Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

94.181 aantal berichten in 1.960 topics- door 58 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Mikado

11 Februari 2012, 06:50:18
Forzona.nlForzona SportAuto en motorsportTopic: Formule 1 nieuws seizoen 2010
Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omlaag
Print
Auteur Topic: Formule 1 nieuws seizoen 2010  (gelezen 2133 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
cybergr@n
Forumbeheerder

Geslacht: Vrouw

"watching eye"

« Antwoord #25 Gepost op: 14 Maart 2010, 15:19:38 »

Ik had me er eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept, de belangstelling was de laatste tijd wat minder geworden.

Het laatste gedeelte was wel spannend met die inhaalacties, sneu voor Vettel, hij ging zo lekker.

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
Puc conDoin
Forumbeheerder

Geslacht: Man

Machtigste Magiër

« Antwoord #26 Gepost op: 15 Maart 2010, 13:58:43 »

FIA gaat regels voor dubbele diffuser verduidelijken

Net als in 2009 zorgt de dubbele diffuser voor onrust in de Formule 1. De FIA wil daarom voor de komende GP van Australië de regels voor het ontwerp van de diffusers verduidelijken. Het bericht dat McLaren zijn ontwerp moet aanpassen is vooralsnog prematuur.

Gat
Wat is er aan de hand? Meerdere teams waaronder McLaren hebben het gat rond de startmotor groter gemaakt, waardoor er als het ware een extra diffuser-laag ontstaat, die voor meer downforce zorgt.

Geest
FIA's technische baas Charlie Whiting heeft volgens Autosport.com alle auto's geïnspecteerd in Bahrein en met drie teams heeft gesproken – waaronder McLaren en Mercedes – om de kwestie op te lossen. Volgens de Autosportfederatie zijn de teams niet in overtreding, maar handelen ze ook niet in de geest van de regels.

Smeulend
Om dit smeulende vuurtje snel te doven, zal de FIA voor de Australische Grand Prix de regels verduidelijken. Het bericht dat McLaren zijn diffuser moet aanpassen lijkt vooralsnog prematuur.

Zorgen
Teambaas Martin Whitmarsh is zich ook van geen kwaad bewust. Hij geeft wel toe dat een aantal teams bij de inspectie hun zorgen heeft uitgesproken tegenover Charlie Whiting. “Het gat rond de startmotor is bij ons echter niet groter dan de kampioenschap-winnende auto van 2009 (Brawn 001, red.) en tenminste vier andere teams van de huidige grid.”

Bron: RTLGP

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #27 Gepost op: 15 Maart 2010, 14:01:10 »

Teambazen schrikken van processie in Bahrein

Schumi keerde terug; bijtanken is verboden; vier topteams zijn bijna gelijkwaardig. De F1-fans hunkerden naar de eerste race van het seizoen. Maar spektakel bleef uit en spannend werd het zelden. Een aantal teambazen wil verandering. Anderen willen nog even wachten.

Formule 1 zou één van zijn opwindendste seizoenen in jaren tegemoet gaan, zo was de verwachting bij alle volgers in het circus, niet in de laatste plaats de fans. Maar de eerste show in de kale zandvlakte van Bahrein toonde toch weer de processie waar iedereen zo genoeg van had.

De sport bestond zestig jaar. Voor de race werden daarom door voormalige wereldkampioenen als Jody Schecter, Mario Andretti en Damon Hill historische modellen aan het publiek getoond. Ze stemden weemoedig. Dat waren nog eens tijden. En hoewel vroeger natuurlijk lang niet alles beter was, maakt een aantal teambazen zich zorgen na de teleurstellende seizoensopener.

Mercedes-directeur Nick Fry wil dat de Formule 1-wereld direct in actie komt en dat teams het tot hun prioriteit maken om de show te verbeteren. “Technische veranderingen zijn tijdens het seizoen lastig door te voeren en duur, maar ik denk dat we zowel naar de tecnhische als de sportieve regelgeving moeten kijken. Samen met Bernie en de FIA.”

Een veel gehoorde maatregel is de verplichte bandenwissel tussen de harde en de zachte compound af te schaffen, terwijl een coureur wel op zijn kwalificatiebanden moet starten.

De teams hebben in de winter juist weer gediscussieerd over twee verplichte pitstops, zodat de teams meer kunnen variëren in racestrategie. “Het gevaar met de huidige regels is dat we overal één-stop-races zullen krijgen,” zeg Red Bull teambaas Christian Horner. “Maar laten we eerst drie races afwachten voordat we definitieve conclusies trekken.”

Martin Whitmarsh van McLaren wil zo lang niet wachten. De FOTA-voorzitter pleitte direct na de race al voor een verandering van de bandenregels. Hij ziet echter nog altijd een prachtig seizoen gloren. "Het is ongemeend spannend in de top. Ik zou niet weten op wie ik mijn geld zou moeten zetten voor de race in Australië. Maar om de wedstrijden zelf meer tot de verbeelding van de fans te laten spreken, dat is een hele andere uitdaging."

Volgens Autosport.com is er donderdag een FOTA-vergadering waarin de teambazen het gebrek aan opwinding in Bahrein zeker zullen bespreken.

Bron: RTLGP

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #28 Gepost op: 15 Maart 2010, 14:02:28 »

Analyse: Het ongelijk van de Overtaking Working Group

De eerste Grand Prix van 2010 leverde weliswaar een fraaie zege op voor Fernando Alonso in de Ferrari, maar zorgde wel voor bezorgde gezichten na afloop. De coureurs gaven namelijk openlijk toe niet voluit gereden te hebben. Een gevolg van de nieuwe regels en iets dat al direct zorgt voor flinke discussie. En terecht.

De terugkeer van Schumacher, de oprechte blijdschap bij Alonso, het podium van Massa, de problemen van Vettel... Er valt genoeg te vertellen over de Grand Prix van Bahrein, maar wat vooral achterblijft is het verloop van de race. Bahrein geeft over het algemeen weinig spektakel, maar de race van zondag was zelfs voor Bahrein-standaarden uiterst tam. Inhalen was er niet bij en de coureurs waren alleen maar bezig met het sparen van de banden en de brandstof.

De Overtaking Working Group werd twee jaar geleden geïntroduceerd met als doel om het inhalen gemakkelijker te maken. Dat leidde tot drastische ingrepen voor 2009, maar toen onder andere Brawn GP met de dubbele diffuser op de proppen kwam, werd al dat werk ongedaan gemaakt. De diffuser zorgt voor minstens zo veel 'vuile lucht' als alle flapjes en extra vleugeltjes die eind 2008 verboden werden.

En nu rijdt het hele veld met zo'n diffuser en zijn we geen meter opgeschoten. Daar komt bij dat de coureurs in Bahrein voornamelijk bezig waren met conservatief rijden. Je kon met één keer stoppen aan de finish komen, maar dan moest je wel op de banden passen. En dat deden ze, zo veel zelfs dat er haast niet geracet werd, maar dat we getuige waren van een optocht.

Direct na de race liet uitgerekend Michael Schumacher al weten geen fan te zijn van deze opzet en ook McLaren-teambaas Martin Whitmarsh riep dat de show verbeterd moest worden. En daar hebben ze een bijzonder goed punt. Hoe interessant dit jaar ook is, met acht coureurs die kampioen kunnen worden, als de races elke twee weken een processie zullen worden, is het een flinke anticlimax.

Verwacht geen veranderingen voor de Grand Prix van Australië, over twee weken, maar als zelfs de coureurs laten weten dat ze absoluut niet diep zijn gegaan, zal ook Bernie Ecclestone uiterst ontevreden moeten zijn. De Formule 1 moet een heldenepos zijn, geen optocht van praalwagens. De gemakkelijkste optie is het toevoegen van een extra verplichte pitstop. Dan kunnen de coureurs de banden er stevig van langs geven, zonder het risico te lopen dat ze hun race vergooien.

Wat er ook gebeurt, feit is dat de rondetijden op hun snelst nog steeds zo'n vijf seconden langzamer waren dan de pole-position. Vijf seconden, dat is een gigantisch gat. En dat moet anders.

Bron: GPUpdate.nl

geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #29 Gepost op: 15 Maart 2010, 14:13:04 »

het is met die regeltjes dus niet enkel hard rijden maar ook taktisch rijden wil je winnaar worden

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #30 Gepost op: 15 Maart 2010, 15:38:04 »

Ja, alleen wel zodanig tactisch dat er voor de kijker geen bal aan is.

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #31 Gepost op: 15 Maart 2010, 18:39:54 »

Ik vond het ook flink tegenvallen.

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #32 Gepost op: 15 Maart 2010, 21:47:24 »

Citaat
Teams willen twee verplichte pitstops invoeren

De seizoensopener in Bahrein gaat niet de boeken in als de meest spectaculaire race uit de geschiedenis van de Formule 1. Als Red Bull-coureur Sebastian Vettel halverwege de race geen probleem met zijn motor had gekregen, dan had het podium er hetzelfde uitgezien als de doorkomst na de eerste ronde. Ook de teams zijn niet blij en zouden de regels graag zo snel mogelijk veranderd zien.

"Ik denk dat het slecht zou zijn als we niet zouden reageren", liet Nick Fry, algemeen directeur van Mercedes Grand Prix, weten aan verslaggevers in Bahrein. "We hebben allemaal gezien dat de race niet bepaald spannend was. We moeten nu gaan kijken hoe we de show kunnen verbeteren. Dit zullen we samen met Bernie Ecclestone en de FIA moeten doen. We zijn het aan de fans die naar het circuit komen en voor de televisie zitten, verplicht om een goede show neer te zetten."

Er wordt onder meer gesproken over de invoering van twee verplichte pitstops. Nu moeten de coureurs minimaal een pitstop maken. Ook zouden de verschillen tussen de banden groter moeten worden. Martin Whitmarsh, de teambaas van McLaren en voorzitter van de FOTA, zei tegen Reuters: "De verschillen tussen de twee bandencompounds waren hier niet zo groot als we hadden verwacht. Het draait echter allemaal om de banden. De banden kunnen van grote invloed zijn op het spektakel. Ik denk dat je echt een superzachte band moet hebben waar je niet zomaar twintig ronden mee kunt rijden in de race, en een harde band waarmee je zeker een halve race moet kunnen rijden."

Ik zou het misschien nog verder doortrekken: In de race beide bandentypes 2 keer gebruiken.

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #33 Gepost op: 26 Maart 2010, 10:48:55 »

Citaat
Virgin Racing rijdt met te kleine brandstoftank

Virgin heeft een kapitale blunder gemaakt bij het berekenen van de minimale grootte van de brandstoftank. Er blijkt namelijk niet genoeg brandstof in de Virgin-wagens te kunnen om een hele race op volle snelheid mee te kunnen rijden.

Volgens de Britse zender BBC gaat er dertien liter brandstof te weinig in de tank. De Britse renstal zal nu een compleet nieuw chassis moeten bouwen, omdat er in de huidige wagen geen ruimte is voor een grotere tank. Het team heeft al toestemming van de FIA gekregen om de auto aan te passen en er ligt ook al een nieuw ontwerp, maar een nieuwe auto zal niet klaar zijn voor de Grand Prix van Spanje. Timo Glock en Lucas di Grassi zullen hierdoor waarschijnlijk de komende drie races niet aan de finish komen, tenzij zij extreem zuinig met hun brandstof omspringen.

"Bij het berekenen van de grootte van de brandstoftank, vorig jaar juni, hebben we rekening gehouden met een aantal factoren, maar sindsdien zijn een paar van die factoren veranderd, waardoor we de capaciteit van de brandstoftank nu moeten aanpassen", legt Nick Wirth, de technisch directeur van Virgin Racing, uit.

Dit weekend is de GP van Australië, er komen dus bijna zeker 2 auto's niet aan de finish...

Kwalificatie morgen om 7:00, race zondag om 8:00 (let op: zomertijd)

Peganuse
Forzona Member

Vrolijke Brabantse

« Antwoord #34 Gepost op: 26 Maart 2010, 21:46:45 »

schater sorry hoor maar ik moet toch wel ff lachen, niet meedoen of heel langzaam rijden in een race........ lol002
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #35 Gepost op: 26 Maart 2010, 22:25:27 »

Tsja... meedoen belangrijker dan winnen?   cool

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #36 Gepost op: 05 April 2010, 09:09:26 »

De GP van Maleisië was weer best aardig, ondanks dat het niet ging regenen.

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #37 Gepost op: 05 April 2010, 09:58:37 »

Aardig is het juiste woord, niet echt spectaculair.

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #38 Gepost op: 16 April 2010, 13:21:21 »

Dit weekend is de GP van China. Vanochtend tijdens de vrije trainingen overkwam Sebastian Buemi een ongeluk. Zomaar ineens sprongen beide voorwielen van z'n auto af. Een duidelijk probleem met de ophanging.

Hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=BaQwWG0yBZM

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #39 Gepost op: 16 April 2010, 13:27:30 »

eek  lekker dan.. gelukkig is hij ongedeerd.

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #40 Gepost op: 16 April 2010, 20:23:49 »

Hier slomo-beelden op Dumpert, kijk hoe de wielen over het hek stuiteren:

http://www.dumpert.nl/mediabase/916011/a5d38ae1/f1_buemi_crash_slow_motion.html

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #41 Gepost op: 16 April 2010, 23:25:05 »

Jeetje, je zult er maar net staan.  watzegik

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #42 Gepost op: 26 April 2010, 13:33:32 »

Verstappen: "Schumacher grootste tegenvaller"

Jos Verstappen heeft oud-teamgenoot Michael Schumacher de grootste tegenvaller van de eerste vier races van het seizoen genoemd. In zijn column voor De Telegraaf schreef de Limburger dat het niet alleen aan de Mercedes-bolide van Schumacher ligt dat het zo slecht gaat, omdat Nico Rosberg er wel mee weet te presteren.

"Ik kan er niet omheen Michael Schumacher te bestempelen als de grootste tegenvaller van het seizoen tot nu toe. Ik kan het nauwelijks geloven, maar de Duitser wordt links en rechts om z'n oren gereden. Dat had ik voor aanvang van het seizoen echt niet verwacht", aldus Verstappen."Tot overmaat van ramp is Schumi bij alle vier tot nu toe verreden races door zijn teamgenoot Nico Rosberg verslagen in de kwalificaties en staat diezelfde Rosberg achter Button keurig tweede in de WK-tussenstand. Het gaat dus wat ver om te zeggen dat de tegenvallende prestaties van Schumacher te wijten zijn aan de Mercedes."

Verstappen meent dat nu duidelijk is geworden dat ook de zevenvoudig kampioen geen wonderen kan verrichten. "We zien nu in ieder geval wel dat Schumacher ook maar een gewoon mens van vlees en bloed is en hij niet kan toveren", schreef hij. "Norbert Haug heeft inmiddels publiekelijk laten weten dat de Duitser het rijden onmogelijk verleerd kan zijn en er dus wel 'iets' mis moet zijn met zijn bolide. En daarom krijgt Schumacher bij de volgende Grand Prix de beschikking over een compleet nieuw chassis. Misschien heeft Haug een punt en rijdt Schumi straks in Spanje wel weer de sterren van de hemel. Maar ik ben inmiddels wat voorzichtiger geworden met mijn enthousiasme over de Duitser en zeg: eerst zien, dan geloven."

Bron: GPUpdate

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #43 Gepost op: 26 April 2010, 18:14:08 »

Klinkt een beetje als leedvermaak.  lol002  maar hij heeft wel gelijk, Schumi is dus geen wonderkind.

geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #44 Gepost op: 26 April 2010, 23:13:45 »

Armstrong had het afgelopen jaar ook gedacht de tour te winnen

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #45 Gepost op: 08 Mei 2010, 14:51:40 »

Dit weekend de GP van Spanje in Barcelona, en volgend weekend Monaco.

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #46 Gepost op: 08 Mei 2010, 19:43:58 »

Ik weet niet of ik morgen in de gelegenheid ben om te kijken..  no2

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #47 Gepost op: 08 Mei 2010, 20:25:55 »

Hoezo? Moederdag?

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #48 Gepost op: 08 Mei 2010, 23:07:09 »

Yep..  cheesy
Dus eigenlijk moet ik kunnen kijken terwijl de andere familieleden mij van hapjes en drankjes voorzien.  lol

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #49 Gepost op: 09 Mei 2010, 09:35:28 »

Inderdaad.

Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omhoog
Print
Forzona.nlForzona SportAuto en motorsportTopic: Formule 1 nieuws seizoen 2010
Ga naar: