Dakar 2008 AFGELASTDe Dakar Rally gaat dit jaar niet van start. Dat heeft de organisatie van de race bekend gemaakt op een persconferentie. Het is te gevaarlijk in Mauretanië om de race door te laten gaan.
In dit Afrikaanse land zijn vorige maand vier Franse toeristen vermoord. Het is onduidelijk of er bij de organisatie van de Dakar Rally bedreigingen zijn binnengekomen.
BomMeerdere deelnemers hadden eerder vandaag, al dan niet anoniem, al gezegd dat de race zou worden afgelast. Teleurstelling overheerst nu bij de teams. Zo schrijft het team DakarSport.com op zijn site dat het nieuws als een bom is ingeslagen.
Afgelasting Dakar dramaDe afgelasting van de Dakar Rally kwam als een complete verrassing voor deelnemer Jaap van der Kooy. "Dit is voor ons een drama. Ik heb een half jaar lang dag en nacht getraind en alles opzij gezet. Geld nog moeite is gespaard. Ook voor mijn sponsor is dit een drama'', vertelde de motorcoureur vlak voordat hij in Lissabon een vergadering met de organisatie zou bijwonen.
De beslissing, om veiligheidsredenen, vindt hij zwaar overtrokken. De Nederlander zou zijn vijftiende Dakar Rally gaan rijden. "In de vorige veertien jaar heb ik me nooit onveilig gevoeld. Nou ja, ons team is één keer overvallen. Maar in Nederland gebeurt ook wel eens wat, toch?''
VerzekeringVolgens Van der Kooy moet het voor de organisatie toch ook wel een "enorm drama'' zijn. "Maar ja, de verzekering zal het wel niet trekken.''
RTL7 staat achter beslissingRTL7 heeft laten weten achter de beslissing te staan van de Dakar Rally. De woestijnrally zou op dit net in Nederland worden uitgezonden.
De eerste uitzending van het autospektakel zou zaterdagavond zijn. RTL7 zoekt naarstig naar vervangende programmering voor de komende twee weken.
Bron: NieuwNieuws.nl