Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

97.190 aantal berichten in 2.023 topics- door 61 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Boserud

25 Mei 2012, 06:50:45
Forzona.nlForzona MediaTV, Radio, Krant en andere mediaTopic: Revolutie in Noord-Afrika en het Midden-Oosten?
Pagina's: [1] 2 3  Allemaal   Omlaag
Print
Auteur Topic: Revolutie in Noord-Afrika en het Midden-Oosten?  (gelezen 1027 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Puc conDoin
Forumbeheerder

Geslacht: Man

Machtigste Magiër

« Gepost op: 03 Februari 2011, 18:21:48 »

In Tunesië is de regering al gevallen, nu is het raak in Egypte en Jemen en Jordanië lijken ook snel te volgen. En wat zit er nog aan te komen voor andere landen in de regio, waaronder bijv. Iran?

Ik zit echt met verbazing te kijken naar wat er allemaal gebeurt op dat plein in Cairo. Wat vinden jullie?

Willem
Forzona Member

"adorkable"

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Februari 2011, 20:39:18 »

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik er van moet vinden. Als je nagaat dat Egypte iets van een 83 miljoen inwoners heeft waarvan er dus volgens de berichten 1 miljoen in Cairo en 1 miljoen in Alexandrie aan het protesteren zijn, dan is dat in feite maar iets meer dan 2 a 3 procent van de hele bevolking. Ja, tv laat dus beelden zien van deze steden, maar hoe is het in de rest van het land?
Wat ik mij afvraag, idd, hoe is het in Iran gesteld? Daar is de hele boel een beetje strakker in de hand te houden denk ik, omdat het een totalitair regime is, strenger dus dan in Egypte. De Islam speelt hier ook een heel dikke vinger in. Mensen zijn in deze landen sneller op de been te krijgen lijkt het wel als de imams een oproep doen, correct me if I'm wrong.
Of het goed of minder goed is voor de westerse wereld vind ik nog een hele grote vraag.

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.
Peganuse
Forzona Member

Geslacht: Vrouw

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Februari 2011, 22:15:36 »

ik heb het idee dat een domino-effect gaande is, de mensen zijn de jarenlange armoede en onderdrukkig spuugzat. Ik zat straks met afschuw naar de tv te kijken toen er beelden kwamen van een busje die doelbewust de mensen van de weg reed. Journalisten zijn hun leven niet zeker want aanhangers van Mubarak bedreigen ze met de dood om te voorkomen dat wij zulke beelden zien in het westen. Het is totaal losgeslagen, niemand is het leven zeker nu
geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Februari 2011, 01:25:56 »

het is afwachten welke kant het in rolt. het kan betrekkelijk vreedzaam gaan zoals bij het voormalige oostblok, maar voor hetzelfde geld zijn de nieuwe machthebbers figuren waar je beter niet mee van doen kunt hebben

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #4 Gepost op: 04 Februari 2011, 01:36:37 »

Daar ben ik ook wel bang voor, je hebt gezien hoe het in Iran gegaan is toen de Sjah verdreven was.

Ik las vanavond dat het in Marokko ook al aan het rommelen is.

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #5 Gepost op: 04 Februari 2011, 12:24:57 »

Citaat
Khamenei wil islamitisch regime in Egypte  shutup

TEHERAN - De Iraanse Opperste Leider Ali Khamenei wil een islamitisch regime aan de macht in Egypte. Dat heeft hij gezegd tijdens het vrijdaggebed. Volgens Khamenei is de golf aan opstanden in de Arabische wereld een teken van „islamitische bewustwording”, geïnspireerd op de Iraanse revolutie die in 1979 plaatshad.

Volgens Khamenei is president Hosni Mubarak een slaaf van Israël en de VS. „Dertig jaar lang is dit land in handen geweest van iemand die geen vrijheid wil en de vijand is van degenen die naar vrijheid streven”, aldus Khamenei. Hij zei dat de Verenigde Staten een „onherstelbare nederlaag“ leiden als de opstanden in het Midden-Oosten succesvol blijken.

Iraanse topfunctionarissen steunen de opstand in Egypte en hebben aartsvijand Amerika gewaarschuwd zich niet te mengen in de revolte van het volk.

Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #6 Gepost op: 04 Februari 2011, 12:29:27 »

als we niet uitkijken komt daar nog een flinke oorlog uit. Wat bezielt de mensen toch om zo'n haat naar de mensheid te tonen en ook nog proberen diezelfde mensheid uit te roeien, lijkt de 2e wereldoorlog wel met de jodenachtervolging. Sorry voor de mensen die gelovig zijn maar dankzij het geloof (ongeacht welke) zijn er al talloze oorlogen uitgebroken en haat gezaaid
Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #7 Gepost op: 04 Februari 2011, 12:57:09 »

Ik ben het geheel met Peg eens.
Het zal een jojo effect gaan hebben maar kan me ook voorstellen dat de mensen de onderdrukking zat zijn.
Alleen....wat krijg je ervoor terug in zulk soort landen??
Ik vrees dat dat nooit veel beter kan zijn.
Mubarak betaald gewoon voorstanders van hem om nog meer hel en verdoemenis te zaaien.
Tot de tijd dat enkel de tegenstanders in protest kwamen ging het redeloijk vreedzaam,maar nu ook opeens busladingen vol por's de straat op komen met paarden en kamelen (waar komen die ineens vandaan) loopt het volledig uit de hand.

Hier zitten we dan wel een te zeuren over onze regering, maar wij hebben gelukkig de vrijheid om te kiezen terwijl dat in zulke landen gewoon een nep vertoning is.
Puur om de mensen het idee te geven inspraak te hebben.....ja hoor, en ik ben Sinterklaas!

Doe eens normaal man!!!!
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #8 Gepost op: 04 Februari 2011, 16:57:41 »

In Tunesië is de regering al gevallen, nu is het raak in Egypte en Jemen en Jordanië lijken ook snel te volgen. En wat zit er nog aan te komen voor andere landen in de regio, waaronder bijv. Iran?

Ik zit echt met verbazing te kijken naar wat er allemaal gebeurt op dat plein in Cairo. Wat vinden jullie?

Wij moeten ook in actie komen. Weg met dat koningshuis als middeleeuws fossiel en symbool van onderdrukking en machtsmisbruik  lol002

Maar ja zo jammer voor de damesbladen zonder Maxima natuurlijk he maar ach ze hebben Jolantha en de ruklapjes van Jan nog  lol
Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #9 Gepost op: 04 Februari 2011, 17:01:12 »

'ruklapjes'?????  schater  tekst-muts

maar goed, we gaan  tekst-offtopic in deze serieuze topic

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Februari 2011, 17:09:45 »

Daar ben ik ook wel bang voor, je hebt gezien hoe het in Iran gegaan is toen de Sjah verdreven was.

Ik las vanavond dat het in Marokko ook al aan het rommelen is.

Voor een groot deel de extremistische Islam en de sharia die ze in willen voeren.
Nu zat die gek er al 62 jaar en vele miljarden aan zelfverrijking maar in principe zijn dergelijke moslim landen beter af met een dictator-achtig regiem met communistische trekjes.

Punt is dat al die zo bewogen leiders uiteindelijk enkel goed voor zichzelf en familie zorgen.
Op een gegeven moment is miljoenen niet meer genoeg en worden het miljarden.
En mensenrechten vervagen steeds meer want ze wanen zich God na verloop immers.

De Islamitische kerk neemt het over en voor de jongetjes een redelijk iets maar o wee als je als meisje geboren bent.
Wat in de westerse wereld al nagenoeg omgekeerd is, ook vaak overdreven.

Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #11 Gepost op: 04 Februari 2011, 18:20:40 »

maar in principe zijn dergelijke moslim landen beter af met een dictator-achtig regiem met communistische trekjes.

Absoluut is dit heel waar! ja

Doe eens normaal man!!!!
Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #12 Gepost op: 04 Februari 2011, 19:59:17 »

dat kan je ook zien, de mensen zijn meteen door het dolle heen, gillen alles bij elkaar, een rustige demonstratie zul je daar niet tegen komen. Veel temperament dat helaas de boel wel wat bemoeilijkt met zoveel heethoofden
Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #13 Gepost op: 11 Februari 2011, 08:03:44 »

Waar iedereen op gehoopt had, is alweer niet gebeurt. Mubarak blijft en houdt iedereen voor de gek met zijn onduidelijke toespraken en beloftes

Mubarak blijft aan als president Egypte  
Uitgegeven: 10 februari 2011 22:02
Laatst gewijzigd: 11 februari 2011 00:02

ROTTERDAM - De Egyptische president Hosni Mubarak weigert nog altijd op te stappen. In een door de staatstelevisie uitgezonden toespraak zei hij donderdag dat hij vastbesloten is een vreedzame machtsoverdracht tot stand te brengen.
 Mubarak blijft aan Fotoserie video Wel draagt Mubarak een deel van zijn bevoegdheden over aan vicepresident Omar Suleiman "als de tijd daarvoor rijp is," zo meldt de nieuwszender Al Jazeera.

Mubarak sprak de betogers op het Tahrirplein in Caïro toe ''als een vader tot zijn kinderen''.

Hij zei dat het bloed van degenen die de volksprotesten van de afgelopen weken met de dood hebben moeten bekopen, niet voor niets zal zijn vergoten. Hij zei dat hij niet zal rusten voor de verantwoordelijken voor het bloedvergieten zijn gestraft.

Aftreden

Hij negeerde echter de belangrijkste eis van de betogers en trad niet af. Sinds het einde van de middag deden verhalen de ronde dat hij zou buigen voor de massale demonstraties die het Noord-Afrikaanse land al zeventien dagen in hun greep houden.

Bekijk de toespraak

De geruchten werden versterkt door uitspraken premier Ahmed Shafiq, die tegen de BBC zei dat Mubarak mogelijk zou opstappen.

Vreedzame overgang

Mubarak zei evenwel dat hij zich door zijn ambtseed en door de grondwet geroepen voelt om zorg te dragen voor een vreedzame overgang naar een democratischer staatsbestel. Hij beloofde plechtig dat de presidentsverkiezingen in september, waaraan hij zelf niet zal deelnemen, eerlijk zullen verlopen.

Ook kondigde hij aan dat de grondwet op een aantal belangrijke punten zal worden gewijzigd. Dat zal volgens het in het nauw gedreven staatshoofd op termijn de weg vrijmaken voor opheffing van de permanente noodtoestand, die hem de afgelopen dertig jaar geholpen heeft met behulp van harde repressie in het zadel te blijven.

Mubarak stelde verder dat de afgelopen week een constructieve dialoog met de oppositie is begonnen die tot overeenstemming heeft geleid over de te volgen koers. De hervormingen die het volk eist moeten stap voor stap worden gerealiseerd, aldus de president.

Naar huis

Na Mubarak hield vicepresident Suleiman een toespraak. Hij vertelde de demonstranten ''de jeugd van Egypte, zijn helden'' om naar huis te gaan en weer aan de slag te gaan. De kans lijkt echter klein dat ze daarnaar luisteren. Hij zei dat een einde moet komen aan de chaos waarin het Noord-Afrikaanse land zich al meer dan twee weken bevindt.

Suleiman zei verder dat hij alles zal doen om een vreedzame machtswisseling tot stand te brengen. Dat moet volgens hem gebeuren door middel van een dialoog met de oppositie, waarmee begin deze week een begin is gemaakt.

ElBaradei

De Egyptische oppositieleider Mohammed ElBaradei heeft donderdagavond gewaarschuwd dat Egypte zal exploderen. ''Het leger moet het land redden'', zei ElBaradei in een bericht op Twitter.

geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #14 Gepost op: 11 Februari 2011, 09:56:45 »

moeilijk, hier aan de zijlijn kunnen we gemakkelijk zeggen dat het volk genoegen moet nemen met zijn toezeggingen en hij ook aan zijn woord gehouden dient te worden. een geleidelijke machtsoverdracht is het best voor iedereen. de kan en risico is helaas het grootst dat de vlam in de pan slaat en dat extremistische groeperingen in het vacuüm springen dat dan ontstaat

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #15 Gepost op: 11 Februari 2011, 11:22:59 »

Ik houd mijn hart vast, ze zijn helemaal door het dolle.
Hopelijk kunnen ze het vreedzaam oplossen.

Ik wil dit topic eigenlijk hieraan toevoegen:
http://www.forzona.nl/forum/index.php/topic,9744.0.html

Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #16 Gepost op: 11 Februari 2011, 11:55:51 »

Ik vind het ook moeilijk, maar snap dat het een sneeuwbal effect is.
De mensen durven eindelijk wel eens in opstand te komen en te tonen dat ze ontevreden zijn en dat vind ik wel een goed iets, ze laten nu duidelijk hun mening zien.
En dat hij niet zomaar zijn biezen pakt had ik ook niet verwacht.
Hij is toch wel een haantje met hoofdletter H.
Hoe het verder zal gaan....tja,de tijd zal het leren.

Doe eens normaal man!!!!
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #17 Gepost op: 11 Februari 2011, 11:58:48 »

Liv-beelden

http://livestreams.omroep.nl/nos/mobiel02

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #18 Gepost op: 11 Februari 2011, 14:49:34 »

Kijken wat het leger doet en hoe lang de demonstranten het vol gaan houden.

Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #19 Gepost op: 11 Februari 2011, 16:20:02 »

'Mubarak en familie verlaten Caïro'
Uitgegeven: 11 februari 2011 13:42
Laatst gewijzigd: 11 februari 2011 15:04

CAIRO - Volgens de nieuwszender al-Arabiya hebben de Egyptische president Hosni Mubarak en zijn familie vrijdag de hoofdstad Caïro verlaten.

© AFPZe zouden met onbekende bestemming zijn vertrokken vanaf een luchtmachtbasis in een buitenwijk van de stad.

De zender gaf geen bron voor het verhaal. Een door persbureau Reuters aangehaalde hooggeplaatste militaire bron wilde niet reageren op het verhaal van al-Arabiya.

Volgens het Duitse persbureau DPA wordt gemeld dat Mubarak per helicopter is vertrokken. De bestemming van de reis zou onbekend zijn. Tegenover de BBC verklaart een hooggeplaatste westerse functionaris dat Mubarak weg is uit Caïro.

De Britse nieuwszender meldt ook dat de president volgens bronnen in badplaats Sharm El-Sheikh is. De president heeft een vakantiehuis in Sharm el-Sheikh.

Betogers

In Egypte zijn vrijdag voor de achttiende dag vele honderdduizenden mensen de straat opgegaan om het aftreden van de 82-jarige Mubarak te eisen. Ook voor het paleis van de president in de buitenwijk Heliopolis staan woedende betogers.

Mubarak weigert tot nu toe op te stappen. In een door de staatstelevisie uitgezonden toespraak zei hij donderdag dat hij vastbesloten is een vreedzame machtsoverdracht tot stand te brengen.

geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #20 Gepost op: 11 Februari 2011, 16:53:00 »

ik dacht dat zijn familie al pleiten was?

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #21 Gepost op: 11 Februari 2011, 17:25:37 »

Eerst weggaan en dan aftreden.. wel de veiligste manier.. doh

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #22 Gepost op: 11 Februari 2011, 18:41:36 »

Wat ik lees aan wat miljarden ze zichzelf verrijkt hebben mag ik hopen dat het wereldwijd bevroren wordt die tegoeden en terugvloeit naar de staatskas.

Het machtsvacuüm is dan wel weer een probleem, de taliban gaat er nu vol voor uiteraard.

Shanon
Forzona Member

tattoo bitch

« Antwoord #23 Gepost op: 11 Februari 2011, 23:31:20 »

Zwitserland heeft alles al wel bevroren hoorde ik.

Doe eens normaal man!!!!
geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #24 Gepost op: 12 Februari 2011, 00:27:05 »

via een BV constructie kan men heel wat wegwerken zonder dat overheden het zien

Pagina's: [1] 2 3  Allemaal   Omhoog
Print
Forzona.nlForzona MediaTV, Radio, Krant en andere mediaTopic: Revolutie in Noord-Afrika en het Midden-Oosten?
Ga naar: