Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

97.190 aantal berichten in 2.023 topics- door 61 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Boserud

25 Mei 2012, 08:26:08
Forzona.nlPraatcafé en meerHet praatcafeTopic: een lustrum topkwaliteit
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: een lustrum topkwaliteit  (gelezen 159 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Janet
100.000 poster.
Forzona Member

Geslacht: Vrouw

"Forzona's gewone mens"

« Gepost op: 22 April 2011, 16:59:06 »

Bij onze melkfabriek zijn ze natuurlijk gek op topkwaliteit melk, en de eisen daarvoor zijn ook best hoog. Dat moet ook, het wordt uiteindelijk door mensen geconsumeerd, dus het moet veilig en goed zijn.

Dit jaar hadden we weer voor het vijfde jaar achtereen topkwaliteit. Van 2006 t/m 2010.
In 2005 had Gerrit één keer per ongeluk wat penicilinemelk in de tank gelaten.
Daarvoor hadden we zelfs tien jaar aanééngesloten topkwaliteit.

Bij onze fabriek krijgen die boeren altijd een aardigheidje: de laatste jaren een tinnen dingetje, wat met nostalgisch melken te maken heeft. En bij vijf jaar krijg je een tinnen bord.
Niet dat ik nu zo gek ben op die borden, maar het gaat om de eer natuurlijk!
De tinnen fröbeltjes hebben we altijd in de vensterbank staan, maar het bord heb ik er nu voor de gelegenheid even bij gezet.

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #1 Gepost op: 22 April 2011, 18:41:49 »

Dat is een leuke opsteker Janet, feliciteer ook Gerrit van mij.  bloemetje

Leuke fröbeldingetjes trouwens.  applaus

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #2 Gepost op: 22 April 2011, 18:51:31 »

Nou ja ze gaan in ieder geval niet snel stuk dus prima om van te eten toch?

Maar als ik goed begrijp krijg je zo'n bord als je 5 jaar op rij geen vreemde stoffen in je aangeleverde melk hebt?
Of is er ook nog een kwaliteitseis zoals vetgehalte ofzo en wat weer te beïnvloeden is met veel buitenverkeer of speciaal voer ofzo?
Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #3 Gepost op: 22 April 2011, 21:38:32 »

Nee, het heeft niet te maken met het voer, dus het maakt niet uit hoeveel vet en eiwit je levert, dat bepaalt wel hoeveel geld je voor je melk krijgt. Het streven is een hoog eiwit en dat kun je met voeding bereiken.
De kwaliteit draait om: geen viezigheid, geen medicijnresten, geen melk van een zieke koe, dat wordt (volgens mij) gemeten in celgetal en kiemgetal. Ongetwijfeld kan Geje het duidelijker vertellen als ik.

Het is best een hele toer om het altijd goed op peil te houden. D'r hoeft maar één koe bij te zitten die iets mankeert, en dan kan het al fout zitten. Het is wel fijn dat elke koe afzonderlijk per maand gemonsterd wordt. Bij die monstering komen alle problemen en probleempjes dus boven water. Maarja, één keer per ongeluk wat foute melk in de tank, en je hangt al. Gelukkig ging het nu alweer vijf jaar goed.  lol002
Op naar de tien!

Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #4 Gepost op: 22 April 2011, 23:09:41 »

Hey goed zeg en dat is een leuke opsteker!
gefeliciteerd jullie doen het werk dus uiterst zorgvuldig, een fijn idee! duimenB01

Doe eens normaal man!!!!
geje
Forzona Member

Geslacht: Man

"voorbijganger"

« Antwoord #5 Gepost op: 22 April 2011, 23:38:20 »

Janet, gefeliciteerd. het is een mooi bord   applaus

elke zuivelfabriek heeft zijn eigen accenten waarop men de melk beoordeeld. voor 95% worden de regels door de EU bepaald waaraan melk moet voldoen. er zijn melkfabrieken die naast de EU eisen iets hogere eisen stellen of een iets hogere boete opleggen dan de minimum boete die de EU stelt. melk wordt uitbetaald op basis van het percentage vet en het percentage eiwit dat in de melk zit. welke prijs de melkfabriek uitbetaald voor dat vet en eiwit dat regelt de fabriek zelf. daar zijn geen regels van de EU voor.

strafpunten en in het geval van Janet, geen bord,krijg je als het celgetal te hoog is. heeft een koe uierontsteking gehad dan mag de melk niet geleverd worden. sommige ontstekingen zijn zichtbaar en dan weet je het. sommige ontstekingen zijn onzichtbaar en dan zie je het niet aan de melk. er zitten dan wel teveel melkvreemde cellen in de melk.in de EU is een maximum celgetal van 400 toegestaan (de amerikanen hanteren een grens van 800 ). kom je boven die 400 dan heb je een boete.
een ander aspect is de reinheid. het uier van de koe moet regelmatig geschoren worden, of de haardjes worden afgebrand met koudvuur. laat je de haren te lang worden dan heb je kans op viezigheid. ben je door drukke werkzaamheden vergeten een melkfilter is de leiding te plaatsen dan komt die viezigheid in de melktank en dan krijg je boete.
een ander aspect waar elke keer op gecontroleerd wordt is de antibiotica. is er een koe ziek geweest dan mag de melk niet in de melktank omdat er via het bloed nog medicijnresten in het uier kunnen komen. er is een wachttijd,afhankelijk van het gebruikte medicijn.
een ander aspect wat gemeten wordt is de zuurtegraad van de melk. kuilvoer of gras dat afkomstig is van hoge grond is iets zoeter dan gras uit een rivierdal. voer je dat zoet gras dan is er niets aan de hand. voer je dat voer wat afkomstig is van nattere grond dan moet je er meer ander voer bijdoen zodat het gemiddeld  rantsoen iets zoeter is. de melk blijft dan ook iets zoeter. men meet daarom regelmatig de zuurtegraad van de melk. melk is niet zuur, zoals jullie mogelijk zure melk kennen. zuurtegraad is gewoon de term die men hanteert voor iets te zuur voer. die melk kan niet voor kaas gebruikt worden, wel voor andere dingen. maar voor iets te hoge zuurtegraad krijgt men derhalve ook een boete.
dit zijn enkele voorbeelden waar men op let

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #6 Gepost op: 22 April 2011, 23:41:27 »

Het is best een hele toer om het altijd goed op peil te houden. D'r hoeft maar één koe bij te zitten die iets mankeert, en dan kan het al fout zitten. Het is wel fijn dat elke koe afzonderlijk per maand gemonsterd wordt. Bij die monstering komen alle problemen en probleempjes dus boven water. Maarja, één keer per ongeluk wat foute melk in de tank, en je hangt al. Gelukkig ging het nu alweer vijf jaar goed.  lol002
Op naar de tien!

Dus er komt nog heel wat bij kijken, leuk om dat als leek eens te horen.  duimenB01
Dus een extra pluim voor Gerrit.  hoera

Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #7 Gepost op: 23 April 2011, 15:06:29 »

ik zal hem in z'n **** steken  schater

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #8 Gepost op: 23 April 2011, 19:56:47 »

schater  of op z'n hoed zetten.

Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #9 Gepost op: 24 April 2011, 00:00:25 »

ja, lijkt me beter.
Kwam dus vandaag in het gesprek naar voren dat niet penicilinemelk de oorzaak was geweest, maar het celgetal. Sorry  bloos

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #10 Gepost op: 24 April 2011, 11:13:15 »

Dankzij de uitleg van Geje weet ik nu wat dat is.. nog een heel ingewikkelde materie, daar denk je als leek niet over na. doh

Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #11 Gepost op: 24 April 2011, 17:30:04 »

't Moet natuurlijk ook goed zijn he, want het is wel voor de consumptie...

Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #12 Gepost op: 25 April 2011, 09:05:38 »

goed zeg, weer een opsteker voor Gerrit!
Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #13 Gepost op: 25 April 2011, 09:10:49 »

Ik vind het wel leuk dat ze er echt wat aandacht aan besteden, als je als boer goed je best doet. Ik weet het: de fabriek stelt soms zware regels, waar de boeren het dan niet mee eens zijn, maar dit is toch ook wel weer een aardig gebaar.

Een jaar of vier geleden, toen de melk even heel duur was, zijn er een paar boeren van onze fabriek overgestapt naar een ander, die een cent per liter méér gaf. Gerrit zei toen nog: wat dom, want vastigheid is toch ook wel wat waard.
Nu blijkt dat die nieuwe failliet is, en de boeren hebben een betaalachterstand van één, en sommige zelfs van twee maand, waar ze nu naar kunnen fluiten.
Toen zijn ze met hangende pootjes teruggekomen bij onze fabriek, maar die had inmiddels andere boeren aangetrokken, dus ook daar konden ze niet meer terecht.
Ik weet niet of ze nu al een nieuwe koper gevonden hebben voor hun melk.

geje
Forzona Member

Geslacht: Man

"voorbijganger"

« Antwoord #14 Gepost op: 25 April 2011, 09:37:15 »

er zijn handelaren die partijen melk opkopen en door verkopen op de termijnmarkt aan zuivelfabrieken. die mikken dan op grotere boeren met 200 koeien of kleinere boeren als ze heel dicht bij elkaar wonen. dan zijn er weinig kosten aan verbonden om de melk op te halen

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #15 Gepost op: 27 April 2011, 19:14:58 »

Janet, gefeliciteerd. het is een mooi bord   applaus

elke zuivelfabriek heeft zijn eigen accenten waarop men de melk beoordeeld. voor 95% worden de regels door de EU bepaald waaraan melk moet voldoen. er zijn melkfabrieken die naast de EU eisen iets hogere eisen stellen of een iets hogere boete opleggen dan de minimum boete die de EU stelt. melk wordt uitbetaald op basis van het percentage vet en het percentage eiwit dat in de melk zit. welke prijs de melkfabriek uitbetaald voor dat vet en eiwit dat regelt de fabriek zelf. daar zijn geen regels van de EU voor.

strafpunten en in het geval van Janet, geen bord,krijg je als het celgetal te hoog is. heeft een koe uierontsteking gehad dan mag de melk niet geleverd worden. sommige ontstekingen zijn zichtbaar en dan weet je het. sommige ontstekingen zijn onzichtbaar en dan zie je het niet aan de melk. er zitten dan wel teveel melkvreemde cellen in de melk.in de EU is een maximum celgetal van 400 toegestaan (de amerikanen hanteren een grens van 800 ). kom je boven die 400 dan heb je een boete.
een ander aspect is de reinheid. het uier van de koe moet regelmatig geschoren worden, of de haardjes worden afgebrand met koudvuur. laat je de haren te lang worden dan heb je kans op viezigheid. ben je door drukke werkzaamheden vergeten een melkfilter is de leiding te plaatsen dan komt die viezigheid in de melktank en dan krijg je boete.
een ander aspect waar elke keer op gecontroleerd wordt is de antibiotica. is er een koe ziek geweest dan mag de melk niet in de melktank omdat er via het bloed nog medicijnresten in het uier kunnen komen. er is een wachttijd,afhankelijk van het gebruikte medicijn.
een ander aspect wat gemeten wordt is de zuurtegraad van de melk. kuilvoer of gras dat afkomstig is van hoge grond is iets zoeter dan gras uit een rivierdal. voer je dat zoet gras dan is er niets aan de hand. voer je dat voer wat afkomstig is van nattere grond dan moet je er meer ander voer bijdoen zodat het gemiddeld  rantsoen iets zoeter is. de melk blijft dan ook iets zoeter. men meet daarom regelmatig de zuurtegraad van de melk. melk is niet zuur, zoals jullie mogelijk zure melk kennen. zuurtegraad is gewoon de term die men hanteert voor iets te zuur voer. die melk kan niet voor kaas gebruikt worden, wel voor andere dingen. maar voor iets te hoge zuurtegraad krijgt men derhalve ook een boete.
dit zijn enkele voorbeelden waar men op let

Zo das nogal wat waar een veehouder allemaal op moet letten.
Ook geen wonder dat de aloude keuterboertjes het niet meer konden redden vanwege de regelgeving.
Geeft er ook wel een andere kijk op eigenlijk.

Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #16 Gepost op: 27 April 2011, 22:14:30 »

tja, vroeger kon je altijd boer worden, ook al was je dom.  lol002
Da's tegenwoordig niet meer zo.  ehm

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #17 Gepost op: 27 April 2011, 22:21:22 »

Nou zeg, als ik dat tenminste allemaal zo lees vergt het heel wat kennis.  duimenB01
Niet dat ik daar voordat ik dit allemaal las aan twijfelde hoor.  cool

Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #18 Gepost op: 28 April 2011, 09:03:19 »

Natuurlijk groei je daar vanzelf in, het is ook niet dat iemand zomaar van de éne op de andere dag boer kan worden. Dan moet je wel een poosje meelopen. Wat zeg ik: een poosje? Minstens een heel jaar, zodat je alle seizoenen meegemaakt hebt.

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #19 Gepost op: 28 April 2011, 15:21:46 »

lijkt me erg optimistisch gesteld, zeker zonder die achtergrond.
wanneer welke gewassen bijvoorbeeld alleen al, sommige kunnen elkaar ook overlappen dat het ene wordt gemaaid en het andere net begint op te komen. Na een aantal jaren product X moet je veranderen om de grond niet uit te putten, wanneer oogsten, nu of toch maar 2 weekjes wachten en zo is er zoveel nou dat leer je heus niet met een jaartje meelopen.
Want een volgende keer doet hij het allemaal weer anders net als je het denkt te weten  lol002
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Forzona.nlPraatcafé en meerHet praatcafeTopic: een lustrum topkwaliteit
Ga naar: