Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Gepost op: 07 Maart 2011, 16:17:24 » |
|
De eerste van dit seizoen. Het kwam naar buiten gelopen met moeders om een uur of zes vanochtend met min 23 buiten toen ik begon met voeren. Lief eh? 
|
|
|
|
|
|
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 07 Maart 2011, 18:19:29 » |
|
Wat een schatje.. ik ben gek op lammetjes.  gefeliciteerd met de eerste van dit jaar, hoeveel worden er verwacht?
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 07 Maart 2011, 18:33:23 » |
|
min 23... zijn getallen waarvan de helft er van iets uit m'n jeugd is, tenminste in Nederland 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 07 Maart 2011, 19:29:14 » |
|
Wat een sterk beessie zeg, dat hij in min 23 zomaar overeind gekomen is, en ook nog loopt!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
big twin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 07 Maart 2011, 21:10:00 » |
|
Leuk hoor, je zou zeggen dat het voorjaar voor de deur staat
|
|
|
|
|
|
Wat je ook doet, blijf lachen
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 08 Maart 2011, 01:17:20 » |
|
maar goed dat ze vanaf de geboorte een 'wollen jas' aan hebben. min23 doe je niet voor je plezier als lam lijkt me zo
|
|
|
|
|
|
deze voorbijganger op uw levensweg groet u 
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 08 Maart 2011, 09:43:47 » |
|
Een warme jas is dan niet verkeerd.  Hoe gaat het vandaag met de kleine?
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 08 Maart 2011, 12:11:33 » |
|
Jeetje wat een eerste ervaring met de wereld in die kou zeg maar het lam ziet er fris en dartel uit. Leuke dieren vooral zo grappig als ze van die ongecontroleerde sprongen maken 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 08 Maart 2011, 13:02:00 » |
|
altijd leuke plaatjes van jong leven en nog zo sterk ook! brrrrrrrr met zo'n temperatuur 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 08 Maart 2011, 23:39:08 » |
|
Nu is dit zo zie, mis ik ons vakantie adres in Schotland. Daar zal het ook niet lang meer duren, denk ik.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 09 Maart 2011, 12:42:45 » |
|
Hier in de schaapskooi zijn de lammeren ook al weer een tijdje terug geboren.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 09 Maart 2011, 13:22:20 » |
|
zijn er alweer meer geboren Willem? hoeveel ooien zijn drachtig?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 09 Maart 2011, 16:04:53 » |
|
Willem is niet helemaal in de juiste stemming om er over te praten, maar goed, leuke momenten hebben ook hun keerzijde. Gistermorgen had ik twee (!) schapen met ketosis, of in latijnse benaming acetonaemia oftewel zwangerschapsvergifteging oftewel slepende melkziekte. Wat een kutdag gister. Aan het eind van de dag had ik dus twee dooie schapen uit mijn koppel van 18 (waarvan er 14 drachtig waren, vier waren te jong voor dekking) Degene die dus ziek waren waren er twee van de koppel van acht die ik afgelopen najaar heb gekocht. Het ras is Rideau Arcott, is ontwikkeld eind jaren 60 in Ottawa aan de universiteit door verschillende rassen te poolen. De reden dat ik deze schapen wilde hebben was dat ze geschikt zijn voor de winters hier, in vergelijking met de "East Friesians" oftewel het Friese melkschaap, welke hier ook te vinden is, maar meer onderhoud nodig heeft. De eerste die gisteravond het loodje legde heb ik opengemaakt om te kijken hoeveel lammeren het mij gekost heeft. Het arme meiske had vier lammetjes. Ik heb daarna maar later op de avond geen moeite genomen om de andere ook open te maken, ben er al ziek zat van. Deze hele week ben ik thuis (niet eigen keus, maar er is helaas momenteel geen werk) dus ik loop nou elke twee uur zowiezo met argusogen te kijken. Het hele grapje heeft me ook nog eens 140 dollar gekost aangezien ik glycol en ketamalt heb aangeschaft in de ijdele hoop dat het helpt, maar volgens de berichten die ik hier en daar van het net plukte gister heeft het bij schapen een hele kleine kans. Dit in tegenstelling tot koeien, die er dus wel mee geholpen zijn, Afijn, vandaar mijn rothumeur zal ik maar zeggen. Ik heb goed de pleuris in.
De rest van je vraag. De komende weken, tot zelfs ergens in half april moeten er nu dus nog 9 lammeren en daar verwacht ik in totaal nog een tussen de twintig en vijfentwintig lammeren van. We zullen zien. Tot nu toe dus drie gelammerd, allemaal een enkel lam. Nog geen twins dus, maar dat was ook niet helemaal de verwachting.
Pffft, ik hoop dat de komende dagen een beetje beter worden in ieder geval..........
|
|
|
|
|
|
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 09 Maart 2011, 16:45:18 » |
|
Gadverdarrie wat een akelig bericht Willem, kan me dan ook heel goed voorstellen dat je goed de pest erin hebt! Is het een op zich staande ziekte of is het ook overdraagbaar? Want je moet er toch niet aan denken dat er meer volgen. Ik hoop dat de medicijnen toch aan zullen slaan. Heel veel sterkte de komende dagen en hoop dat alles verder rustig mag verlopen 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 09 Maart 2011, 17:40:58 » |
|
Hy Shanon, Nee, het is niet overdraagbaar, gelukkig. Het is eigenlijk een gebrek aan energie in het voer wat dit veroorzaakt. Ik was net begonnen met het bijvoeren van graan aangezien deze dames nog een week of vier te gaan hadden en als ik eerder begonnen was dan krijg je weer problemen met het lammeren, want dan word moeders te vet. Afijn, het is gebeurt en ik hoop dat het de eersten en laatsten zijn want dit is niet leuk. Zoals gezegd, ik heb de dames in het vizier en houd ze met argusogen in de gaten. Als je er een duizend hebt lopen is het iets minder moeilijk om te aanvaarden maar met een achtien dames die de basis moeten vormen voor de volgende euh, drie of vierhonderd, tja, dan doet dit goed zeer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 09 Maart 2011, 18:18:34 » |
|
Tjee Willem, geen wonder dat je er flink de pest in hebt! De dames zijn toch de basis van een sterke kudde in de toekomst. Heb je nog genoeg moedicijnen, voor het geval dit nog een keer voorkomt? Maar je weet nu dat je iets eerder bij moet voeren, alhoewel dat weer risico met zich meebrengt dat het te vroeg is. En zo leer je steeds bij. Hopelijk gaat het met de rest van de schapen goed, kweet niet of het helpt maar ik ga vast duimen, baat het niet dan schaadt het ook zeker niet. Kop op, lekker ff van je af mopperen en verder gaan. En ik weet dat je een hekel hebt aan knuffels en dergelijke maar je krijgt nu toch een flinke knuffel van me 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 09 Maart 2011, 19:41:04 » |
|
Geen leuke Sjors en Sjimmie berichten bij Willem dus helaas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 09 Maart 2011, 20:01:07 » |
|
Gelukkig dan nog in ieder geval dat het niet overdraagbaar is. en idd, 2 schapen op wat je nu hebt , dat is al veel.Hoop heel hard voor je dat er veel gezonde lammeren bijngaan komen! 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 09 Maart 2011, 22:47:59 » |
|
He bah Willem wat akelig nou, logisch dat je daar flink van baalt, juist ook na het leuke nieuws van het eerste lammetje. Hopelijk valt het verder mee, we kunnen niet meer voor je doen dan duimen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 10 Maart 2011, 11:48:38 » |
|
bij koeien kan het ook voorkomen. de naam slepend zegt al dat het moeilijk waarneembaar is. bij de gewone melkziekte kan een koe maar ook een schaap ineens in elkaar zakken. vaak gebeurd dat een paar dagen rond de bevalling. dat is ook een voedingstekort. het is de dieren niet aan te zien omdat ze een goede conditie hebben. echter met een bevalling worden de (vet)reserves aangesproken voor extra energie. niet elk dier kan de knop even snel omzetten en komen dan een beetje tekort. ook bij melkziekte kan een dier sterven. vaak is echter een infuus met een CaMg oplossing voldoende om het dier weer op de been te krijgen. het is wel een beetje rasgebonden. melkproductieve rassen zoals de Holstein hebben er relatief meer last van dan minder melkproductieve rassen. slepende melkziekte is moeilijker waarneembaar. soms kun je het ruiken aan de adem van het dier. maar dat is meer toeval. als een dier net hoest als je voorbij komt kun je de reuk herkennen. als je twijfelt of een koe die ziekte heeft en je gaat bewust ruiken dan ruik je het. loop je tussen de koppel koeien dan zie je het niet. meestal merk je het bij koeien pas na een paar maand. je ziet dat een koe minder melk geeft dan je zou verwachten, blijken dan na de maandelijkse controle ook het vet en eiwitgehalte van die melk structureel te laag te zijn dan kun je er wel van uitgaan dat de koe slepende melkziekte heeft. ze kunnen er aan dood gaan, zoals de schapen van Willem, maar gewone melkziekte is veel acuter en dodelijker. slepende melkziekte kun je voorkomen door mogelijk iets ander voer te geven (als je dat hebt), maar omdat de eetlust ook minder is is het moeilijk sturen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 10 Maart 2011, 13:12:39 » |
|
het blijft werken met levende dieren, dat zit er altijd een risico aan. Overigens allebei bedankt voor de uitleg, zo leren wij ook weer wat interessants
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 10 Maart 2011, 13:57:56 » |
|
ik had overigens vorige week een dode koe. zeven maand dracht, ogenschijnlijk gezond als een vis. 's morgens at zij nog goed, 's avonds lag ze dood. uiteraard heb ik geen veearts laten komen. koe is toch dood en dan ga je geen kosten maken. vermoedelijke doodsoorzaak is scherp. drankblikjes worden in het weiland/akkerland gegooid en door hakselaars in het voer vermalen. soms slikt een koe een dergelijk ijzerig puntje in en heeft hooguit een dag keelpijn,maar ook een vitaal orgaan kan doorboord worden en dan is het einde koe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 10 Maart 2011, 14:25:17 » |
|
tjee wat een tegenvaller. wat raak je nu kwijt in zo'n geval op financieel vak? want het is niet alleen de koe maar ook het kalf, ophalen door rendac etc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 10 Maart 2011, 14:32:15 » |
|
waarde van de koe en ophaalkosten rendac, dan moet je samen ergens aan de 600 euro denken. het kalf moet je nog niet meetellen. was de koe blijven leven dan had de koe over een paar maand een kalf van 100 euro gehad, en de handelswaarde van een koe die net gekalfd heeft.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 10 Maart 2011, 15:12:45 » |
|
Jeempie wat sneu, Willem. Hopelijk gaat het met de rest van je minikudde wel goed. Toch fijn dat je deze week thuis bent, kun je ze goed in de gaten houden. En hoe gaat het met het kleine lammetje?
Ook voor jou vervelend, Geje. Een dode koe is altijd een strop. Maarja, het kan altijd gebeuren als je met levende have werkt...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 10 Maart 2011, 15:57:14 » |
|
.........dan kun je de huid verwachten.
om je zin af te maken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 10 Maart 2011, 20:39:20 » |
|
oh, is dat een uitdrukking dan? Dat wist ik helemaal niet.
Ik bedoelde te zeggen: als je met levende have werkt, kun je ziekte en dood treffen. Maar misschien betekent het wel hetzelfde.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 12 Maart 2011, 10:13:30 » |
|
Willem is niet helemaal in de juiste stemming om er over te praten, maar goed, leuke momenten hebben ook hun keerzijde. Gistermorgen had ik twee (!) schapen met ketosis, of in latijnse benaming acetonaemia oftewel zwangerschapsvergifteging oftewel slepende melkziekte. Wat een kutdag gister. Aan het eind van de dag had ik dus twee dooie schapen uit mijn koppel van 18 (waarvan er 14 drachtig waren, vier waren te jong voor dekking) Degene die dus ziek waren waren er twee van de koppel van acht die ik afgelopen najaar heb gekocht. Het ras is Rideau Arcott, is ontwikkeld eind jaren 60 in Ottawa aan de universiteit door verschillende rassen te poolen. De reden dat ik deze schapen wilde hebben was dat ze geschikt zijn voor de winters hier, in vergelijking met de "East Friesians" oftewel het Friese melkschaap, welke hier ook te vinden is, maar meer onderhoud nodig heeft. De eerste die gisteravond het loodje legde heb ik opengemaakt om te kijken hoeveel lammeren het mij gekost heeft. Het arme meiske had vier lammetjes. Ik heb daarna maar later op de avond geen moeite genomen om de andere ook open te maken, ben er al ziek zat van. Deze hele week ben ik thuis (niet eigen keus, maar er is helaas momenteel geen werk) dus ik loop nou elke twee uur zowiezo met argusogen te kijken. Het hele grapje heeft me ook nog eens 140 dollar gekost aangezien ik glycol en ketamalt heb aangeschaft in de ijdele hoop dat het helpt, maar volgens de berichten die ik hier en daar van het net plukte gister heeft het bij schapen een hele kleine kans. Dit in tegenstelling tot koeien, die er dus wel mee geholpen zijn, Afijn, vandaar mijn rothumeur zal ik maar zeggen. Ik heb goed de pleuris in.
De rest van je vraag. De komende weken, tot zelfs ergens in half april moeten er nu dus nog 9 lammeren en daar verwacht ik in totaal nog een tussen de twintig en vijfentwintig lammeren van. We zullen zien. Tot nu toe dus drie gelammerd, allemaal een enkel lam. Nog geen twins dus, maar dat was ook niet helemaal de verwachting.
Pffft, ik hoop dat de komende dagen een beetje beter worden in ieder geval..........
Hoe gaat het nu Willem?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 14 Maart 2011, 22:59:30 » |
|
Zo, het is nu maandag, we zijn weer een weekie verder dus. Tot nog toe in totaal 7 kleintjes van vijf schapen. Er zitten twee tweelingen tussen dus. Ik heb nu drie ooilammeren en vier ramlammeren. Er moet van de eerste ploeg nog een lammeren, ergens deze week hoop ik. Dan is het een klein beetje niks, tot ongeveer officieel eind volgende week. Maar diegene die dan moeten lammeren daarvan zijn er twee zo gigantisch breed, net zo breed als dat ze lang zijn, daar zitten er minstens vier in, zo niet vijf. We zien wel, die kunnen dus al wel vanaf ongeveer de 20ste lammeren terwijl ze na de 26 ste uitgerekend zijn. Die groep verwacht ik intotaal een 20 tot 25 lammeren. Het zijn dus nog zes ooien in die groep. Verder gaat alles goed, gelukkig. Twee dooie schapen op een dag is meer dan zat hoor. En dat terwijl ze allebei een vier lammeren hadden, dus dat zijn er acht minder dan waar ik op gerekend had. Afijn, het is gebeurd en ik heb weer een lesje geleerd. Volgend jaar beter zullen we maar zeggen.Ik heb een zwikkie foto's op FB gezet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 14 Maart 2011, 23:02:40 » |
|
 ik heb de foto's gezien, wat een leukertjes! Hopelijk gaat het verder goed.. ik duim. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 14 Maart 2011, 23:11:53 » |
|
ik zal straks ook even gaan kijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 15 Maart 2011, 17:45:55 » |
|
ik ook, ben best benieuwd naar al dat moois 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 15 Maart 2011, 21:20:49 » |
|
Gelukkig na die ene rot dag geen herhaling ervan dus, mooi! Maar wat is FB?
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 15 Maart 2011, 21:37:48 » |
|
facebook 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 15 Maart 2011, 22:22:18 » |
|
Fijn dat verder alles goed is gegaan, Willem. En we duimen voor degene die nog komen moeten. Poeh... vier of vijf, gaat dat wel goed? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 16 Maart 2011, 09:22:01 » |
|
ja dat dacht ik ook al, moet je dan niet met flessen in de weer?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 16 Maart 2011, 11:09:52 » |
|
Ja dat dacht ik ook al. Dat word leblammetjes. Een heel werk maar ohhhh zo leuk! Heb er in 2002 op die manier 2 groot gebracht op mijn toenmalige stal. Op kerstavond werden ze geboren en moeder had een baarmoeder ontsteking en gaf geen melk. Iedere twee uur om tourbeurt erheen en flesjes warm maken. Ik vond het geweldig om te doen ook al moest ik er iedere keer 24km voor rijden. Er lag toen sneeuw en in een stal hebben we een soort tent gemaakt met een rode lamp eronder. Ach.....waar blijft de tijd. 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 16 Maart 2011, 21:44:48 » |
|
ik heb 4 jaar als vrijwilligster voor de kinderboerderij gewerkt, we hebben thuis heel veel geitjes grootgebracht en één keer zelfs een reekalf, de beste ervaring ooit!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 16 Maart 2011, 22:03:28 » |
|
Fijn dat verder alles goed is gegaan, Willem. En we duimen voor degene die nog komen moeten. Poeh... vier of vijf, gaat dat wel goed?  Tja, da's dus effe afwachten, maar dit is een type schaap welke speciaal op onder andere dit doel gefokt is. Het is een Canadees ras en een samenraapsel van zo'n vier of vijf andere rassen. Deze type is eind jaren 60 gefokt met het doel om een schaap met een grote worp te creeeren. Een van de rassen die er dus "in zit" is het East Frisian oftewel het Friese melkschaap. Een ander ras is het Finse Landras. Dit ras (het Finse dus) heeft als eigenschap dat het een groot aantal lammeren kan werpen en er voor zorgen. Daardoor hebben ze dus ook een hogere melkgifte dan bijv. een Texelaar welke een vleesras is. Afijn, er zit onder andere ook Suffolk in, een ras uit Engeland en om nog een ander ras te noemen is de Shropshire. Het is eigenlijk opgezet als een vleesras maar door de bloedlijnen van het Finse en East Frisian hebben ze dus ook een hogere melkgift dan normaal een gemiddeld ander ras zou hebben. Dit komt het zorgen voor een grotere worp ten goede uiteraard. Ik weet dat het vier lammeren kan onderhouden. Het fins landras heeft geen moeite om een koppeltje van een vijf a zes te werpen. Ik ken ook mensen die er dus zeven lammeren uit een worp hebben gekregen, daar word dus met flessen gewerkt, haha. Afijn, als ik er drie per schaapje krijg ben ik goed tevreden hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar van de twee die vorige week zijn overleden heb ik er eentje opengesneden, gewoon nieuwsgierigheid zeg maar. Die ene had vier lammeren van een mooie grootte, zeker voor de tijd van haar dracht. Een andere mooie bijkomstigheid is dat deze schapen gebruikt worden voor een versnelde dracht. De ooien kunnen met een acht maanden weer drachtig gemaakt worden. De lammeren, vooropgesteld dus dat je ze goed verwend kwa voer, kunnen met een acht maanden ook al gedekt worden. Dit is dus een mogelijkheid om je kudde sneller te vergroten en om, als we dus eenmaal goed bezig zijn, ook lammeren te kunnen leveren in tijden waarop de markt een grotere vraag heeft dan in andere tijden van het jaar. En met prijzen als $1.50 per pound (ongeveer een pond) levend gewicht zijn de prijzen goed. Dit is al jaren aan de gang aangezien Canada een dikke vijftig procent van haar lamsvleesbehoefte importeerd uit Nieuw Zeeland en Australie. In de naburige provincie, alberta, is er een programma opgezet welke vleesveehouders over de grens moet trekken om hun koeien van de hand te doen en in "de schapen" te gaan. Maar niet iedere vleesveehouder ziet het zitten om de boel om te gooien. Afijn, we zien wel waar het toe lijdt, eerst maar eens de komende vier a vijf weken afwachten, dan moet alles klaar zijn met het werpen. Oh, het ras waar ik over praat is de Rideau Arcott, ontworpen op de Universiteit van Ottawa. Mocht je nog meer willen weten geef maar een brul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 16 Maart 2011, 22:17:37 » |
|
zijn er bij jullie ook bedrijven als Rendac, of is het gezien de grote afstanden niet rendabel om kadavers op te halen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 16 Maart 2011, 23:31:02 » |
|
zijn er bij jullie ook bedrijven als Rendac, of is het gezien de grote afstanden niet rendabel om kadavers op te halen?
Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Idd door de grote afstanden is het hele "Rendac" idee zoals het in Nederland geregeld is niet aanwezig. Er zijn wel fabrieken die kadavers verwerken maar die zijn meer gelokaliseerd in de omgeving van de grote steden zoals Vancouver, Calgary en Toronto bijv. En dan zal je volgende vraag misschien zijn: Wat heb jij gedaan met je twee dooie schapen? " Wel, ik werk op een kleine slagerij/slachterij sinds sept 2009. Was effe wennen (  ) zeker de eerste week, maar goed, het is werk en we eten ervan. De slachtresten om het zo maar even te noemen gaan in een trailer en die word een aantal keer per week naar een vuilnisbelt gebracht en daar geleegd. Er komt meteen een laag aarde overheen, dit om verspreiding van het afval door wilde dieren te voorkomen. Nu zullen er zijn die hier hun neus voor ophalen en dat kan ik goed begrijpen, maar dit is gewoon de enigste mogelijkheid. We zijn niet groot genoeg om een "rendering factory" in de buurt te hebben. In Dawson Creek, een aantal honderden kilometer hiervandaan staat een grote slachterij, hoe het daar geregeld is weet ik eerlijk gezegd niet. Bij boeren over het algemeen is het gewoon zo dat wanneer er een dier dood gaat, hetzij natuurlijk of door ziekte of door de boer zelf (kogel) dan word er meestal een gat gegraven waar het in gegooid word, op hun land, of het word in het bos gedeponeerd en de wolven/beren/coyotes en ander vleesetend gedierte ruimt de boel op. Tja, het is dus zoals je ziet niet zo perfect geregeld als in Nederland, maar dat is dus niet mogelijk omdat het financieel te kostbaar zou zijn om dooie beesten letterlijk duizenden kilometers te vervoeren om verwerkt te worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 16 Maart 2011, 23:48:00 » |
|
nu is in Nederland alles tot achter de komma geregeld, ik kan me voorstellen dat bepaalde dingen bij jullie nog wat gemakkelijker gaan. Rendac hebben we natuurlijk hier al jaren, en kadavers in de grond hoef in principe niet te gebeuren. ook al wordt zo nu en dan een hobbyist betrapt met vee zonder oornummers en vaak vind men dan ook begraven kadavers. nu zijn jou schapen door slepende melkziekte gestorven en dan is het gemakkelijk dat jij een adres hebt waar je het spul kwijt kunt. ik herinner me uit mijn jeugd dat als het dan met een bevalling fout ging, en het dier gezond was, dat de veearts meteen een vleesgoedkeuring verklaring gaf. de buurman die huisslachter was deed de rest. dan was de schade beperkt. nu is dat soort gein helaas niet meer toegestaan. kan dat bij jullie nog wel of is noodslacht ook aan regeltjes gebonden
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 17 Maart 2011, 11:18:39 » |
|
Eigenlijk is het dus bij Willem wat makkelijker zonder al die strenge regeltjes die we hier hebben, of zie ik dat verkeerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #43 Gepost op: 17 Maart 2011, 11:30:01 » |
|
omdat we hier compacter leven zijn meer regeltjes nodig. een kadaver is bij Willem voedsel voor andere dieren en wordt zo nuttig besteedt. hier lopen (nog) geen wolven rond en is een kadaver wat blijft liggen reukoverlast en ziektebron, en een kadaver wat begraven wordt aantasting van grondwater. niet als je een kat achter in de tuin begraafd, maar wel als het massaal zou gebeuren. wat me wel tegenstaat dat Rendac vroeger een vergoeding gaf voor de opgehaalde kadavers, nu zijn ze verplicht (door de overheid) om verwijderingsbijdrage in rekening te brengen. nu komt die dubbele winst die Rendac daardoor maakt wel indirect terug omdat de ZLTO (eigenaar van Rendac) de opbrengsten van Rendac weer herinvesteert (energiecentrale Moerdijk, fabriek voor geitenkaas etc). maar dat is indirect, terwijl je op het moment dat een dier sterft toch een grote kostenpost hebt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #44 Gepost op: 17 Maart 2011, 16:05:32 » |
|
Huh kreeg je vroeger van de rendac een vergoeding om het kadaver dat ze ophaalde bij je??? Dat snap ik ook niet want het gaat massaal de verbrandings oven in.
Bij mijn weten komt de rendac hier in de omgeving nog kosteloos kadavers ophalen. Ik geloof 2 of 3 keer per week dat ze rond rijden. Boeren leggen dan het kadaver aan de weg onder een soort van plastig badkuip zeg maar. Ik vind het altijd een naar gezicht als zo'n kadaver opgesleurt word, vooral als het om paarden gaat. Toch kan ik dan zoals het bij Willem gebeurt ook wel goedkeuren, zeker als het weer voer voor andere dieren kan zijn. Vraag me dan alleen wel af hoe het met de populatie van wilde dieren gaat als ze zelf niet zoveel meer hoeven te vangen. Word daar dan ook bij te grote aantallen wilde dieren afgeschoten?
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #45 Gepost op: 17 Maart 2011, 22:38:13 » |
|
tegenwoordig gaat een groot deel van het niet bruikbare kadaverafval als grondstof voor energiecentrales weg. vroeger kreeg je de vergoeding die de leerindustrie aan rendac uitbetaalde voor bruikbare huiden doorbetaald. ik heb even naar de tarieven gekeken. als er een paard dood gaat dan zijn de ophaalkosten, inclusief voorrijden, ruim 40euro. mensen die het zielig vinden als een dood paard in dezelfde kar komt te liggen als een dood varken krijgen een prive-vrachtwagen voor hun paard en betalen 420euro
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #46 Gepost op: 17 Maart 2011, 22:59:14 » |
|
Even terug te komen op Rendac. Wat ik mij kan herinneren van "vroeguh" (is trouwens bij mij helemaal niet zo errug lang geleden hoor) waren de putten als ik bij vrienden in Drenthe was. Ik kwam nogal erg veel bij vrienden van ons in Koekange die een melkvee bedrijf hadden. Daar in de omgeving waren betonnen putten met een zwaar stalen deksel er op. Daar kwam de voorganger van Rendac (want ik dacht dat er toen meerdere verwerkingsfabriekjes waren) om de zoveel tijd de kadavers ophalen. Dit uiteraard nadat er door de desbetreffende eigenaar gebeld was dat ie een dood beest aan te bieden had. Afijn, de paarden die ook op dit bedrijf aanwezig waren in eerste instantie als hobby maar later ipv de koeien, kwamen er vaak langs als we met het rijtuig op pad gingen. En hadden dan heel vaak een beetje tegenzin om langs die bakken te lopen. Maar dit terzijde. Om iets anders naar voren te brengen, Shanon, de kadavers verdwijnen echt niet alleen maar in de oven hoor. Er zit een heel verwerkingstraject aan vast, vergis je niet. Tenminste, als ik naga wat er hier in de verschillende Rendacs gebeurt met deze beesten. voor zover ik weet worden er verschillende produkten van gemaakt zoals daar is oa het beendermeel. Dit is een soort van kunstmest welke "Janmetdepet" heel vaak in zijn of haar groentetuintje strooit. (en heel vaak zonder dat te weten trouwens) maar ook de vetten worden verwerkt tot bepaalde produkten. Dan is er ook volgens mij de beenderen die behalve vermalen worden ook gebruikt worden voor een basis voor lijm. En als ik mij niet vergis zal er best een hoeveelheid afval produkt in het voer voor je hond cq kat verwerkt worden. Dus het direkt verbranden gebeurt voor zover ik weet niet hoor. Daar heeft een Rendac nml niets aan, levert geen geld op voor ze bedoel ik. Voor wat de situatie hier betreft, je moet nu niet denken dat er duizenden of honderden dieren dagelijks in de bossen gedumpt worden hoor, zo erg is het nu ook weer niet. Dus die wilde dieren moeten toch echt zelf aan de slag om hun maaltje te pakken te krijgen. Je krijgt geen scheve verhouding zoals bijvoorbeeld bij Lelijkstad waar ze de "wilde paarden" en "wilde koeien" zomaar aan hun lot overlaten die dus in bepaalde winters gewoon kreperen van de honger. Nee, hier is wild nog wild. Toevallig kreeg ik vanmorgen op weg naar het werk nog een koe en kalf van een Eland in mijn koplampen, een tweehonderd meter bij mijn huis vandaan, dat zijn leuke bijkomstigheden. Verder word er hier uiteraard gejaagd, op deze dieren (elanden dus) maar ook op beren, reeen en rendier om maar een paar voorbeelden te noemen. Dit om de populatie beheersbaar te maken, maar vooral voor de vleesvoorziening van veel bewoners hier. In het najaar krijgen wij veel aanbod van dit vlees voor verwerking tot worst of jerky, (vlees word dan in dunne plakjes gesneden, gaat in een bak met bepaalde kruiden en daarna gaat het in de roker alwaar het gerookt word. Heerlijk.) Afijn naast de jacht op dit soort wild, word er bij problemen ook gejaagd op de wolf, coyote en poema (hier cougar genoemd, maar ook mountain lion is een veel gebruikte naam, die hier ook rond zwerft dus)  Een maand of twee geleden zijn er zelfs nog drie in onze omgeving afgeschoten omdat ze een gevaar voor de bevolking waren. Verschillende honden werden gewoon van de veranda of uit hun kennel gehaald door deze poema's om als hun ontbijtje te dienen. Het zijn verschrikkelijk mooie dieren, maar in sommige gevallen erg gevaarlijk. Afgelopen jaar zijn er een aantal keren geweest dat de meiden bijv. niet alleen het erf af mochten omdat er dus poema's gezien waren in onze omgeving. Nu moet je niet denken dat het super gevaarlijk is hier hoor, echt niet, maar je moet soms wel eens oppassen. Hoop zo je vraag een beetje beantwoord tehebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #47 Gepost op: 17 Maart 2011, 23:09:59 » |
|
Tjonge, mooi beest zeg.
Inderdaad kost het hier als je je dode dieren laat ophalen door Rendac. Je kunt ook nog weer kiezen uit twee soorten: de goedkoopste is: je dieren in de berm (wel toegedekt) bij je huis leggen en dan komen ze langs. De duurdere is: het dode dier uit het zicht op je erf leggen. Dan moet Rendac het erf op om het dier op te halen. Gerrit vindt het vreselijk om dode dieren langs de weg te zien liggen, dus wij hebben de duurdere optie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #48 Gepost op: 18 Maart 2011, 12:59:02 » |
|
mooie beesten maar inderdaad, af en toe erg gevaarlijk, vooral als het om jonge kinderen gaat. Maar ja, wij pikken wel zijn leefgebied in en dan krijg je zulke gebeurtenissen dat hij makkelijke prooi vindt bij de mens. Alhoewel mens en dier prima naast elkaar kunnen leven. Het gebeurt hier ook hoor, een kennis van mij is varkensboer en als hij een dode big heeft (niet al te groot) wordt deze in het weiland gelegd. Bij zijn boerderij huizen 2 buizerds en die eten in een mum van tijd zo'n big op. Maar ja, je weet dat er hier weing land is en heeeeeeeeeeeel veel mensen, dat is bij jullie net andersom. Dan is het ook geen ramp als er eens een dood dier in de bossen achtergelaten wordt, de meest natuurlijke opruiming.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #49 Gepost op: 31 Maart 2011, 10:40:09 » |
|
Hoe gaat het inmiddels met je kudde Willem?.. hoeveel lammetjes zijn er nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #50 Gepost op: 31 Maart 2011, 14:38:55 » |
|
gisteren zag ik op Facebook nog een filmpje van Wilmpje, over een heel breed moederschapie. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #51 Gepost op: 31 Maart 2011, 17:16:18 » |
|
Ja dat zag ik ook.. zou ze al bevallen zijn?.. of heet dat "lammeren" 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #52 Gepost op: 01 April 2011, 13:35:03 » |
|
kan allebei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #53 Gepost op: 03 April 2011, 13:36:09 » |
|
Ik las gisteren op fb dat er 2 vierlingen geboren zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #54 Gepost op: 03 April 2011, 19:43:40 » |
|
Willem is hier een beetje stilletjes he? 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #55 Gepost op: 03 April 2011, 19:44:28 » |
|
hij komt ook maar zo af en toe, tis een druk baasje 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #56 Gepost op: 03 April 2011, 19:45:20 » |
|
sneeuw ruimen he 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #57 Gepost op: 08 April 2011, 06:06:33 » |
|
Hahaha, nee hoor, sneeuwruimen hoeft gelukkig niet meer. Op het moment beginnen langzaam maar zeker de bruine grassprietjes de overhand te krijgen, gelukkig. Verder hebben we nu 20 lammeren van 10 ooien, de laatste drie ooien die lammerden hadden er twee ooien een vierling, en eentje een drieling. Helaas heeft een van de vierlingen de volgende avond niet gehaald, maar goed, ook dat hoort er bij zullen we maar zeggen. Er moeten nog twee ooien lammeren, hopenlijk deze week gebeurt dat, dan ben ik klaar. Sorry dat ik het er een beetje bij laat hangen op het moment weer, maar we zitten weer druk met werk, gelukkig, na bijne een hele maand thuiszitten mocht dat wel weer. Het ziet er nu gelukkig naar uit dat we het voorlopig druk zat houden. Afijn, binnenkort zal ik weer eens kijken of er een versie van "het paadje" kan komen, met de huidige temperaturen moet dat binnenkort weer kunnen. Voor je het weet zijn de bomen groen, hihi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #58 Gepost op: 08 April 2011, 11:05:22 » |
|
Geeft niks Willem, we begrijpen best dat je het druk hebt, en werk gaat tenslotte voor het meisje toch?  20 lammetjes is al heel wat, dus nog 2 bevallingen te gaan, spannend! Je zult het niet erg vinden dat de sneeuw langzamerhand verdwenen is, de lente is altijd weer lekker na een koude winter. Hier zie je de bomen ook gewoon helemaal groen worden in korte tijd... de natuur is prachtig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #59 Gepost op: 29 Mei 2011, 10:32:52 » |
|
Afijn, binnenkort zal ik weer eens kijken of er een versie van "het paadje" kan komen, met de huidige temperaturen moet dat binnenkort weer kunnen. Voor je het weet zijn de bomen groen, hihi.
We wachten geduldig af. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #60 Gepost op: 29 Mei 2011, 15:35:52 » |
|
 ....tja, dat paadje wat ik beloofd had, nou, ehm, tja......  , ehm, ikke, ehm  , beetje door mijn kop geschoten eigenlijk. De bomen zijn ondertussen al helemaal groen. We zitten nu te wachten op onze appelbomen die in bleoi moeten komen, dat duurt nog wel minstens een week denk ik zo, tenminste, de ene. De andere zal daarna nog wel een week later volgen. Da's alles wat ik je te melden heb. Van de 20 lammeren heb ik er 19 over, eentje heeft de pijp aan Maarten gegeven, of " kicked the bucket", of "bought the farm" en zo heb ik nog wel meer uitdrukkingen die allemaal hetzelfde betekenen, het is niet meer. Helaas, niks aan te doen. Verder doen ze het allemaal prima. De laatste twee ooien die nog moesten lammeren waren open bleek, dus da's alles voor dit jaar. Verkoop van de ramlammeren gaat ook goed, met nov. zal alles wel zo'n beetje verkoopklaar liggen en eigenlijk wel verkocht zijn. We zijn nu ook te vinden voor de lokale bevolking die op zoek is naar "local producers" wat hier een hot item is. Er is een website voor opgezet, (de local producers dus, niet voor onszelf, maar dat komt later nog wel eens) en een huis aan huis blaadje is uitgegeven en wij staan daar ook mooi tussen tussen de koeien boeren, jamvrouwtjes en meer van dat spul, hihi. Wij zijn eigenlijk de enigsten die er op staan met lammeren, dus da's wel leuk. Verder staan ook hier de ontwikkelingen niet stil, we zullen ergens dit jaar onze spullen weer in gaan pakken hopen we en de boel verhuizen. Hoe dat afloopt hoor je nog wel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #61 Gepost op: 29 Mei 2011, 16:38:11 » |
|
eeeeeeeeeh ik dacht dat je bleef waar je zat? Je had zoveel plannen, lukt het niet om die tot uitkomst te laten komen of heeft een andere lokatie meer te bieden?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #62 Gepost op: 29 Mei 2011, 18:27:57 » |
|
eeeeeeeeeh ik dacht dat je bleef waar je zat? Je had zoveel plannen, lukt het niet om die tot uitkomst te laten komen of heeft een andere lokatie meer te bieden?
jawel, jawel, "hang on a second", hihi, nee, niet wat je denkt hoor, we gaan wel verhuizen, maar da's meer uit noodzaak. We hebben meer land nodig dan we nu beschikbaar hebben. Naast ons ligt een stuk land waar ik mijn oog op had laten vallen voor de toekomst. Maar zodra het te koop komt en ik het wil kopen moet ik eerst 35 procent ophoesten (dat zijn bank regels, als er een huis op staat hoeven we "maar" 25 procent mee op de proppen te komen), en dat lukt niet helemaal of helemaal niet, net hoe je het wendt of keert. Afijn, dus we zijn op zoek geweest naar iets anders en hebben ons oog nu laten vallen op een stukje land met huis.  Het zou voor de komende jaren voldoende kunnen zijn om de boel op gang te krijgen. Het is een zogeheten 1/4 section, dit betekend dus een kwart van een sectie. Even uitleggen verder, een sectie is hier een stuk van een mijl bij een mijl (1,8 km bij 1,8 km) en wij kopen daar dus een kwart van. Hier aan deze kant van de plas is alles opgedeeld in sections of stukken daarvan, zo is het vroeger gegaan. Het stuk wat wij dus hopen te kopen is ongeveer een 160 acre oftewel 60 ha. Er staat een huis op, dus dat zou voor ons prima zijn. Het huis zelf is niet veel waard, maar er zit een dak op en het heeft muren, dus wij zijn tevreden. Nu gaat ons eigen hutje in de verkoop want we moeten wel eerst even die 25 procent ophoesten of we moeten een regeringsprogramma gebruiken om geld te lenen en dat is meestal iets duurder. Afijn,weer een hoop gedoe dit jaar dus. Oh ja, het stukkie waar we dus ons oog op hebben laten vallen ligt aan de andere kant van het dorp, voor Ank gewoon net zover weg van haar werk (ong. 20 min) als nu. Voor mij is het ruim een half uur, niet al te ver maar ver zat om eens een blik op een andere (lees beter betaalde) baan te werpen hoewel er daar niet al te veel van zijn hier. We zullen zien. Dus ik hoop zo je onrust weg genomen te hebben, hihi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #63 Gepost op: 29 Mei 2011, 19:10:19 » |
|
ah oke, zoals gebruikelijk bij jou, de uitdagende manier om je dromen uit te laten komen  mooi huisje, nu zeg je wel, dak boven mijn hoofd en het heeft muren maar het is in de winter ook erg koud bij jullie, is het daar ook nog geschikt voor?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #64 Gepost op: 29 Mei 2011, 19:25:30 » |
|
Ohhh als ik dat toch zo zie he....at lijkt me dat heerlijk, vrijstaand huisje (hoeft voor mij ook niet echt luxe te zijn) maar een stuk grond erom heen en de rust....*droomt verder*.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #65 Gepost op: 29 Mei 2011, 19:49:35 » |
|
ah oke, zoals gebruikelijk bij jou, de uitdagende manier om je dromen uit te laten komen  mooi huisje, nu zeg je wel, dak boven mijn hoofd en het heeft muren maar het is in de winter ook erg koud bij jullie, is het daar ook nog geschikt voor? De uitdagende manier? haha, ach, als je groeit moet je een grotere jas kopen, dus dat doen we nu. We hebben meer land nodig, dus het antwoord ligt voor de hand. Het eerste wat Ymkje de middelste dochter zei:"gaan we alweer verhuizen dus?" Ons antwoord, "maak je niet zo druk, jij bent waarschijnlijk dan toch niet eens thuis, maar weer in Prince George, dus hoe bedoel je?" hahaha, die zag het helemaal niet zitten. En voor de winter, gewoon meer hout in de kachel, of pellets, en een dikke deken op het bed, hahaha. Dat is iets waar we ons niet te druk om maken, het komt zoals het komt. Er is nog wel het een en ander te doen eerst, dus we moeten even afwachten hoe alles uitpakt. Ank zei vandeweek, "misschien weer verhuizen in de winter, ach, we zijn dat ook wel weer gewend, dus het gaat ook nu wel weer" en zo denken wij dus, simpel, "het glas is altijd halfvol" ipv andersom en hoe het gaat wanneer het moet, ook daar komt weer een antwoord op. En Shanon, tja, dat huisje is idd vrijstaand en een lapje grond, dus als je wilt mag je het na ons kopen, hihi. zodra wij uit ons nieuwe jasje gegroeid zijn weer. Hoewel, de toekomst zal moeten uitwijzen hoe het verder gaat met het land en de omliggende stukken er omheen. Er zijn mogelijkheden om verder te groeien daar, dus wie weet.  Het uitzicht vanaf de achterkant van hopenlijk ons toekomstig huisje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #66 Gepost op: 29 Mei 2011, 19:53:28 » |
|
maar dat is toch gewoon geweldig? En met die uitdagende manier bedoel ik dat je nergens bang voor bent en gaat zoals je gaan wilt, daar kan ik alleen maar waardering en respect voor tonen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #67 Gepost op: 29 Mei 2011, 20:13:42 » |
|
maar dat is toch gewoon geweldig? En met die uitdagende manier bedoel ik dat je nergens bang voor bent en gaat zoals je gaan wilt, daar kan ik alleen maar waardering en respect voor tonen  Thanks, dat had ik al zo'n beetje begrepen idd. Maar voor mij is dit alleen maar de weg zoals we hem moeten gaan. Ik ben vaak van "recht op het doel af" en dan komt dit dus idd op ons pad. En nergens bang voor? Jawel hoor, ben ik wel alleen toon ik het niet altijd, want dan staan de andere roofdieren meteen klaar om je in te maken, net als in het wild. Tuurlijk heb ik mijn vragen, voor mijzelf, alleen geef ik dat niet altijd toe. En gelukkig heb ik Ank ook nog altijd om me een schop onder mijn kont te geven in de richting die zij op wil, en dan ligt het er maar aan hoe de weg loopt. (oh, en nog een ander "goed bericht", Frouk is over naar het volgende schooljaar, dus da's oook weer een zorg minder)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #68 Gepost op: 29 Mei 2011, 20:17:52 » |
|
gefeliciteerd!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #69 Gepost op: 29 Mei 2011, 20:52:42 » |
|
Verder staan ook hier de ontwikkelingen niet stil, we zullen ergens dit jaar onze spullen weer in gaan pakken hopen we en de boel verhuizen. Hoe dat afloopt hoor je nog wel.
Ik zag het plaatje op facebook, en had al een vermoeden..  Geweldig om te lezen dat jullie een nieuwe uitdaging niet uit de weg gaan, petje af hoor.  Stilstand is achteruitgang zeggen ze toch altijd? Dus duimen voor jullie dat het allemaal goed en gunstig uitpakt, maar zover ik je nu ken zal dat best lukken. Uiteraard ook van mij gefeliciteerd met Frouk!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #70 Gepost op: 29 Mei 2011, 20:54:38 » |
|
gefeliciteerd met je dochter studievooruitgang  het plaatje van huis en omgeving ziet er mooi uit, maar met een plaatje kunnen we de kwaliteit niet beoordelen. hopelijk lukt het je om je huidige stekje voor een dusdanige prijs te verkopen en de nieuwe plek terug te kopen. er kan iemand je voor zijn of heb je een optie genomen? de opmerking van Ymke terugpakkend; 'hoeveel keren ben je al verhuisd sinds je overzee bent?'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #71 Gepost op: 29 Mei 2011, 21:37:40 » |
|
Het plaatje op FB? Ja, gister neergezet. Ik word dus in de gaten gehouden zie ik, hihi. Komende week komt de realtor (makelaar) en daar gaan we eerst eens verder mee om de tafel zitten. Voor wat betreft het nieuwe stuk, dat staat al een minstens vier jaar te koop, eerst als 3/4 section, maar dat verkocht niet, werd teveel voor gevraagd denk ik (iets van $650.000 of zo) Nu is daar dus een halve sectie van af gehaald, sinds een jaar of twee a drie, weet ik niet helemaal precies meer, maar zelfs dat verkoopt nog niet echt blijkt, (nu te koop voor $209.000) dus we zullen eens een gooi doen. Voor zover wij weten zijn we de enigst geinteresseerden dus wie weet waar ons dat op uit brengt. En ja, voor wat het verhuizen betreft, ik geloof dat het aantal staat op iets van een twaalf keer sinds 1996 we geemigreerd zijn. Dus niet eens een keer per jaar, valt mee, toch? grijns.
En Frouk, ja, die gaat het laatste jaar in Barneveld in. Ze heeft nog wel toetsen de komende maand, maar gister zei ze, "als ik daar allemaal een 1 voor haal dan blijf ik zitten, "any higher" en het is goed", dus ik neem aan dat het allemaal goed zit, hihi. Ze heeft dan een druk jaar met veel stage voor de boeg, gaat daar dan ook een tijd voor in Friesland wonen, bij haar Beppe. Ze schijnt al een aantal dierenartsenpraktijken op het oog te hebben die haar wel willen hebben, dus we zien wel.Ze wil graag in Friesland een tijd zitten, daar schijnt ze ook al een heel hups vrienden te hebben. Valt ons tweeen Ank en mij, heel erg mee, daar de Friese taal niet iets is waar ze mee opgegroeit is en het toch erg moeilijk is om tussen de jeugd te komen daar, maar ze slaat zich er goed doorheen. Volgens haar bezoekt ze regelmatig een "keet" (illegale kroeg als ik het goed heb) waar vrienden van haar zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #72 Gepost op: 29 Mei 2011, 21:53:41 » |
|
Ik had dus geen voorbarige conclusie getrokken.  Gunstig voor jullie dat het al zolang te koop staat, daar kun je misschien een goeie deal mee maken.  Dat gaat hier tenminste ook zo, ze willen er dan graag vanaf. Fijn dat Frouk het zo goed doet hier, zo te lezen is ze heel zelfstandig en weet ze precies wat ze wil, een meid om trots op te zijn Willem. Wil ze nog wel terug naar Canada?  Die zg "keeten" zijn hier heel populair onder de jongeren, hier hebben ze ook wel de zg "schuurfeesten", wat voor de jongeren natuurlijk een beetje betaalbaar blijft.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #73 Gepost op: 30 Mei 2011, 00:40:32 » |
|
Froukje wil graag terug naar huis, haha, daar maak ik mij geen zorgen om, haar paard staat nog hier remember? En ze heeft al plannen voor die tijd ook. Ze wil naar Lakeland College gaan, in Alberta. Daar is een programma "ranch management" en dat wil ze volgen. Ze heeft meer interesse voor grootvee dan huisdieren en dat vind ik prima. Ook had ze aan Ank verteld dat, omdat ik nog steeds met het idee speel om richting de vijfhonderd schapen te gaan dat ze dan zeker wel een handje mee wilde helpen, dat zag ook zij wel zitten. Wie weet komt het er nog van dat we samen de boel runnen, dat zou mijn "ouwe dag" helemaal maken, whoehahahaha, ROFL, ik droom te ver vooruit denk ik, hihi. Maar wie weet kan zij een cursus kaasmaken gaan volgen, in Frankrijk of zo en hier komen om de boel te perfectioneren. Ach, ik mag dromen, toch.....? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #74 Gepost op: 30 Mei 2011, 00:50:26 » |
|
natuurlijk mag je dromen. en de kans is aanwezig dat ze bij jou op het bedrijf komt, haar opleiding is er ook op gericht. echter het lokkertje met die viervoeter die bij je thuis staat moet je niet al te zwaar aan tillen. als bij meiden van die leeftijd een tweevoeter in beeld komt is de viervoeter meestal snel vergeten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #75 Gepost op: 30 Mei 2011, 10:44:17 » |
|
Froukje wil graag terug naar huis,
Ah gelukkig maar, het lijkt mij niet leuk als ze zo'n eind van huis zijn, maar dit is voor een goed doel. En wie weet Willem komen jouw dromen uit.  Ik vroeg het omdat een nichtje van mij, die notabene in Canada geboren is voorgoed naar Nederland kwam. Mijn oom en tante (inmiddels overleden) waren na hun trouwen geemigreerd, en kregen daar 5 kinderen, waarvan 1 geadopteerd. De oudste zoon woont in Japan, oudste dochter dus in Nederland,geadopteerde zoon in Engeland, de rest (2 dochters) is hun vaderland trouw gebleven.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #76 Gepost op: 30 Mei 2011, 12:49:14 » |
|
migreren zit sommige mensen in het bloed
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem
Forzona Member
"adorkable"
|
 |
« Antwoord #77 Gepost op: 30 Juni 2011, 04:30:20 » |
|
Gut, het lijkt wel of ik hier alleen maar kom om wat te vertellen over mijzelf, alleen is dat natuurlijk niet correct. Sorry. Maar moet nu wel even iets kwijt. Janet schijnt niet helemaal gelezen of begrepen te hebben wat er aan de hand is hier, aangezien ze op Facebook een beetje verbaasd overkwam, hihi. Afijn, Janet, we zijn nu zover dat ons bod op de 1/4 section waar ik over vertelde op de vorige pagina dus geaccepteerd is, sinds gisteren (hiep hiep hoera voor onszelf  ) en nu gaat ons stulpje dus in de verkoop. Maandag avond komt de makelaar langs en dan moet het ongeveer zover zijn. Hopenlijk verkoopt de boel snel, voor de door ons in gedachten staande bedrag (? ) Afijn, klinkt krom, maar je kunt het wel snappen denk ik. Wie weet verkoopt het al ergens in July, dan word het verhuizen in Oktober aangezien er bewoners in "ons" nieuwe huisje zitten en die moeten we twee maanden de tijd geven om iets anders te vinden, dus vandaar Oktober. Net voor de sneeuw valt, hihi. Maar goed, nu begint weer een spannende tijd voor ons dus. Duimen maar weer. We hebben erg veel zin om te verhuizen (hahaha, ik geloof de dertiende of veertiende keer) en dan word het weer druk aan de gang aangezien er afrastering gemaakt dient te worden voor de paarden en ook voor de schaapkes. Dan nog iets voor de kippen en de geit. Gosh, het lijkt wel een kinderboerderij hier soms. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #78 Gepost op: 30 Juni 2011, 07:53:51 » |
|
Willem gefeliciteerd met je aankoop. ik hoop dat jullie er veel geluk mogen vinden. je hebt goede moed in de verkoop. daar zit de markt dus duidelijk nog niet op slot. mensen die in Nederland niet met de markt meedenken raken de woning wie ze kwijt willen vaak aan de straatstenen niet kwijt. sommige panden zie je meer dan een jaar te koop staan. voor de crisis die een paar jaar geleden ingezet is kreeg een makelaar maar amper de kans om een bord in de tuin te zetten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peganuse
Forzona Member
Geslacht: 
Vrolijke Brabantse
|
 |
« Antwoord #79 Gepost op: 30 Juni 2011, 08:04:47 » |
|
heeey Willem, gefeliciteerd! Weer een stap verder in je nieuwe uitdaging. Je gaat het druk krijgen maar alles voor jullie droom! Heb je daar ook stallen bij? Domme vraag want dat moet wel als je zoveel huisdieren met je mee neemt 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #80 Gepost op: 30 Juni 2011, 12:15:48 » |
|
Ik had je op FB al gefeliciteerd Willem, maar dan hier ook nog een keertje!!  We verwachten tegen die tijd natuurlijk bergen foto's van jullie nieuwe landgoed en ranch.  Succes met de verkoop van jullie huidige landgoed! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #81 Gepost op: 30 Juni 2011, 13:09:26 » |
|
Ohh goed zeg, gefeliciteerd!  Hoop dat het allemaal een beetje vlotjes zal gaan. En zodra ik dan de regel lees dat je afrastering voor je paarden moet maken denk ik meteen....ik ga ook emigreren 
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #82 Gepost op: 30 Juni 2011, 21:15:22 » |
|
Super WIllem. Ik las het idd op Facebook, wist natuurlijk wel dat je graag eens een schapenfarm zou willen beginnen, maar dat je land op het oog had, dat wist ik nog niet. Hartstikke mooi man! Heeeeeeeeeeeeeel veel succes ermee! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|