Quotes uit de Algemene beschouwingen
'Premier directeur van Efteling'
DEN HAAG - Enkele markante uitspraken in de Tweede Kamer tijdens de tweede dag van de algemene beschouwingen:
VVD-fractievoorzitter Mark Rutte tegen premier Jan Peter Balkenende: „Ik wil dat u er definitief voor kiest om de helden van dit land te beschermen, en niet de hufters.”
„U gedraagt zich als de directeur van de Efteling.” PVV-leider Geert Wilders houdt Balkenende voor dat hij allochtone criminelen moet uitzetten en niet moet geloven in „sprookjes” als buurtwerkers of cameratoezicht.
„U heeft niet het monopolie op het kennen van de Nederlandse samenleving”, zegt Balkenende tegen Wilders. „In het duiden van de problemen zit er geen verschil tussen u en mij.”
Kamerlid Rita Verdonk tegen Balkenende over de problemen met geweld tegen ambulancepersoneel. „Ik denk dat we de ambulancebroeders beter een extra brancard mee kunnen geven.” En over de politie die kinderen onder de twaalf naar huis brengt als ze 's avonds laat nog op straat zwerven. „U kunt die politieagenten beter de pet geven van een taxichauffeur”.
Rutte tegen Balkenende: „Weet u wat mij zo aan u ergert, dat u alle compromissen verkoopt als een overwinning. U lijkt wel keizer Haile Selassie uit Ethiopië. Die leed ook de ene na de andere nederlaag, maar zijn woordvoerder verkocht ze als een overwinning.”
„Er zit een enorme discrepantie tussen het mooi-weerverhaal dat u hier houdt en de werkelijkheid. U bent de kapitein op een stilliggend schip dat uit koers is geraakt”, aldus D66-leider Alexander Pechtold tegen Balkenende.
Femke Halsema, leider van GroenLinks, tegen Balkenende: „Ik geloof dat dit is wat u bedoelt met een fijn debat, zonet met de heer Slob. Overeenstemming bij begin en eind.”
SP-leider Agnes Kant: „Heel veel mensen zijn gelukkig of ongelukkig in Nederland, de vraag is of het kabinet daar wat mee te maken heeft.”
„U kunt veel van mevrouw Van der Hoeven zeggen maar niet dat ze laks is.” Balkenende probeert Kant ervan te overtuigen dat minister Maria van der Hoeven goed weet wat ze moet doen in de discussie rond kernenergie.
Kant tegen Balkenende: „U kunt wel lachen, maar u zit straks met een kerncentrale opgescheept die niet aan de voorwaarden voldoet.” Halsema stelt daarop: „Ik stel met enig plezier vast dat de flirt van de SP met kernenergie behoorlijk is bekoeld”.