Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 11 Augustus 2008, 22:26:09 » |
|
is een motorblok zo klein dattie in de vaatwasser past dan? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 12 Augustus 2008, 00:18:09 » |
|
als je er maar genoeg onderdelen afschroeft
|
|
|
|
|
|
deze voorbijganger op uw levensweg groet u 
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 12 Augustus 2008, 12:23:26 » |
|
Een motorblok van een motor is natuurlijk kleiner dan van een auto, dus dat zal best passen. IK zou er niet blij mee zijn als hubbie zoiets in de vaatwasser zou zetten. 
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 12 Augustus 2008, 19:27:50 » |
|
maar hoe groot is een motorblok van een auto? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 12 Augustus 2008, 19:33:56 » |
|
maar hoe groot is een motorblok van een auto?  gewoon groot..  Gerrit weet het vast wel.  
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 12 Augustus 2008, 21:56:42 » |
|
dit plaatje past met gemak in m'n vaatwasser 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 12 Augustus 2008, 23:05:43 » |
|
 ja wel 20 ook..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 13 Augustus 2008, 01:17:24 » |
|
 ja wel 20 ook.. dan mag de blok van een motor voor jou geen probleem zijn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Setna
Forzona Member
Geslacht: 
"hittepetitje"
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 13 Augustus 2008, 12:44:30 » |
|
* Een frisse veldfles krijg je door een beetje tandpasta in de veldfles te stoppen en dan goed omspoelen.
Deze werkt erg goed!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 14 Augustus 2008, 12:03:33 » |
|
Levertraan... wie kent het nog? Ik moest vroeger ook iedere dag een lepelvol slikken..  maar zo te lezen was het zo slecht nog niet.  [verwijderd door de beheerder]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 14 Augustus 2008, 12:20:06 » |
|
Ik vond levertraan altijd lekker (geloof wel dat ik zo ongeveer de enige was)  Een jochie moest een drankje nemen van de dokter, elke dag drie lepels vol. Zegt z'n moeder voor het slapen gaan: heb je je drankje al genomen? Zegt de jongen: ja, maar ik kon geen lepel vinden, dus heb ik maar 3 volle vorken gedaan. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 14 Augustus 2008, 15:26:34 » |
|
Ik vond levertraan altijd lekker (geloof wel dat ik zo ongeveer de enige was)  Een jochie moest een drankje nemen van de dokter, elke dag drie lepels vol. Zegt z'n moeder voor het slapen gaan: heb je je drankje al genomen? Zegt de jongen: ja, maar ik kon geen lepel vinden, dus heb ik maar 3 volle vorken gedaan.  
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 14 Augustus 2008, 15:30:47 » |
|
als kind vind je natuurlijk alle nieuwe smaken vreemd en niet lekker, maar toen ik eenmaal aan de levertraan gewend was had men mij best een extra lepel mogen geven. best lekker. bij een tante die ook levertraan in huis had heb ik het eens geproefd en en dat was niet om te eten, zij had een ander merk. mijn ouders hebben hoogstwaarschijnlijk een levertraan gehad met een siroopsmaakje
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Setna
Forzona Member
Geslacht: 
"hittepetitje"
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 14 Augustus 2008, 16:19:37 » |
|
nog nooit levertraan op! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 14 Augustus 2008, 18:29:01 » |
|
Ik vond levertraan altijd lekker (geloof wel dat ik zo ongeveer de enige was)  Een jochie moest een drankje nemen van de dokter, elke dag drie lepels vol. Zegt z'n moeder voor het slapen gaan: heb je je drankje al genomen? Zegt de jongen: ja, maar ik kon geen lepel vinden, dus heb ik maar 3 volle vorken gedaan.   ork-ork, levertraan eet je met een....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 14 Augustus 2008, 21:59:50 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 16 Augustus 2008, 00:49:27 » |
|
maar hoe groot is een motorblok van een auto?  er bestaat geen motorblok van UN auto. nogal verschil tussen een Panda of een R6 zeg maar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 17 Augustus 2008, 11:59:12 » |
|
wat is een panda en een r6? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #43 Gepost op: 17 Augustus 2008, 12:31:24 » |
|
wat is een panda en een r6?  Ik neem aan een Fiat Panda, of een Renault 6? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #44 Gepost op: 17 Augustus 2008, 13:16:47 » |
|
We gaan weer over op het huishouden, daar hebben auto's niet veel mee te maken toch?  Nouja, alleen Aladin gebruikt de vaatwasser voor z'n motorblok..  De column van vandaag met weer enkele leuke tips! PRIL, LUX, JAVEL, DRIETEX EN DREFT De dochter schrijft dat haar oudere moeder nog zo graag een keertje wil afwassen met het afwasmiddel Lux (zacht voor de handen). Helaas is Unilever al enige tijd geleden met de productie gestopt. De vraag is dus: wie heeft er nog een flesje over? Unilever stopte met het afwasmiddel omdat er nog maar weinig vraag was naar dit roemruchte middel. Dat is niet verwonderlijk; meer dan 55% van de Nederlanders heeft intussen een vaatwasmachine. Toenmalig concurrent Pril (droogt glanzend op en reinigt alles) bestaat al veel langer niet meer. Het bekendste afwasmiddel is tegenwoordig Dreft van Procter & Gamble. C. Harte gebruikt dit afwasmiddel ook als shampoo. Het zou goed helpen tegen roos. Mevrouw Van Gulik moet ik ook teleurstellen. Het superwasmiddel Drietex is al eeuwen geleden verdwenen. Het huidige bedrijf Drietex handelt in tweedehands goederen. Ontstopper Fifax kunt u nog wel kopen. Het wordt gebruikt als vloeibare ontstopper voor wasbakken, gootstenen en toiletten. Het was ooit een product van Echfa. Die naam vind je nog terug in Biotex Echfa Wit. Nu wordt Fifax gemaakt door zeepfabriek Siderius uit Vuren, bekend van de ossengalzeep. Er zijn heel wat Nederlanders die meestal in België het product Javel kopen. Ze vinden dat beter dan bleekwater, maar weten eigenlijk niet precies wat Javel is. Javel is in België een topproduct. Waar wij Glorix gebruiken, gebruiken de Belgen ongeveer 100.000 liter Javel per dag als reinigings- en ontsmettingsmiddel en voor stankbestrijding. Thuis, maar vooral in ziekenhuizen en scholen. Javel is een oplossing van natriumhypochloriet en water, een soort chloorbleekwater. Het werd in 1795 ontdekt door de Franse chemicus Berthollet in het dorp Javel, nu een wijk in Parijs. Het werd aanvankelijk vooral gebruikt voor het bleken van katoen. Er konden opeens vlekken worden verwijderd die er anders met geen mogelijkheid waren uit te krijgen. Het product werd al snel populair. Bier De Belgen doen van alles met Javelwater. In sterke verdunning worden ook koelkasten en toiletten ontsmet en zelfs potten en pannen. Heel bekend is Javel van het Belgische bedrijf Loda, dat al bijna tachtig jaar in Westmalle is gevestigd. Westmalle is als dorp vooral bekend vanwege het trappistenbier, dat in de abdij Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart wordt gebrouwen. Ik heb regelmatig beweerd dat geelachtige zweet- of deodorantvlekken van de oksels op kleding nauwelijks zijn te verwijderen. Enkele lezers denken daar anders over. Koop vloeibaar glansspoelmiddel, bijvoorbeeld van het huismerk van Albert Heijn, en spuit dat royaal op de vlekken. Laat het een kwartiertje intrekken. Nogmaals inspuiten en dan in de wasmachine zoals u normaal wast. Een andere lezeres legde een wit shirtje met deze vlekken een nachtje in water met uitgeperste citroen en een vaatwasmachineblokje en de vlekken verdwenen. Mevrouw Van Barneveld uit Vleuten heeft stad en land afgezocht naar het product Autoglym Super Resin. Dit is zeker nog te koop bij speciaalzaken of via www.carclean.nl Het is een populair Engels onderhoudsproduct. Vooral topmerken kiezen ervoor. Eind juli schreef ik over kamferspiritus. Vijf lezers schreven mij dat ze kamferspiritus al jaren gebruiken tegen een koortslip. Even met een wattenstaafje aantippen en dat een paar keer per dag doen. Het prikt wel, maar de koortslip zet niet door of is snel verdroogd. Volgens mevrouw Kuiper kun je de corrosie van verweerde glazen verwijderen door ze een paar uur te vullen met een sopje van water, afwasmiddel en Vanish. Is het glaswerk helemaal niet meer schoon te krijgen, dan kunt u de methode-Benjamins toepassen. Hij maakt bijvoorbeeld glazen vazen goed schoon en droog en wrijft vervolgens de aangetaste plekken met een heel dun laagje doorzichtige olie in. De plekken zijn dan nagenoeg onzichtbaar geworden. ebode@telegraaf.nl (bron:telegraaf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #45 Gepost op: 17 Augustus 2008, 14:41:59 » |
|
geen idee welk merk afwasmiddel momenteel in huis is, vaak is het iets uit de reclame en soms wordt nagevuld met T-pol als er toevallig niets in huis is
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #46 Gepost op: 03 September 2008, 16:45:48 » |
|
Heb ik wel es verteld over de panty-truc? Als je ramen gaat zemen (vooral in de zomer met al die insecten) zitten de ramen nogal es onder de stipjes. Trek dan een oud stuk panty over je spons, dan gaat het vuil er veel makkelijker vanaf. Het werkt echt, ik heb het maandag nog gedaan!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #47 Gepost op: 03 September 2008, 22:40:08 » |
|
 Dat is het proberen waard.. Ik gebruik zelf al tijden zo'n spons waar het lijkt of er zo'n wonderdoekje omheen zit (die koop ik bij Action), bevalt me prima, en na het poetsen gaat hij gewoon de wasmachine in.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #48 Gepost op: 05 Oktober 2008, 13:37:11 » |
|
Weer een stukje met leuke tips. Waar zijn zand, zeep en soda goed voor? We kennen allemaal de (groene) voorraadbussen met metaalkleurige deksel met de opschriften koffie, thee en suiker. Maar je had voor de oorlog ook rekjes met drie voorraadbusjes, vaak van email en met of zonder deksel. De busjes hadden het opschrift zand, zeep en soda. Je kunt deze attributen nog steeds (tweedehands) kopen. Nanda en Dick de Groot hebben dat onlangs gedaan, maar ze willen graag weten wat de eigenlijke functie was van zand, zeep en soda in het huishouden. Huishoudsoda is nog steeds een beproefd en goedkoop schoonmaakmiddel. De bekendste fabrikant is Driehoek. Ik heb in deze column te weinig ruimte om te vertellen waar soda allemaal voor kan worden gebruikt. Een aantal voorbeelden: snijbloemen blijven langer vers door een beetje soda aan het water toe te voegen. Koelkastgeurtjes bestrijden door een bakje met sodakorrels een nacht in de koelkast te zetten. Het neerslaan van bier wordt voorkomen door de glazen af te wassen in sodawater. Kristallen glazen krijgen meer glans als u ze afwast in water met een beetje soda. De afvoerpijp houdt u schoon door eens in de week een schepje soda door de gootsteen te gooien en er heet water aan toe te voegen. Kammen en haarborstels zijn binnen een half uur brandschoon als u ze in warm sodawater laat weken. Koperen bodems van potten en pannen worden schoon als u ze au bain-marie een paar uur laat weken in sodawater. Een erg vuile spons wordt schoon als deze een halve minuut in een bak met soda en heet water wordt gelegd. Daarna in helder water uitspoelen. Zweetgeuren uit kleding verdwijnen als u het wasgoed laat weken in sodawater. Daarna gewoon wassen. Wol en natuurzijde niet met soda behandelen. (Groene) zeep werd en wordt ook voor tal van schoonmaakdoeleinden gebruikt. Zoals voor het reinigen van vloeren, tegels, sanitair en toilet. Loopt een deur vast op een drempel, smeer dan wat groene zeep op de klemplek. Helpt ook bij piepende scharnieren. Erg vuile handen eerst droogwassen met groene zeep. Kleine hoekjes en kiertjes schoonmaken met een wattenstokje dat u in een sopje vloeibare zeep doopt. Extra vuile plekken op kleding eerst inwrijven met groene zeep. Daarna in de wasmachine. Pas gemonteerde kozijnen kunnen erg statisch zijn, waardoor vuil blijft ’plakken’. Behandel de kozijnen met groene zeep. Een stroeve lade glijdt weer soepel als u de randen insmeert met groene zeep. Maak zelf een antiluismiddel: 1 eetlepel groene zeep en 1 eetlepel spiritus oplossen in warm water. Verstuif dit mengsel in een lege sprayfles. Groen uitgeslagen muren worden weer schoon als u ze inwrijft met groene zeep. Een nacht laten inwerken en de volgende dag afborstelen. Een sopje vloeibare groene zeep met soda is heel geschikt voor het reinigen van sanitair, maar ook voor vloeren en tegels. De soda ontvet en de zeep laat een mooie glans achter. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Zand lijkt in dit triootje misschien een vreemde eend in de bijt. Schuurzand werd voor de oorlog veel gebruikt om de handen te schuren en het granieten aanrecht van vet te ontdoen. Zand werd ook over de vloer gegooid vanwege de schurende werking en om het stof te binden als het werd opgeveegd. Tafelmessen en het vleesmes moesten regelmatig van roestaanslag worden ontdaan. Dat werd met een slijpplank gedaan en het zand was het slijpmiddel. Citroenen bleven langer goed als men ze stuk voor stuk in papier wikkelde en ze daarna in droog zand legde. Ook noten werden in droog zand bewaard. In menig huisgezin werden de kinderen de straat opgejaagd, vooral als ze vervelend waren. Menig huisvrouw riep dan: ’Zandzeepsodemineraalwatersteenstraal op’. Het woord staat zelfs in de dertiende druk van Van Dale en u vindt het woord ook in het boek Het Oude Nieuws van Deze Tijden (1994) van de Vlaamse schrijver Herman Brusselmans. Het is maar dat u het weet. ebode@telegraaf.nl Ik heb altijd nog groene zeep en soda in huis en gebruik het regelmatig.  Zand alleen nog als de kleinzoons uit de speeltuin komen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fleur
Gast
|
 |
« Antwoord #49 Gepost op: 07 Oktober 2008, 23:35:23 » |
|
Ja leuk hè die stukjes op Zondagmorgen in de T., ik lees ze altijd als eerste! :jaduim:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|