cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Gepost op: 05 Augustus 2008, 17:02:49 » |
|
Ik heb pas een heel leuk boekje gekocht, geschreven door Emile Bode, hij schrijft ook iedere week een column in de telegraaf over allerlei zaken. Huishoudklassiekers geeft een compleet beeld van alle veranderingen in het huishouden in de afgelopen 75 jaar. U vind er grappige, ontroerende en informatieve verhalen over producten die ooit in geen enkel huishouden ontbraken en vaak nog steeds hun dienst bewijzen. Zoals Biotex, soda, kleefvliegenvangers, Sunlight-zeep, het molenmesje, Lifebuoy,levertraan, Vim, en nog veel meer. De schrijver vertelt op welke originele wijze de Nederlanders in de loop der tijd met al deze producten omgingen. Heel leuk om te lezen, en grappige tips die zeker het proberen waard zijn. :jaduim: Wisten jullie dat je kruidnagels kunt gebruiken om mieren weg te krijgen?.. steek er een paar in zo'n hoopje zand en ze zouden verdwijnen. Kruidnagel helpt ook tegen muggen, zet of hang rond het terras leuke kleine potjes neer met wat kruidnagel. Je kunt kruidnagel ook in leuke stukjes dunne stof doen en als buideltje bijvoorbeeld in de slaapkamer hangen. http://www.voc-kenniscentrum.nl/prod-kruidnagelen.htmlen zo staan er talloze tips en trics in het boekje.
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 05 Augustus 2008, 17:57:41 » |
|
Leuk! Inderdaad hebben heel veel handige artikelen en tips al jaren goede hulp geboden in het huishouden. En heel veel heel normale tips doen het na tientallen jaren nog steeds! :jaduim: Maar dat molenmesje kan toch niet meer met de tijd mee helaas. Een paar jaar geleden kocht ik er ook eentje, ik wou ook wel eens zo'n handig scherp mesje, ook al was de prijs niet gering. Maar ik had hem in de vaatwasser gezet (wist ik veel dat dat niet mocht) de volgende ochtend pakte ik de vaatwasser uit: mesje totaal bruin en ik heb hem zo weg kunnen gooien 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Augustus 2008, 18:17:37 » |
|
Dat klopt, maar je had hem met schuurpapier weer blank kunnen krijgen.  Maar ik koop ze ook nooit hoor. 
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
|
Fleur
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 05 Augustus 2008, 19:31:29 » |
|
Leuk! Ik verheug me elke zondag op zijn stukje in de krant, veel nostalgische kennis!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 05 Augustus 2008, 19:38:09 » |
|
Ja leuk he, ik lees het ook iedere week. Ik zal het van zondag jl nog even plaatsen. Het vliegenzakje voor de tent Een collega van de fotoredactie stond vorige week aan mijn bureau. Ik ken hem al een jaar of dertig. Hij zei: „Ik heb een geweldige tip tegen overlast van vliegen.” Ik antwoordde meteen: „Zeker doorzichtige plastic zakjes met water ophangen.” De collega keek een beetje sip. „Oh, die tip ken je ook al.” Over deze plastic zakjes heb ik jaren geleden al eens geschreven, maar ik heb ze nu ook opgehangen in een grote tent achter ons huis, tezamen met die onsmakelijke maar o zo handige ouderwetse kleefvangers. Die tent van 8 bij 4 meter hebben we twee maanden geleden gekocht voor een feestje en op verzoek van mijn vrouw gewoon laten staan. Ik vond dat eerst raar, maar nu spreek ik van een geniale zet van haar. Want nu kunnen we bij warm, maar winderig of regenachtig weer gewoon buiten blijven zitten. Het is een soort wegwerpserre, want ik denk dat met onze regens en wind zo’n tent na een jaar kapot is. Nu al begint het plastic raam te scheuren. Aan de andere kant kost een serre van deze afmetingen minstens 20.000 euro en daar kunnen we zestig van deze tenten voor kopen. Het gebruik van plastic zakjes tegen vliegen bestaat al vele jaren. Je ziet het vooral in warme landen, waar ze aan de voordeur worden opgehangen. Er wordt beweerd dat de zakjes het licht vangen en op een bepaalde manier reflecteren waardoor vliegen gedesoriënteerd raken en rechtsomkeert maken. Ik heb in onze tent nauwelijks last van vliegen, maar dat kan ook door de kleefvangers komen. Neem doorzichtige boterhamzakjes, vul die voor de helft met water en hang ze op. Baat het niet, dan schaadt het niet. Twee weken geleden schreef ik dat Wim Smit last heeft van wespen die het bovenste laagje van onbewerkt hout van zijn hardhouten tuinmeubelen weg knagen. Het leek mij een vreemd verhaal, maar dat is het helemaal niet. Meer dan twintig lezers hebben dezelfde klachten. De wespen knagen niet alleen aan hardhout, maar ook aan schuttingen, riet, bladeren en schors. Aan het geknaagde spul voegen ze speeksel toe en zo maken zij een soort papier dat in het nest wordt gebruikt. Volgens Henk Kooij hebben wespen soms een voorkeur voor een bepaald soort hout, met name voor het maken van de raat. Die moet erg stevig zijn. Het meest probate middel om dit geknaag tegen te gaan, is het hout met houtolie te behandelen. Pie le Bron de Vexela heeft een andere oplossing. Op advies van haar 90-jarige moeder heeft zij de plekken ingesmeerd met groene zeep en de wespen zijn verdwenen. Wim Smit schuurt de meubelen elk jaar af met een oplossing met sodawater. Jeanne Dijkstra heeft een laagje meubelconditioner op het hout gespoten. Jan Willem van de Koppel is eigenaar van ’t Swarte Schaep. Deze winkel verkoopt exclusieve tuinmeubelen. Hij adviseert de meubelen te wassen met een mengsel van water en ammonia. Liefst zo sterk mogelijk. Henk Klaassen is imker. Hij schrijft: „De wespen eten ook van geïmpregneerde schuttingen. Ik word als imker vaak gebeld om te komen. De oplossing is simpel: vul een emmer voor de helft met lauw water en voeg daar een paar kruidnagelen aan toe. Strijk de substantie op de tuinmeubelen en zet een schaaltje lauw water op tafel met 3 à 4 kruidnagelen en vervang dit schaaltje om de vier dagen.” Als u in de buurt van uw huis een wespennest heeft, doet u er verstandig aan de gemeente te bellen. Bij de winkels van Welkoop is overigens het effectieve HGX wespenpoeder te koop. Andere mensen hebben geen last van wespen die hun dure hardhouten meubelen aantasten, maar van vetvlekken in het hout. Daar weet ik alles van en daarom leggen we tijdens het barbeknoeien een plastic zeil op tafel. Vetvlekken verwijder ik met het ouderwetse pannensponsje. Dat verwijdert ook groene aanslag. Met veel water gebruiken. Ik koop altijd een grote zak bij de zogeheten goedkoopwinkels zoals Action. Overigens verdwijnen bij onbehandeld hardhout de meeste vlekken na verloop van tijd vanzelf door lichtinval. ebode@telegraaf.nl(bron:telegraaf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 05 Augustus 2008, 20:26:09 » |
|
Ik heb pas een heel leuk boekje gekocht, geschreven door Emile Bode, hij schrijft ook iedere week een column in de telegraaf over allerlei zaken. Heel leuk om te lezen, en grappige tips die zeker het proberen waard zijn. :jaduim: Wisten jullie dat je kruidnagels kunt gebruiken om mieren weg te krijgen?.. steek er een paar in zo'n hoopje zand en ze zouden verdwijnen. Kruidnagel helpt ook tegen muggen, zet of hang rond het terras leuke kleine potjes neer met wat kruidnagel. Je kunt kruidnagel ook in leuke stukjes dunne stof doen en als buideltje bijvoorbeeld in de slaapkamer hangen. http://www.voc-kenniscentrum.nl/prod-kruidnagelen.htmlen zo staan er talloze tips en trics in het boekje. Zou leuk zijn als het ook beproefde tips waren. Daar mankeert het nogal eens aan.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 05 Augustus 2008, 22:02:13 » |
|
Dat zou best kunnen, maar dat met die kruidnagels ga ik eens proberen.. En ik heb wel de ervaring dat die oude tips vaak zo gek nog niet zijn... soms beter dan al die dure middelen die ze voor vanalles en nogwat verkopen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 05 Augustus 2008, 23:20:54 » |
|
staat d'r niet toevallig een middeltje tegen lintwormen in? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 05 Augustus 2008, 23:40:06 » |
|
staat d'r niet toevallig een middeltje tegen lintwormen in?   Dat heeft niet veel met huishouden te maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 05 Augustus 2008, 23:43:03 » |
|
Grappig, ik zag alleen de titel van deze topic en ik moest al aan die man van de Telegraaf denken. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Augustus 2008, 23:49:53 » |
|
Dus jij leest het ook altijd? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 06 Augustus 2008, 11:40:36 » |
|
 Dat heeft niet veel met huishouden te maken. Neej, maar daarna moest ik wel dweilen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 06 Augustus 2008, 13:22:26 » |
|
 Ja dat is waar, dus toch weer dat eeuwige huishouden. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 07 Augustus 2008, 16:23:33 » |
|
Dus jij leest het ook altijd?  Vaak wel, maar ik vergeet het ook weer snel. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 07 Augustus 2008, 16:29:36 » |
|
Daarom is dat boekje zo handig.  Ik zal weleens wat handige tips hier neerzetten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 07 Augustus 2008, 23:22:03 » |
|
jajaja, daar wachtte ik steeds al op 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 08 Augustus 2008, 13:28:19 » |
|
Dat ga ik zeker doen, maar momenteel heb ik weinig tijd. Het word of heel veel typen, of inscannen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 08 Augustus 2008, 22:57:51 » |
|
Dus jij leest het ook altijd?  meestal wel ja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 09 Augustus 2008, 23:39:27 » |
|
Ik heb even wat ingescand.. Tips met tandpasta en tandenborstel.
[verwijderd door de beheerder]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 09 Augustus 2008, 23:40:28 » |
|
en meer.  [verwijderd door de beheerder]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 09 Augustus 2008, 23:45:01 » |
|
De laatste 3 tips: * Een frisse veldfles krijg je door een beetje tandpasta in de veldfles te stoppen en dan goed omspoelen. * Smeer een kleine hoeveelheid tandpasta op een vetvlek op textiel en daarna in de wasmachine, De vlek zal verdwijnen. * Met tandpasta kun je ook posters ophangen. Blijft jaren zitten, ben je de posters zat, dan de tandpasta met een vochtig doekje verwijderen. Tot zover deze tips uit het boekje van Emile Bode. Later meer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 10 Augustus 2008, 01:40:21 » |
|
Die veldfles doet me denken aan de watertanks(2x 200ltr) op ons toenmalige motorbootje.
Die hield je bacterievrij door er in het voorjaar een paar bruistabletten voor kunstgebitten in te gooien, poosje laten rotten en dan doorspoelen. goedkoop en spoelt vlotter weg dan chloor lucht/smaak of het dure speciale goedje er voor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 10 Augustus 2008, 01:44:32 » |
|
zit je in je zwembroek te plakken op je leren bureaustoel tijdens bezoek op Forzona? Leg een handdoek over de stoel, zit een stuk minder plakkerig 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 10 Augustus 2008, 01:46:20 » |
|
Motorblokken krijg je brandschoon met biotex groen of in de vaatwassser (onderdelen)met wat extra blokjes 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 10 Augustus 2008, 01:57:44 » |
|
zit je in je zwembroek te plakken op je leren bureaustoel tijdens bezoek op Forzona? Leg een handdoek over de stoel, zit een stuk minder plakkerig   Dat is de tip van de dag!  Motorblokken krijg biotex groen of in de vaatwassser (onderdelen)met wat extra blokjes Oeps.. weet BT dat ook?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|