Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

97.185 aantal berichten in 2.023 topics- door 61 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Boserud

24 Mei 2012, 18:38:34
Forzona.nlPraatcafé en meerHet praatcafeTopic: 4 en 5 mei Herdenken en vieren?
Pagina's: 1 [2]  Allemaal   Omlaag
Print
Auteur Topic: 4 en 5 mei Herdenken en vieren?  (gelezen 554 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
cybergr@n
Forumbeheerder

Geslacht: Vrouw

"watching eye"

« Antwoord #25 Gepost op: 05 Mei 2011, 14:10:28 »

Ik kwam als kind alleen bij de Airborne-herdenking in Oosterbeek omdat we daar bloemen gingen leggen.

Ga verder nooit naar herdenkingen, en ook geen bezoek aan graven van familieleden.. ik vind er niks. neehe
Soms schaam ik me daar weleens voor, maar het is nou eenmaal zo, ik kan ook aan overleden mensen denken zonder daar te staan.

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
geje
Forzona Member

Geslacht: Man

"voorbijganger"

« Antwoord #26 Gepost op: 05 Mei 2011, 14:31:38 »

zo heb ik er ook heel lang over gedacht. het concert van gisteren was goed, maar er zijn talloze andere manieren om goede muziek te beluisteren. de koffie thuis is beter dan de koffie in het plastic bekertje dat je aangereikt krijgt. desalniettemin vond ik dat ik er naar toe diende te gaan om een signaal te geven. we leven nu in een vrij land en links en rechts kan roepen wat ze willen. echter er kan een tijd komen dat links en/of rechts door de ander monddood gemaakt wordt. de generatie van onze ouders herdenken die tijd. wij hebben het hier in Nederland niet meegemaakt. we zien wel dagelijks beelden van regio's waar de mensen nog steeds monddood zijn. door het gezamenlijk herdenken laat je de andere zien dat je het stokje van de vrijheid overneemt en door wil geven aan de volgende generatie. maar ik heb ook jaren gehad dat ik wel stil stond bij die 2 minuten, maar niet dat publiekelijk signaal gaf

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #27 Gepost op: 05 Mei 2011, 17:28:06 »

Die motivatie kan ik me ook goed in vinden, zou ook de enige reden zijn om bij dergelijk aanwezig te zijn.

We hebben ook nog wel eens een themarit, zo gingen we een route langs diverse militaire begraafplaatsen en musea uit WO1.
Dat is ook indrukwekkend hoeveel jonge knapen(soms pas 17) er sneuvelden.
Oke net over de grens en in Nederland kregen we er weinig van mee met geschiedenis.

zijn we er een hele dag mee bezig ipv 2 minuten.
en ook nadien denk je er nog wel aan terug zo indrukwekkend.
We zijn best wel verschillig dus eigenlijk vind ik zelf maar zoals gisteren waren we thuis en gaan we niet om 20.00 precies even 2 minuten stil zijn.

Maar vind het op zich een prima instelling, zeker omdat velen er anders nooit meer over na zouden denken.
Er komen wel steeds meer geluiden dat die 2 minuten stilte meer een algemener karakter moeten krijgen, alle slachtoffers in de wereld bijvoorbeeld.
Lijkt me DE manier om iets te laten verwateren en houd het toch liever dichter bij huis in deze.

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #28 Gepost op: 05 Mei 2011, 22:51:15 »

Net het concert aan de Amstel op tv gezien, ook best eens leuk.

geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #29 Gepost op: 06 Mei 2011, 01:04:43 »

bij de herdenking woensdagavond ging ook aandacht naar de Indiegangers. een aantal waren aanwezig en die hebben ook hun gesneuvelde kameraden. nu zien we dat in een ander licht dan mensen destijds. desalniettemin verdienen ook die mensen respect, zij zijn kinderen van hun tijd. van mij mag die twee minuten, ook gezien dat er steeds minder ouderen zijn, toch steeds meer het karakter krijgen van twee minuten stilte voor de vrijheid van de democratie en het vrije woord.

als we in het zomerseizoen wat verder gaan fietsen komen we ook regelmatig langs wat kleinere en grotere kerkhoven (Margraten. Grebbenberg). meestal lopen we er dan toch even over en gelukkig is dat ook vaak op initiatief van Marleen en Bart. in tegenstelling tot normale begraafplaatsen zijn dat daar enkel mensen die maar een goed jaar ouder zijn geworden dan zij zelf nu zijn. zeker als je zo leeftijdsgenoten ziet liggen en je weet dat die jongens vergelijkbare dromen hebben gehad dan je zelf hebt gehad dan maakt dat indruk

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
Janet
100.000 poster.
Forzona Member

Geslacht: Vrouw

"Forzona's gewone mens"

« Antwoord #30 Gepost op: 08 Mei 2011, 22:17:58 »

Doordat we in Hongarije waren, hebben we er helemaal niet gedacht om even stilte te houden wegens dodenherdenking. Wel die ochtend nog even gezegd tegen elkaar: het is vandaag vier mei, maar daar is het ook bij gebleven.
Gek is dat, in een ander land beleef je het lang niet zo erg, omdat je dan zo druk bent met andere dingen. Ook koninginnedag en vijf mei zijn aan ons voorbij gegaan.
En gisteren hoorde ik pas dat Bin Laden dood is.  bloos

Pagina's: 1 [2]  Allemaal   Omhoog
Print
Forzona.nlPraatcafé en meerHet praatcafeTopic: 4 en 5 mei Herdenken en vieren?
Ga naar: