Erik is nooit directeur geweest.
Breukink komt goed weg
Door JEROEN SCHMALE
UTRECHT - De schuldvraag in de affaire rond Michael Rasmussen? Erik Breukink wilde er ook gisteravond niet aan, nadat duidelijk was geworden dat hij als eerste ploegleider bij de wielerploeg van Rabobank betrokken blijft.
Erik Breukink licht aan de pers het vertrek van Rasmussen toe. FOTO COR VOS
Zijn directiezetel is de laatste Nederlandse gele trui-drager wel kwijt na het echec rond Rasmussen.
Slechts één man zal de directie vormen van de oranje-blauwe brigade: Harold Knebel. Breukink neemt wel zitting in het nieuw te vormen managementteam, bleek gisteren, toen in Utrecht de structuurwijziging van de ploeg werd gepresenteerd. Dit naar aanleiding van bevindingen van de onderzoekscommissie-Vogelzang, die het gebeuren rond de Deense Rabo-kopman onderzocht en niet mild oordeelde over Breukink.
,,Ik voel me nog steeds niet verantwoordelijk voor wat Rasmussen wel of niet heeft gedaan,’’ zegt Breukink. ,,Maar goed, ik had niet veel te kiezen, ik accepteer het zoals het loopt. Nee, ik heb er niet aan gedacht om weg te gaan bij Rabobank. Daarvoor ligt de ploeg me te veel aan het hart en wil ik te graag betrokken blijven bij alles wat in de komende jaren zal gebeuren. Bovendien, ik blijf me bezighouden met het sportieve vlak.’’
Het managementteam zal zes ‘afdelingshoofden’ tellen: Breukink namens de ProTour-ploeg, Nico Verhoeven (opleidingsformatie), Louis Delahaije (trainers), Adri van Houwelingen (personeel), Marc van de Camp (materiaal logistiek) en Jan-Paul van Mantgem (medisch).
Vooral die laatste benoeming is opvallend. Ploegarts Geert Leinders keert niet terug op een leidinggevende positie, maar wordt dus opgevolgd door cardioloog Van Mantgem, die al jaren aan de ploeg verbonden is.
Interim-manager Henri van der Aat onthulde de structuurwijziging gisteren op het hoofdkantoor van de bank, samen met Rabobank-bestuurslid Piet van Schijndel en Harold Knebel. De huidige directeur private banking glom van trots over zijn benoeming, een jongensdroom. Al snel na het debacle rond Rasmussen gaf Knebel aan directeur van de ploeg te willen worden. Van Schijndel: ,,Ik heb hem een aantal maal gevraagd of hij dat wel zeker wist. Zeker gezien de prachtfunctie die hij bekleedde.’’
Knebel, volgens Van Schijndel zo’n fervent wielerliefhebber dat hij de enige mannelijke directeur bij de Rabobank is die zijn benen scheert, ziet parallellen tussen zijn huidige en toekomstige directeurspost. ,,Vooral gezien de strikte regelgeving in zowel de financiële wereld als in de wielersport.’’ De Raad van Commissarissen en de Raad van Advies van de wielerploeg wordt samengevoegd tot één Raad van Commissarissen, die Knebel controleert.
Margo Vliegenthart, oud-staatssecretaris van sport, wordt voorzitter en zal in samenspraak met Rabobank andere commissarissen zoeken. Zo zijn meer maatregelen genomen, in de geest van het rapport-Vogelzang, met als doel de ploeg te professionaliseren. Van der Aat: ,,Rabobank is één van de beste wielerploegen, maar nog niet de beste sportploeg.’’
Iedere renner krijgt volgend jaar één van de ploegleiders als mentor, het aantal trainers wordt uitgebreid en de coureurs kunnen via een blackberry in het nieuwe, digitale systeem dat de ‘whereabouts’ (de bevindplaatsen van de renners) bijhoudt. De ploeg kan het zich niet permitteren om welke renner dan ook nog uit het oog te verliezen.
Van der Aat, die op 1 maart wordt opgevolgd door Knebel maar daarna nog wel internationale zaken waarneemt: ,,Het is een cultuuromslag. Grijze gebieden bestaan niet meer.’’
Ingrepen zijn slechts cosmetisch
Wat een cosmetische ingrepen bij Rabobank, om het gezicht te redden in de geruchtmakende affaire rond Michael Rasmussen. Met een andere invulling van het leidinggevende deel van de professionele wielerploeg – een aanbeveling van de commissie Vogelzang - beloofde topman Piet van Schijndel gisteravond weer een gouden toekomst.
Zoiets als ‘Het is tijd voor een bank die het anders doet. Het is tijd voor de Rabobank’. De welbekende slogan van het huis.
Maar wat verandert er nu eigenlijk? Goed, beleggingsdeskundige Knebel ziet na een uitgebreide lobby een droom in vervulling gaan en wordt een soort chef-kok met Rabo-muts in de keuken van de wielerploeg.
Ook de aanstelling van Margo Vliegenthart, als de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen, baart opzien. Ze weet van aanpakken, is doortastend genoeg en zal ongetwijfeld aan de bel trekken als haar iets niet zint.
Van Schijndel typeerde de maatregelen allemaal als ‘ingrijpend’. Met andere gezichten op sleutelposities is er inderdaad de indruk gewekt dat het menens is bij de bank.
Het krampachtige gegoochel om de in het rapport-Vogelzang zo afgebrande directeur/ploegleider Erik Breukink toch aan boord te houden, werpt echter een heel ander licht op de situatie.
Niets ten nadele van de sympathieke oud-coureur, maar had zelfs Van Schijndel hem al niet bij het huisvuil geparkeerd op de dag dat Vogelzang zijn bevindingen wereldkundig maakte? Hij constateerde dat de directeur had zitten slapen, en niet bepaald op een onbelangrijk moment.
Die zonde is Breukink vergeven. De ‘degradatie’ naar gewoon ploegleider zal voor hem aanvoelen als een bevrijding. Hij blij. Logisch. Van Schijndel niet minder blij. Maar de geloofwaardigheid blijft ver te zoeken.
zie ook: