Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

97.190 aantal berichten in 2.023 topics- door 61 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Boserud

25 Mei 2012, 07:14:01
Forzona.nlPraatcafé en meerHet praatcafeTopic: First one of the year.
Pagina's: [1] 2 3 4  Allemaal   Omlaag
Print
Auteur Topic: First one of the year.  (gelezen 1103 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Willem
Forzona Member

"adorkable"

« Gepost op: 07 Maart 2011, 16:17:24 »

De eerste van dit seizoen.
Het kwam naar buiten gelopen met moeders om een uur of zes vanochtend met min 23 buiten toen ik begon met voeren.
Lief eh?

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.
cybergr@n
Forumbeheerder

Geslacht: Vrouw

"watching eye"

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Maart 2011, 18:19:29 »

Wat een schatje.. ik ben gek op lammetjes.   knipoog gefeliciteerd met de eerste van dit jaar, hoeveel worden er verwacht?

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Maart 2011, 18:33:23 »

min 23... zijn getallen waarvan de helft er van iets uit m'n jeugd is, tenminste in Nederland  lol002
Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Maart 2011, 19:29:14 »

Wat een sterk beessie zeg, dat hij in min 23 zomaar overeind gekomen is, en ook nog loopt!

big twin
Forzona Member

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Maart 2011, 21:10:00 »

Leuk hoor, je zou zeggen dat het voorjaar voor de deur staat

Wat je ook doet, blijf lachen
geje
Forzona Member

Geslacht: Man

"voorbijganger"

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Maart 2011, 01:17:20 »

maar goed dat ze vanaf de geboorte een 'wollen jas' aan hebben. min23 doe je niet voor je plezier als lam lijkt me zo

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Maart 2011, 09:43:47 »

Een warme jas is dan niet verkeerd. knipoog

Hoe gaat het vandaag met de kleine?

Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Maart 2011, 12:11:33 »

Jeetje wat een eerste ervaring met de wereld in die kou zeg maar het lam ziet er fris en dartel uit.
Leuke dieren vooral zo grappig als ze van die ongecontroleerde sprongen maken applaus

Doe eens normaal man!!!!
Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Maart 2011, 13:02:00 »

altijd leuke plaatjes van jong leven en nog zo sterk ook! brrrrrrrr met zo'n temperatuur  mutsdas
mesje
Forzona Member

Die Hard

« Antwoord #9 Gepost op: 08 Maart 2011, 23:39:08 »

Nu is dit zo zie, mis ik ons vakantie adres in Schotland. Daar zal het ook niet lang meer duren, denk ik.

Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #10 Gepost op: 09 Maart 2011, 12:42:45 »

Hier in de schaapskooi zijn de lammeren ook al weer een tijdje terug geboren.

Doe eens normaal man!!!!
Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #11 Gepost op: 09 Maart 2011, 13:22:20 »

zijn er alweer meer geboren Willem? hoeveel ooien zijn drachtig?
Willem
Forzona Member

"adorkable"

« Antwoord #12 Gepost op: 09 Maart 2011, 16:04:53 »

Willem is niet helemaal in de juiste stemming om er over te praten, maar goed, leuke momenten hebben ook hun keerzijde. Gistermorgen had ik twee (!) schapen met ketosis, of in latijnse benaming acetonaemia
oftewel zwangerschapsvergifteging oftewel slepende melkziekte.
Wat een kutdag gister. Aan het eind van de dag had ik dus twee dooie schapen uit mijn koppel van 18 (waarvan er 14 drachtig waren, vier waren te jong voor dekking)
Degene die dus ziek waren waren er twee van de koppel van acht die ik afgelopen najaar heb gekocht. Het ras is Rideau Arcott, is ontwikkeld eind jaren 60 in Ottawa aan de universiteit door verschillende rassen te poolen. De reden dat ik deze schapen wilde hebben was dat ze geschikt zijn voor de winters hier, in vergelijking met de "East Friesians" oftewel het Friese melkschaap, welke hier ook te vinden is, maar meer onderhoud nodig heeft.
De eerste die gisteravond het loodje legde heb ik opengemaakt om te kijken hoeveel lammeren het mij gekost heeft. Het arme meiske had vier lammetjes. Ik heb daarna maar later op de avond geen moeite genomen om de andere ook open te maken, ben er al ziek zat van. Deze hele week ben ik thuis (niet eigen keus, maar er is helaas momenteel geen werk) dus ik loop nou elke twee uur zowiezo met argusogen te kijken. Het hele grapje heeft me ook nog eens 140 dollar gekost aangezien ik glycol en ketamalt heb aangeschaft in de ijdele hoop dat het helpt, maar volgens de berichten die ik hier en daar van het net plukte gister heeft het bij schapen een hele kleine kans. Dit in tegenstelling tot koeien, die er dus wel mee geholpen zijn,
Afijn, vandaar mijn rothumeur zal ik maar zeggen. Ik heb goed de pleuris in.

De rest van je vraag. De komende weken, tot zelfs ergens in half april moeten er nu dus nog 9 lammeren en daar verwacht ik in totaal nog een tussen de twintig en vijfentwintig lammeren van. We zullen zien. Tot nu toe dus drie gelammerd, allemaal een enkel lam. Nog geen twins dus, maar dat was ook niet helemaal de verwachting.

Pffft, ik hoop dat de komende dagen een beetje beter worden in ieder geval..........

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.
Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #13 Gepost op: 09 Maart 2011, 16:45:18 »

Gadverdarrie wat een akelig bericht Willem, kan me dan ook heel goed voorstellen dat je goed de pest erin hebt!
Is het een op zich staande ziekte of is het ook overdraagbaar?
Want je moet er toch niet aan denken dat er meer volgen.
Ik hoop dat de medicijnen toch aan zullen slaan.
Heel veel sterkte de komende dagen en hoop dat alles verder rustig mag verlopen vriend

Doe eens normaal man!!!!
Willem
Forzona Member

"adorkable"

« Antwoord #14 Gepost op: 09 Maart 2011, 17:40:58 »

Hy Shanon,
Nee, het is niet overdraagbaar, gelukkig. Het is eigenlijk een gebrek aan energie in het voer wat dit veroorzaakt. Ik was net begonnen met het bijvoeren van graan aangezien deze dames nog een week of vier te gaan hadden en als ik eerder begonnen was dan krijg je weer problemen met het lammeren, want dan word moeders te vet.
Afijn, het is gebeurt en ik hoop dat het de eersten en laatsten zijn want dit is niet leuk. Zoals gezegd, ik heb de dames in het vizier en houd ze met argusogen in de gaten.
Als je er een duizend hebt lopen is het iets minder moeilijk om te aanvaarden maar met een achtien dames die de basis moeten vormen voor de volgende euh, drie of vierhonderd, tja, dan doet dit goed zeer.

Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #15 Gepost op: 09 Maart 2011, 18:18:34 »

Tjee Willem, geen wonder dat je er flink de pest in hebt! De dames zijn toch de basis van een sterke kudde in de toekomst. Heb je nog genoeg moedicijnen, voor het geval dit nog een keer voorkomt? Maar je weet nu dat je iets eerder bij moet voeren, alhoewel dat weer risico met zich meebrengt dat het te vroeg is. En zo leer je steeds bij. Hopelijk gaat het met de rest van de schapen goed, kweet niet of het helpt maar ik ga vast duimen, baat het niet dan schaadt het ook zeker niet. Kop op, lekker ff van je af mopperen en verder gaan. En ik weet dat je een hekel hebt aan knuffels en dergelijke maar je krijgt nu toch een flinke knuffel van me  knuffel
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #16 Gepost op: 09 Maart 2011, 19:41:04 »

Geen leuke Sjors en Sjimmie berichten bij Willem dus helaas.

Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #17 Gepost op: 09 Maart 2011, 20:01:07 »

Gelukkig dan nog in ieder geval dat het niet overdraagbaar is.
en idd, 2 schapen op wat je nu hebt , dat is al veel.Hoop heel hard voor je dat er veel gezonde lammeren bijngaan komen! vriend

Doe eens normaal man!!!!
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #18 Gepost op: 09 Maart 2011, 22:47:59 »

He bah Willem wat akelig nou, logisch dat je daar flink van baalt, juist ook na het leuke nieuws van het eerste lammetje.
Hopelijk valt het verder mee, we kunnen niet meer voor je doen dan duimen.  duimen

geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #19 Gepost op: 10 Maart 2011, 11:48:38 »

bij koeien kan het ook voorkomen. de naam slepend zegt al dat het moeilijk waarneembaar is. bij de gewone melkziekte kan een koe maar ook een schaap ineens in elkaar zakken. vaak gebeurd dat een paar dagen rond de bevalling. dat is ook een voedingstekort. het is de dieren niet aan te zien omdat ze een goede conditie hebben. echter met een bevalling worden de (vet)reserves aangesproken voor extra energie. niet elk dier kan de knop even snel omzetten en komen dan een beetje tekort. ook bij melkziekte kan een dier sterven. vaak is echter een infuus met een CaMg oplossing voldoende om het dier weer op de been te krijgen. het is wel een beetje rasgebonden. melkproductieve rassen zoals de Holstein hebben er relatief meer last van dan minder melkproductieve rassen.
slepende melkziekte is moeilijker waarneembaar. soms kun je het ruiken aan de adem van het dier. maar dat is meer toeval. als een dier net hoest als je voorbij komt kun je de reuk herkennen. als je twijfelt of een koe die ziekte heeft en je gaat bewust ruiken dan ruik je het. loop je tussen de koppel koeien dan zie je het niet. meestal merk je het bij koeien pas na een paar maand. je ziet dat een koe minder melk geeft dan je zou verwachten, blijken dan na de maandelijkse controle ook het vet en eiwitgehalte van die melk structureel te laag te zijn dan kun je  er wel van uitgaan dat de koe slepende melkziekte heeft. ze kunnen er aan dood gaan, zoals de schapen van Willem, maar gewone melkziekte is veel acuter en dodelijker. slepende melkziekte kun je voorkomen door mogelijk iets ander voer te geven (als je dat hebt), maar omdat de eetlust ook minder is is het moeilijk sturen

Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #20 Gepost op: 10 Maart 2011, 13:12:39 »

het blijft werken met levende dieren, dat zit er altijd een risico aan. Overigens allebei bedankt voor de uitleg, zo leren wij ook weer wat interessants
geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #21 Gepost op: 10 Maart 2011, 13:57:56 »

ik had overigens vorige week een dode koe. zeven maand dracht, ogenschijnlijk gezond als een vis. 's morgens at zij nog goed, 's avonds lag ze dood. uiteraard heb ik geen veearts laten komen. koe is toch dood en dan ga je geen kosten maken. vermoedelijke doodsoorzaak is scherp. drankblikjes worden in het weiland/akkerland gegooid en door hakselaars in het voer vermalen. soms slikt een koe een dergelijk ijzerig puntje in en heeft hooguit een dag keelpijn,maar ook een vitaal orgaan kan doorboord worden en dan is het einde koe

Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #22 Gepost op: 10 Maart 2011, 14:25:17 »

tjee wat een tegenvaller. wat raak je nu kwijt in zo'n geval op financieel vak? want het is niet alleen de koe maar ook het kalf, ophalen door rendac etc
geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #23 Gepost op: 10 Maart 2011, 14:32:15 »

waarde van de koe en ophaalkosten rendac, dan moet je samen ergens aan de 600 euro denken. het kalf moet je nog niet meetellen. was de koe blijven leven dan had de koe over een paar maand een kalf van 100 euro gehad, en de handelswaarde van een koe die net gekalfd heeft.

Janet
100.000 poster.
Forzona Member

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #24 Gepost op: 10 Maart 2011, 15:12:45 »

Jeempie wat sneu, Willem. Hopelijk gaat het met de rest van je minikudde wel goed.
Toch fijn dat je deze week thuis bent, kun je ze goed in de gaten houden.
En hoe gaat het met het kleine lammetje?

Ook voor jou vervelend, Geje. Een dode koe is altijd een strop.
Maarja, het kan altijd gebeuren als je met levende have werkt...

Pagina's: [1] 2 3 4  Allemaal   Omhoog
Print
Forzona.nlPraatcafé en meerHet praatcafeTopic: First one of the year.
Ga naar: