veel plezier in. Daarbij heb ik nu genoeg tijd om alle aandacht eraan te besteden, vandaag oeverplantjes er rond om heen en wat witte kiezel om het af te werken. Even kijken hoe het staat. In de plastic bak is het venwater weer zuiver, gisteren kon je niks in de bak zien maar alles is weer gezonken, best leuk hoor, om te ontdekken wat er alemaal in huist. Trouwens, we hebben een merelpaar in de tuin van de buren (ja waarvan ik het nest per ongeluk vernield had) het vrouwtje eet hier de groene kliko leeg en heleflt een plekje gevonden tussen de waterplanten waar ze heerlijk kan badderen. Kost me wel een plant of twee maar het zal wel wraak zijn ofzo  Het mannetje is niet zo slim en dook gisteren bijna in het diepe gedeelte, op het laatste moment zag hij zijn vergissing in en kon zich nog net vastklauwen met zijn pootjes. Hij badderde voorheen in een laag zwart bakje dat ik voor de vogels buiten gezet had, die heb ik nu voor de vijver ingegraven zodat hij daar in kan, het werd meteen gewaardeerd 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #119 Gepost op: 12 Mei 2011, 10:41:07 » |
|
Dat je er plezier aan beleefd is het belangrijkste.. er is ook altijd wel wat te zien.
Gisteravond zag ik ineens dat er ook een kleine pad in de vijver zit.. samen met Daan heb ik hem even in een schepnet gevangen en uitvoerig bekeken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #120 Gepost op: 12 Mei 2011, 14:35:13 » |
|
gatverrr moet er nog aan denken dat ik eens dacht een steen aan de kant te leggen die ineens bewoog 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #121 Gepost op: 12 Mei 2011, 14:37:40 » |
|
daar heb je nu nog een trauma van geloof ik 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #122 Gepost op: 13 Mei 2011, 10:59:25 » |
|
En ik in mijn twintiger jaren dat ik bij een vriendin dacht dat de tochtstrip van haar deur zo stroef was...kreeg die deur maar niet dicht tot ik naar beneden keek en een dikke kikkerkop zag...had dat diertje dus gewoonweg gewurgt. Ben toen zo geschrokken dat ik in 1 sprong op de bank belande.
Maar even terug te komen op wat Gran zei, je moet idd wel oppassen wat je allemaal mee neemt uit natuur waters. Vaak kunnen er ook bacterieen in zitten die je niet in je vijver wilt! Ons werd dat idee door de hovenier die hier d etuin en vijver heeft aangelegt zeer af geraden. Op den duur als je vijver biologisch in evenwicht is krijg je er vanzelf leven in, dat zie je bij ons wel wat een drukte het nu is. Maar anderzijds snap ik wel dat je er nu zo mee bezig bent je meer wil weten/zien. Wij hadden er toen eigenlijk iets te vroeg al vissen in gedaan, maar gelukkig hebben ze het alemaal overleeft.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #123 Gepost op: 13 Mei 2011, 11:50:15 » |
|
Hier is het ook weer goedgekomen, maar wel na behandeling van het water met een bepaald spul wat we gekocht hadden. De vissen kregen de witte stip. Parasieten
Naast schimmel-, virus- en bacterieaandoeningen, kunnen vissen ook geplaagd worden door parasieten. De parasietsoorten zijn talrijk en kunnen zowel in- als uitwendig voorkomen. De meest bekende parasieten zijn de karperluis en de witte stip. Een vijver kan met deze parasieten geïnfecteerd worden:
1. als er in het wild gevangen vissen uitgezet worden. 2. als waterplanten uit openbare wateren in de vijver aangebracht worden. 3. door natuurlijke voedseldiertjes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #124 Gepost op: 13 Mei 2011, 11:56:31 » |
|
Jaa, witte stip, daar had de hovenier het toen ook over!
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #125 Gepost op: 13 Mei 2011, 13:14:34 » |
|
Krijg je meestal door vissen of planten van het tuincentrum er gratis bij. Die wisselen nogal eens van leverancier. Maar is goed te behandelen en vooral ook doorgeven aan je leverancier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #126 Gepost op: 13 Mei 2011, 18:53:25 » |
|
Vorig jaar kocht ik een paar visjes van de plaatselijke dierenwinkel, maar de helft van m'n eigen vissen gingen twee dagen daarna dood. Geen witte stip, maar zomaar patsboem dood. Volgende week ga ik m'n aquarium trouwens weer helemaal leeg halen (moet wel want we krijgen nieuw vinyl in de keuken. En d'r zit bijna 100 liter water in, dus dat ding vertil je ook niet ff met een paar mensen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #127 Gepost op: 13 Mei 2011, 18:56:12 » |
|
Poeh, nee dat is zwaar,  Leuk he, meteen alles weer helemaal nieuw en schoon. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #128 Gepost op: 13 Mei 2011, 19:03:30 » |
|
Yep, ik ben van plan om hem helemaal mooi schoon te maken en opnieuw in te richten. kost me wel weer een dag, maarja, dan kunnen we er ook weer twee jaar tegen. Vijvers leeghalen en schoonmaken is anders ook een hele klus...  Vaak sta je daar niet bij stil als je een nieuwe vijver of aquarium neemt. Maar gelukkig hoeft het niet elke week, zoals bij een vissekom.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #129 Gepost op: 13 Mei 2011, 19:07:43 » |
|
Wij hebben de vijver nog nooit leeggehaald, en die ligt er toch al 20 jaar. Normaal hoeft dat ook niet, dat gebeurd in de natuur ook niet. Een aquarium is een ander verhaal natuurlijk. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #130 Gepost op: 13 Mei 2011, 19:26:45 » |
|
Marian laat af en toe een paar emmers water uit het aquarium lopen om weer vers water toe te kunnen voegen. Schijnt zo te moeten maar bemoei me nooit met dat ding. Mag er wel graag naar kijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #131 Gepost op: 13 Mei 2011, 19:55:25 » |
|
Witte stip ken ik van het aquarium, dat is goed te behandelen met Halamid. Er komt niet veel in hoor, enkel wat kikkertjes en salamanders, wil geen vreemde vis erbij. Planten ook niet en watervlooien ga ik kweken van gekochte watervlooien. En gaat het toch mis, helaas pindakaas, daar is ook wel weer een oplossing voor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #132 Gepost op: 13 Mei 2011, 20:39:05 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #133 Gepost op: 13 Mei 2011, 21:27:31 » |
|
Oooooooh.. dat ziet er leuk uit zeg.. kan me voorstellen dat je daar vaak vertoeft. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #134 Gepost op: 14 Mei 2011, 11:24:19 » |
|
de stretcher en slaapzak zie je net niet op de foto 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #135 Gepost op: 14 Mei 2011, 11:43:03 » |
|
Leuk hoor Peg! En je hebt al aardig wat dieren in je tuins gellof ik. Ik zie nu ook een schilpad en laatst die mooie foto van de eekhoorn  Leuk he als de vissen erin zitten en alls nog zo kraak helder is?
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #136 Gepost op: 14 Mei 2011, 15:30:55 » |
|
ik vind de foto van de vijver niet eens mooi, hij komt niet over zoals hij werkelijk is  En wat dieren betreft, ik heb een nep moedermuis met 2 kleine muisjes, een eekhoorn, een schildpad en een hond in de tuin. De vijver was eerst heel troebel door het substraat maar sinds de watervlooien en continue de pomp laten lopen, is hij kraakhelder geworden. Maar ja ik heb natuurlijk ook nog geen alg in de vijver, enkel op de wanden, dat kan ik zien omdat we één grote slak hebben en die maakt zwarte strepen tussen het groenige in 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #137 Gepost op: 14 Mei 2011, 16:02:57 » |
|
Hier ook behoorlijk veel alg aan de randen, maar ik vind dat wel natuurlijk staan. Verder is de vijver inmiddels ook alweer behoorlijk helder. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #138 Gepost op: 17 Mei 2011, 21:28:46 » |
|
het alg groeit hard, de wand is onder water helemaal groen geworden en overal komt de alg van de wand afgegroeit. Ik heb net de dikkopjes, kevertjes en watersalamandertjes in de vijver gezet. De dikkopjes werden steeds trager en groeiden niet echt, volgens internet is het een tekort aan voeding. Daarentegen zijn de watersalamandertjes in grootte verdubbeld. Worden ze opgevreten, helaas pindakaas. En de vissen, die waren vandaag de hele dag bezig achter elkaar aan te jagen en kuit te schieten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #139 Gepost op: 17 Mei 2011, 22:45:34 » |
|
Ohjee,...je vijvertje ontploft straks nog van al dat leven  Ik zag hier ook in die grote vaas dat daar de dikkopjes erg achter bleven in groei dus heb ze vorige week weer terug in de vijver gedaan.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #140 Gepost op: 17 Mei 2011, 23:14:58 » |
|
ik zag dat er een waterjufferlarve, ontpopt was in een echte waterjuffer, jammer is dat er blijkbaar iets fout gegoaan is, de waterjuffer is verdronken in de plastic bak met dikkopjes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #141 Gepost op: 28 Mei 2011, 10:41:41 » |
|
Hoe is het met de levende have in je vijvertje?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #142 Gepost op: 28 Mei 2011, 11:41:35 » |
|
ik zag dat er een waterjufferlarve, ontpopt was in een echte waterjuffer, jammer is dat er blijkbaar iets fout gegoaan is, de waterjuffer is verdronken in de plastic bak met dikkopjes
kon die waterjuffer nog niet zwemmen dan? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #143 Gepost op: 28 Mei 2011, 13:39:01 » |
|
Ik denk dat ze nog op les was, en de zwemvleugeltjes vergeten was. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #144 Gepost op: 28 Mei 2011, 15:13:35 » |
|
Peg ik ben ook benieuwd, zat gister effe aan onze vijver en ik weet niet welke diertjes het zijn, maar ze komen razendsnel vanuit het diepe gedeelte omhoog om snel wat te pakken aan de oppervlakte. het lijkt wel een kruising tussen een kikker en een salamander of zoiets. Maar je ziet ze nauwelijks zo snel zijn ze.'
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #145 Gepost op: 28 Mei 2011, 17:53:21 » |
|
Dat zijn de larven van de libel, echte moordenaars die al het kleine spul opvreten. Die kun je dus beter niet in je vijver hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #146 Gepost op: 28 Mei 2011, 18:25:22 » |
|
het gaat prima met de levende have maar dikkopjes en salamandertjes heb ik niet meer gezien. De vissen zijn er inmiddels aan gewend dat er af en toe nog wat korrels in de vijver gegooid worden en de planten groeien de bak uit, zo hard dat ze uitschieten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #147 Gepost op: 28 Mei 2011, 19:16:22 » |
|
Je rent dan zigzaggend naar je achterdeur?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #148 Gepost op: 28 Mei 2011, 20:31:29 » |
|
Mooi dat het zo goed gaat. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #149 Gepost op: 28 Mei 2011, 21:04:25 » |
|
Dat zijn de larven van de libel, echte moordenaars die al het kleine spul opvreten. Die kun je dus beter niet in je vijver hebben.
Dat kan ik me niet voorstellen, die beesten zijn wel zo'n 10 cm groot!
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #150 Gepost op: 28 Mei 2011, 21:26:35 » |
|
zijn het geen uitgroeiende larven van de watersalamander? hebben ze een soort kuif om de nek? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #151 Gepost op: 28 Mei 2011, 21:56:11 » |
|
Nou zo zien ze er niet uit, het zijn net grote kikkervisjes maar dan zie ik ook een paar pootjes. Ze zijn echt razend snel!
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #152 Gepost op: 29 Mei 2011, 10:26:45 » |
|
Het kan ook de geelgerande watertor zijn, ook en rover en razendsnel, die hebben wij ook weleens in de vijver gehad.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #153 Gepost op: 29 Mei 2011, 13:59:01 » |
|
En die zijn ook langwerpig??? Ik zal er eens op googelen.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #154 Gepost op: 02 Juni 2011, 11:45:06 » |
|
gatverdamme ik haal net een jonge mus uit de vijver, verdronken 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #155 Gepost op: 02 Juni 2011, 12:40:00 » |
|
die heeft dorst gehad en niet beseft dat een vijver dieper is dan een waterplas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #156 Gepost op: 02 Juni 2011, 12:43:18 » |
|
aaahhhh sneu he, had ik een keer in mijn vorige huis. Beestej leefde nog en helemaal in paniek, moeder merel ook schreeuwen maar de kleine ging steeds heelmaal onder de vlonders zitten die we toen over de vijver hadden en daardoor kon ik er niet bij  De moeder heeft wel 2 dagen op de schutting zitteb roepen....ik werd er helemaal naar van.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #157 Gepost op: 02 Juni 2011, 13:19:24 » |
|
 zo is de natuur.. soms heel hard als je het ziet. Hier vond ik ooit in het kleine vijvertje in de voortuin (dat we nu niet meer hebben) een jonge egel die verdronken was. Triest, maar je kunt het niet altijd voorkomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #158 Gepost op: 02 Juni 2011, 19:37:47 » |
|
kippen, egels, kindjes van de buren, je kunt van alles in je vijver vinden blijkt soms wel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #159 Gepost op: 03 Juni 2011, 13:59:46 » |
|
Dat laatste hoop ik nooit mee te maken.  Als we weg zijn doe ik altijd de poorten op slot, kan er geen kind in de tuin komen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #160 Gepost op: 03 Juni 2011, 14:06:03 » |
|
gelukkig zijn de kinderen in jou omgeving het poortklimmen niet machtig
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #161 Gepost op: 03 Juni 2011, 14:10:19 » |
|
Grotere kinderen wel natuurlijk, maar die verdrinken niet meer in mijn vijver.. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #162 Gepost op: 03 Juni 2011, 17:09:10 » |
|
Nee oke maar het gebeurt nu eenmaal. Ook waar ouders of andere oppas bij is. Even telefoon of poepen en hoppa het toezicht is weg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #163 Gepost op: 03 Juni 2011, 17:51:13 » |
|
Ik was en ben zo'n miep die, als de kinderen of kleinkinderen in de zomer in het zwembadje zaten, ze drijfnat mee naar binnen nam als ik het toilet ging bezoeken, of als de telefoon ging..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #164 Gepost op: 03 Juni 2011, 18:11:14 » |
|
Ja das wel lekker als er 6 kinderen in je zwembad zitten en de telefoon gaat binnen  Of die nu allemaal een trauma hebben van toilet bezoek van Oma?  Kunt lullen wat je wilt, echt iedereen heeft wel eens een situatie gehad waarin het ook wel verkeerd had kunnen lopen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #165 Gepost op: 03 Juni 2011, 18:28:13 » |
|
Oh jahoor, maar je doet toch alles om het te voorkomen. Met de kleinkinderen was opa ook meestal in de buurt, en gelukkig heb ik niet meer dan 4 kinderen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #166 Gepost op: 03 Juni 2011, 18:35:24 » |
|
als ze in hetzelfde tempo gewerkt hadden had je 16 kleinkinderen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #167 Gepost op: 03 Juni 2011, 18:39:16 » |
|
Inderdaad, dat roep ik ook weleens, maar onder ons gezegd hoeft dat van mij nou ook weer niet.  Dan gaat de hele aow op aan cadeautjes. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #168 Gepost op: 03 Juni 2011, 18:41:33 » |
|
dan krijg je er wel veel knuffels voor terug 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #169 Gepost op: 03 Juni 2011, 18:44:20 » |
|
Ach die pak ik er gewoon bij van "forum-kleinkinderen" en buurkinderen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #170 Gepost op: 03 Juni 2011, 19:20:50 » |
|
Telt een knuffel van mij ook mee Gran? 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #171 Gepost op: 03 Juni 2011, 19:22:43 » |
|
drievierkantdubbel uiteraard 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #172 Gepost op: 03 Juni 2011, 20:15:08 » |
|
Voor jou misschien maar of dat voor Gran ook geldt?? 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #173 Gepost op: 04 Juni 2011, 00:46:41 » |
|
Telt een knuffel van mij ook mee Gran?  Tuurlijk! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #174 Gepost op: 12 Juni 2011, 14:03:32 » |
|
De eerste bloem van de waterlelie staat op uitkomen... cameraatje ligt klaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #175 Gepost op: 12 Juni 2011, 14:06:02 » |
|
oh mooi! daar is ons vijvertje te klein voor, had ze anders zeker er in willen hebben! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #176 Gepost op: 13 Juni 2011, 19:27:22 » |
|
Je zou er ook kikkerbeet in kunnen doen, dat heb ik ook pas gekocht. http://www.waterwereld.nu/kikkerbeet.php
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #177 Gepost op: 13 Juni 2011, 20:03:32 » |
|
De eerste bloem van de waterlelie staat op uitkomen... cameraatje ligt klaar. Hier is de eerste alweer uitgebloeid, de tweede staat overdags met mooi weer steeds open en er komen nog heel wat knoppen aan.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #178 Gepost op: 13 Juni 2011, 23:39:15 » |
|
dit is een goed idee maar wacht nog ff, de huidige plantjes groeien ook behoorlijk hard dus ff afwachten anders zie ik mijn visjes niet meer.........
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #179 Gepost op: 21 Juni 2011, 23:22:30 » |
|
Ze zijn heel klein, je ziet ze hier links tussen de waterlelie. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #180 Gepost op: 21 Juni 2011, 23:52:59 » |
|
Da's een mooie, in ieder geval.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #181 Gepost op: 22 Juni 2011, 09:15:01 » |
|
ow ja dat kan er nog wel in maar dan gooi ik wat andere plantjes die er nu indrijven, weg. De vissen hebben een plant half kapot gebeten in het begin en dat drijft nog allemaal bovenin. Het schiet overigens wel wortel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #182 Gepost op: 22 Juni 2011, 09:21:53 » |
|
btw ik heb gisteren 13 vuurgarnaaltjes gekocht, 5 mosballetjes en nog garnalenvoer voor in het aquarium. En dadelijk wordt het zoeken want ze verschuilen zich massaal (of ze zijn opgegeten door de vis)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|