Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Gepost op: 25 April 2011, 15:47:55 » |
|
Onverwachts hebben we van de week een klein voorgevormd vijvertje gekocht. Wij hebben nog steeds een stukje tuin tegen de schutting, waarvan we nog niet wisten wat we ermee gingen doen. Ideeën genoeg hoor, Remco wilde een stroompje maken, en oja een kleine volière voor de valkparkieten zou ook leuk zijn. Nee toch maar niet, we stikken van de katten in de wijk. Dan een waterornament. Veel bekeken maar niet eentje die echt mooi was. Uiteindelijk eentje gekocht die hubbie mooi vond maar ja, hij viel klein uit. Toch maar een vijvertje? Ja leuk, dan zetten we het ornament ervoor blablabla. Dus op internet gezocht, geboden en meteen vermeld dat we direct langs wilden komen. Dat was een goed idee, bod werd geaccepteerd en nu staat er een vijvertje in de tuin. Maar ja hij moet nog ingegraven worden, dan wilden Remco en vriend wel doen als het 's avonds wat koeler was. Maar eerst zouden alle vrienden komen en film kijken. Dus vijver in gebruik genomen als koelbox voor de drank, een multifunctionele bak  En straks tijdens onze fietstocht hebben we op verschillende adressen naar een pomp gekeken en er eentje gevonden. Nu eerst, als het wat koeler is, de bak in de grond graven en inwateren. Dan kan er morgen water in, granulaat, plantjes en de pomp en dan 2 weken wachten en het water helemaal doorpompen en filteren. En dan, eindelijk, mogen de visjes erin. Ik zal wat foto's maken van de opbouw om jullie mee te laten genieten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 25 April 2011, 16:05:19 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 25 April 2011, 18:06:41 » |
|
Lijkt op onze vijver. Niet zo heel groot, toch?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 25 April 2011, 18:27:06 » |
|
nee joh want dat kan ik niet kwijt, heb maar een bescheiden tuintje over na de keukenaanbouw, hij is 135x78x50 en daarbij, ik heb nog nooit een vijver gehad dus dan moet je vooraan beginnen hè 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 25 April 2011, 20:26:05 » |
|
Wat een leuke koelkast.  Leuk joh een vijvertje  dat trekt ook nog meer vogeltjes. Ik ben heel benieuwd hoe het word.
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 25 April 2011, 21:13:13 » |
|
we hebben aan de andere kant van de tuin zo'n fonteintje met een ondergrondse opvangbak, daar zitten de mussen graag onder als hij aanstaat, een heuse mussen-douche 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2011, 21:46:31 » |
|
Altijd gezellig, zo'n waterpartijtje in je tuin. Alleen niet als je nodig plassen moet, dan gaat zo'n fonteintje echt irriteren! Oja, ik mis wel een randje waar je wat plantjes enzo in kunt zetten. Hadden ze die niet meer?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 25 April 2011, 21:49:18 » |
|
dat is een andere vijver en die werden in no time verkocht. Ik heb nog wel een aantal plantjes en stenen om er omheen te leggen, het wordt toch wel wat 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 25 April 2011, 22:33:06 » |
|
 Altijd gezellig, zo'n waterpartijtje in je tuin. Alleen niet als je nodig plassen moet, dan gaat zo'n fonteintje echt irriteren! Oja, ik mis wel een randje waar je wat plantjes enzo in kunt zetten. Hadden ze die niet meer?
|
|
|
|
|
|
deze voorbijganger op uw levensweg groet u 
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2011, 22:36:36 » |
|
Ik zou echt geen tuin meer zonder vijvertje willen hoor en het leuke is dat de vogels altijd in de beekloop komen badderen, vinden ze heerlijk zo'n kabbelent stroompje water. Maar hij zit nu echt boordevol kikkervisjes....ben benieuwd straks als het kikkertjes/padjes worden....word een heuse invasie vrees ik.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 26 April 2011, 09:52:13 » |
|
Het is altijd best een gedoe om hem helder te houden. Ik gooi er nu zo af en toe een speciaal goedje in en dat gaat prima.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 26 April 2011, 09:56:49 » |
|
ik heb al granulaat en in de pomp zit ook een uv-lamp, werkt perfect als ik de vijvereigenaren hoor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 26 April 2011, 11:09:19 » |
|
Dat hebben wij ook allemaal maar je neemt de natuur niet in de maling is onze bevinding. Zeker nu er zoveel kikker visjes inzitten en ineens de temperatuur zo snel gestegen is ontkomt je niet aan alg vorming. We hebben er twee pompen in, met koolstof filter en granulaat en nog een of ander soort speciale spons en ook een uv lamp. Ronald ergert zich er best aan, maar ik zie het al hoe de natuur zijn werk doet. Ik heb wel eens tegen hem gezegt, als je het zo helder wilt hebben het hele jaar door kan je beter een aquarium nemen. Ik wil ook nu er zoveel leven in de vijver zit niet hebben dat hij er wat aan doet. Maar anders was hij er allang weer met zijn schepnet door gegaan om het alg eruit te vissen. Wat er dan overigens met deze temperaturen een paar dagen later weer net zo hard in zit. Straks is ie ineens weer kraak helder en dan is Roon helemaal blij....dan kijk ik naar de bodem en zie daar dan ook de pomp liggen, wat ik dus weer lelijk vind. Een mens wil altijd maar ingrijpen in de natuur, ik ben er gewoon een veel grotere voorstander van om er juist af te blijven. Kikkers, padden, visse, padden en kikker visjes, salamandertjes, alles leeft erin en een duidelijk teken dat je vijver biologisch in evenwicht is kan je toch niet krijgen??
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 26 April 2011, 11:25:15 » |
|
dat is ook zo maar dat er nu zoveel alg bij je zit is te wijten aan de zon en temperatuur maar ook omdat er nu zoveel levends inzit, dat poept en piest ook gewoon door en van die zuren leeft de alg weer goed. Als de kikkers dadelijk weer weg zijn, dan wordt het ook weer helderder. En inderdaad, hoe gezonder het water, hoe beter het is, met of zonder alg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 26 April 2011, 11:46:50 » |
|
Jazeker, doordat het ineens zo warm geworden is krijg je die alg. Maar dat is toch een natuurlijk verschijnsel? Ik vind het alleen maar mooi om te zien hoe de natuur dit allemaal zo doet. En de alg is weer een goede voedings bron voor de kikkervisjes, vissen en salamanders. Ik zeg wel eens tegen Ronald.....kan wel merken dat je een stedeling bent 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 27 April 2011, 00:25:56 » |
|
Wij hebben ook alg in de vijver, maar toch is hij verder aardig helder.. En inderdaad, als er veel vis enzo inzit krijg je dat. Wij hebben nog maar 2 grote goudvissen (1 is er pas weer door een reiger uitgehaald)... maaarrr.. een heleboel jonge piepkleine visjes zagen we vorige week. 
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 27 April 2011, 18:41:59 » |
|
over 2 a 3 weken gaan we ook eens kijken naar een paar goudvisjes, meteen de kleinste maat maar kopen en niet teveel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 27 April 2011, 18:48:30 » |
|
Kijk er al geen 6 jaar meer naar om. Ding is lek en halfvol (ong. 20 kuub wanneer vol) Komt steeds meer vis in en en voeder al jaren niet eens. Ook geen alg te zien. Dor die kutvissen kan ik het ding niet leegmaken eigenlijk 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 27 April 2011, 21:36:11 » |
|
whahahahahahaha 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 27 April 2011, 21:48:38 » |
|
Aladin laat de natuur lekker z'n gang gaan.. ik zie er wel een visstekje voor jou in Peg. Leuk hoor, kutvisjes vangen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 28 April 2011, 09:03:52 » |
|
en Anja? Al visjes in de vijver? En staat het leuk?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 28 April 2011, 10:20:33 » |
|
nee nog niet, gisteren is het gat waar het vijvertje moet komen, uitgegraven door de jongens. En wat dat voor resultaat had, dat kunnen jullie op hyves en facebook zien, tis zeker de moeite waard 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: