mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Gepost op: 10 Maart 2007, 12:48:48 » |
|
Gloeilamp verdwijnt BRUSSEL, zaterdag De gloeilamp heeft zijn langste tijd gehad en zal door een Europees verbod binnen enkele jaren vrijwel volledig uit onze woonkamers verdwenen zijn. Premier Balkenende en zijn Europese collega’s hebben gisteren in Brussel besloten tot nieuwe strenge normen voor lampen, waardoor het klassieke peertje waarschijnlijk vanaf 2009 niet meer verkocht mag worden. ,,De afspraak betekent niet dat iedereen nu verplicht wordt van de ene op de andere dag zijn lampen te vervangen voor spaarlampen. Het zal heel geleidelijk gaan, maar over een paar jaar zal de gloeilamp verdwenen zijn”, aldus de Duitse EU-voorzitter Angela Merkel.
Door de nieuwe Europese regeling, die de komende maanden zal worden uitgewerkt, mogen binnen de Unie straks alleen nog spaarlampen en andere energiezuinige lampen in winkels worden aangeboden.
Bron: Telegraaf
Ik zie dit niet zitten hoor. Goed, het zal beter zijn voor het milieu, maar niet voor onze portemonnee. Ze zijn duur en lomp. Ik heb hier thuis lampen, waar ze niet eens in kunnen. Ze passen wel, maar het staat gewoon niet en daarbij kan ik ze ook niet dimmen. Ik denk dat ze nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan. Want er is ook apparatuur waar kleine gloeilampjes in zitten en die kan je nog niet in spaarlampen krijgen. Sfeerverlichting is het ook absoluut niet. Ze zeggen dat ze lang mee gaan, maar ik heb zelf gezien dat dat tegenvalt. Zeker als je de lampen te vaak aan en uit doet. Nee, ik vind ze helemaal niks. Hebben jullie veel spaarlampen en wat is jullie ervaring hiermee?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Maart 2007, 13:10:25 » |
|
er zijn ook al kleine spaarlampjes, dus dat probleem is een stuk minder. wel zullen er lampenkappen vervangen gaan worden; dat is een aanjager van de economie 
|
|
|
|
|
|
deze voorbijganger op uw levensweg groet u 
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Maart 2007, 13:27:42 » |
|
Er zijn veel artikelen te vinden over de voors en tegens van een spaarlamp. Gloeilamp heeft een doelIk denk dat ik mijn mooie hanglamp dan moet weggooien. Er gaan 6 gloeilampjes in, die het overigens al bijna 4 jaar doen. Heb toen wel spaarlampen gekocht, maar deze weer geruild, omdat het licht te vel was en ik ze niet kon dimmen. En daarbij stonden ze dus echt niet. Een klassieke lamp met moderne spaarlampen.  Ik denk dat ik maar ga hamsteren! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Maart 2007, 13:28:52 » |
|
Wij gebruiken al behoorlijk wat spaarlampen in en om het huis, in ieder geval in elke buitenlamp, en in de kamer ook al in de schemerlampen. Ze zijn idd al in heel wat maten te verkrijgen, en zijn ook echt niet zo duur, ik koop ze meestal bij de Action.
Ook zijn ze bezig met led-verlichting, dat gebruikt echt heel weinig energie.
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2007, 13:37:54 » |
|
Maar ja, geven ze ook een beetje gezellig licht? Wij hebben namelijk nogal veel gedimd licht en ook veel softtone.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Maart 2007, 14:08:53 » |
|
Wat een onzin-reactie in de Telegraaf.
Tegenwoordig zijn er al zoveel varianten van de spaarlamp, zelfs in peertjesvorm. En ook in diverse kleuren en sfeerkenmerken. En dat punt dat ze te duur zijn is ook niet waar, want ze gaan immers veel langer mee dan een gloeilamp. En het dimmen van sommige soorten spaarlampen is ook mogelijk.
Maar eigenlijk gaan ze me niet ver genoeg, want die led-technologie is al superzuinig, en daarvan komen ook steeds meer varianten op de markt.
Schaf de gloeilamp maar af, van mij mag het!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Maart 2007, 16:45:09 » |
|
Ben eens even gaan informeren in de winkel, maar spaarlampjes qua grootte die je voor b.v. een naaimachine nodig hebt (1 1/2 cm) die zijn nog niet te krijgen. Dat ze langer meegaan zal idd zo zijn, alleen hangt het er wel vanaf hoe je ze gebruikt en in wat voor lamp. Bij de één gaan de in de wc jarenlang mee, maar bij een ander kan dat misschien een jaar zijn. De ledlampjes, zijn op dit moment ook niet verkrijgbaar in de draaiversie, zodat je ze in een lamp kan draaien. Dus daar valt ook nog een hoop aan te sleutelen. Dus ik denk dat het streven om binnen 2 jaar de gloeilamp uit te bannen wel heel snel is. Overigens kan je een gloeilamp, die geen chemische middelen bevat gewoon in de afvalbak gooien en een spaarlamp moet bij het chemisch afval. En aangezien mensen dat niet als zodanig weg zullen gooien, lijkt me dat ook niet goed voor het milieu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Maart 2007, 00:03:35 » |
|
De ledlampjes, zijn op dit moment ook niet verkrijgbaar in de draaiversie, zodat je ze in een lamp kan draaien. Dus daar valt ook nog een hoop aan te sleutelen.
Ze zijn er al wel met draaifitting, maar nog niet massaal op de markt.
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Maart 2007, 14:21:48 » |
|
Ik denk eerlijk gezegd dat als we iedereen op de spaarlamp over hadden willen laten gaan, we dit 10 jaar geleden al hadden moeten doen.
Misschien is het beter om nu de spaarlamp over te slaan en meteen naar LED's te gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 13 Maart 2007, 00:29:42 » |
|
ACTIE
Tevreden zet mevrouw Bonbonnière de grote kartonnen doos op de keukentafel. Zij heeft haar verantwoordelijkheid als participerend burger tenminste genomen, zo stelt zij vast. Op deze manier draagt ook zij haar steentje bij aan het herstel van het milieu. Hoe zij zover is gekomen? Eerst door de film ’An inconvenient truth’, waarin Al Gore de noodzaak tot snel handelen duidelijk maakte. Toen door dat krantenbericht waarin stond dat de gloeilamp in Australië verboden zou worden. En vervolgens door het nieuws dat de EU het initiatief van Australië zou volgen. In 2009 moeten alle gloeilampen in Europa door spaarlampen zijn vervangen. Mevrouw Bonbonnière herinnert zich nog wat haar man Joost zei, toen zij hem daarop wees: „Nog even en we mogen het straks alleen nog, als we over Philips spreken, hebben over een spaarlampenfabriek in het zuiden des lands.” Typisch Joost, denkt mevrouw Bonbonnière hoofdschuddend, terwijl zij de doos opent. Nooit eens de diepte in. En daar is het toch echt de hoogste tijd voor. De ijskappen blijven maar smelten. Daarom besloot zij het jaar 2009 zelfs niet eens meer af te wachten. Dat zij, zeg maar, het voortouw zou nemen. Mevrouw Bonbonnière haalt de spaarlampen uit de doos. Mooi zijn ze niet, mompelt zij. Maar wat maakt dat uit als de wereld ermee kan worden gered? Zij bedenkt nog eens welke lampen allemaal moeten worden vervangen. Drie in de slaapkamer, negen in de verschillende logeerkamers, maakt twaalf. Vier in de werkkamer van Joost, drie in haar eigen studio, maakt negentien. Twee op zolder, drie op de overloop, maakt vierentwintig. Twee in de badkamer, twee in de beide toiletten, maakt achtentwintig. Keuken drie, bijkeuken twee, gang twee, halletje een, voorkamer drie, achterkamer vier, maakt drieënveertig.
Zij telt de spaarlampen. Ja hoor, klopt precies. Drieënveertig stuks. Zij vraagt zich af of zij de lampen vandaag reeds zal vervangen en kijkt op haar horloge. Nee, dat redt zij niet meer. De damesmiddag staat op het punt van beginnen. En die wil mevrouw Bonbonnière natuurlijk niet missen. Gelukkig maar dat zij haar golfspullen alvast in haar auto heeft gezet. Mooie auto trouwens, glimlacht zij. Mercedes jeep, cadeautje van Joost toen zij Saar zag. Zij doet er alles mee. Boodschappen, de bridgeclub twee blokken verderop, de cursus kunstgeschiedenis, echt alles. Fietsen is er niet meer bij. Maar wie zou nou niet willen pronken met zo’n wagen? Vier komma negen liter en één op vier! Trots stapt mevrouw Bonbonnière in haar glanzende jeep. Ja, zij zal haar golfvriendinnen straks toch eens op hun verantwoordelijkheid wijzen. Rob Hoogland. Commentaar overbodig toch? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 13 Maart 2007, 00:40:26 » |
|
mooi stukje
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 14 Maart 2007, 22:52:08 » |
|
Inderdaad! En zo gaat het dan gewoon! Dus, wat heeft het dan voor zin! Wist je trouwens dat in spaarlampen kwik zit. En dat is goed voor het milieu zeg! En wist je ook dat Philips achter deze campagne zit. Zij zijn er mee begonnen te zeggen dat de gloeilampen uit de handel gehaald moeten worden. Tja, en dan snap je ineens dat het eigenlijk puur om het geld gaat en het milieu komt dan op de tweede plek!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Mei 2007, 00:34:18 » |
|
Ze schijnen het toch door te willen zetten las ik deze week. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 05 Juni 2007, 23:17:03 » |
|
Nou, die minister Cramer wil het ja! Maar vandaag stond weer een artikel in de krant!
Gloeilamp kost schijntje energie
VOORBURG, dinsdag Gloeilampen in huishoudens verbruiken nog geen procent van het totale energieverbruik in Nederland. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het elektriciteitsverbruik door gloeilampen in huishoudens bedraagt rond de 0,3 procent van het totale energieverbruik. Voor de opwekking van die elektriciteit is nog ongeveer een halve procent extra nodig. Minister van Milieu Jacqueline Cramer (PvdA) wil de verkoop van gloeilampen verbieden ten gunste van spaarlampen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 06 Juni 2007, 00:37:30 » |
|
Vorige week was er een man in ene programma die echt iet tegen spaarlampen kan. Blijkt dus dat die lamoen heel snel knipperen,eigenlijk niet te zien zo met het blote oog. maar door deze manier kreeg die man meteen zware hoofdpijn. Dat zal dus voor die meneer een ramp worden en had dan ook nu al dozen vol gloeilampen op voorraad.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 06 Juni 2007, 00:40:48 » |
|
Blijkt dus dat die lamoen heel snel knipperen,eigenlijk niet te zien zo met het blote oog.
Hoe kan HIJ dat dan zien??? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 06 Juni 2007, 00:44:32 » |
|
Hij kon het ook niet zien, maar het werd hem duidelijk dat toen hij over ging op spaarlapmen hij deze klachten kreeg. Toen is hij navraag gaan doen en werd hem vertelt dat die spaarlampen deze werking dus hadden.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 06 Juni 2007, 00:46:14 » |
|
Hij kon het ook niet zien, maar het werd hem duidelijk dat toen hij over ging op spaarlapmen hij deze klachten kreeg. Toen is hij navraag gaan doen en werd hem vertelt dat die spaarlampen deze werking dus hadden.
Sorry hoor, maar dat lijkt mij erg overdreven.. zo kun je altijd wel iets de schuld geven.. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 06 Juni 2007, 08:18:12 » |
|
Tsja, spaarlampen zijn opgevouwen TL's. Dus daar zal die man dan ook vast niet tegen kunnen. En het gevreesde probleem dat er dan voor hem geen gloeilampen zouden zijn, gaat ook niet op. Er is immers ook LED-verlichting.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 06 Juni 2007, 13:04:22 » |
|
de voorgespiegelde langere levensduur valt me ook zwaar tegen. gebruik nu goedkope want gaan soms nog langer mee dan die dure krengen. Lijkt me ook echt ideaal voor bijvoorbeeld de koelkast. Dan de deur een half uurtje open laten staan tot de lamp op sterkte is. Helpt ook gelijk tegen de opwarming  (grapje hoor Puc, weet echt wel hoe het werkt)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 06 Juni 2007, 13:33:17 » |
|
de voorgespiegelde langere levensduur valt me ook zwaar tegen. gebruik nu goedkope want gaan soms nog langer mee dan die dure krengen. Klopt, ik haal ze meestal bij de Action. Lijkt me ook echt ideaal voor bijvoorbeeld de koelkast. Dan de deur een half uurtje open laten staan tot de lamp op sterkte is. Helpt ook gelijk tegen de opwarming  Hij kon het ook niet zien, maar het werd hem duidelijk dat toen hij over ging op spaarlapmen hij deze klachten kreeg. Toen is hij navraag gaan doen en werd hem vertelt dat die spaarlampen deze werking dus hadden. Kan ook suggestie zijn, tv's fluctueren (goed geschreven?) ook heel erg, da's ook met het blote oog niet te zien.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AntonT
Gast
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 29 Juni 2007, 11:58:14 » |
|
Gloeilamp verdwijnt BRUSSEL, zaterdag De gloeilamp heeft zijn langste tijd gehad en zal door een Europees verbod binnen enkele jaren vrijwel volledig uit onze woonkamers verdwenen zijn. Premier Balkenende en zijn Europese collega’s hebben gisteren in Brussel besloten tot nieuwe strenge normen voor lampen, waardoor het klassieke peertje waarschijnlijk vanaf 2009 niet meer verkocht mag worden. ,,De afspraak betekent niet dat iedereen nu verplicht wordt van de ene op de andere dag zijn lampen te vervangen voor spaarlampen. Het zal heel geleidelijk gaan, maar over een paar jaar zal de gloeilamp verdwenen zijn”, aldus de Duitse EU-voorzitter Angela Merkel.
Door de nieuwe Europese regeling, die de komende maanden zal worden uitgewerkt, mogen binnen de Unie straks alleen nog spaarlampen en andere energiezuinige lampen in winkels worden aangeboden.
Bron: Telegraaf En zo wordt Europa op den duur een dictatoriaal bestuurd monstrum, waarbij vergeleken de mensen uit de voormalige Sovjet-Unie nog een redelijke mate van vrijheid genoten. Met Balkenende en Merkel is vast iets mis gegaan bij hun geboorte.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 29 Juni 2007, 12:54:08 » |
|
Ze moeten dan dus eerst de armaturen niet meer uit gaan rusten met gloeilampfittingen, en pas na een 10-tal jaren de lamp zelf uitfaseren. Anders jaag je iedereen zwaar op kosten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 29 Juni 2007, 19:01:49 » |
|
Als de lampenfabrikanten nu dan ook maar zorgen dat alle nieuwe lampen die ze maken, op Led-verlichting kunnen. Lijkt me een goed plan, Puc, om de spaarlamp dan maar over te slaan.
Zelf heb ik ook (nog) geen spaarlampen, omdat we al jaren doen met onze gewone gloeilampen en ik had nog een voorraadje, zodat ik nog steeds geen nieuwe heb hoeven kopen. In de huiskamer en keuken hebben we tijdens de verbouwing allemaal van die spotjes in de zolder laten zetten, die doen het na 2 1/2 jaar ook allemaal nog.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 29 Juni 2007, 22:38:02 » |
|
bij de meest gebruikte lichtpunten hebben we voornamelijk spaarlampen. de reserve gloeilampen werken we wel op bij de lichtpunten die niet veel uren maken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 30 Juni 2007, 21:36:09 » |
|
Mensen met kroonluchters zullen hier zeker niet blij mee zijn, want daar zijn gewoon geen geschikte spaarlampen voor. Hier zitten namelijk vaak van die kaarsmodellen in.
Ik baal er ook van dat ze dit dan maar weer even in gaan voeren, zonder erbij na te denken wat voor gevolgen dit kan hebben. Dat er mensen zijn die niet tegen spaarlampen kunnen schijnt ze niet te deren. Nee, maar als het eenmaal is ingevoerd en er komen veel gezondheidsklachten hierdoor dan komen ineens de vingertjes weer, maar het is dan te laat. En als het nou veel zou schelen voor het milieu. niet dus! Dit is puur om de lampenfabrikanten te spekken, want die zitten nu lekker in hun handen te wrijven. Ze zijn gewoon erg duur, zeker als ze toch vaak stuk gaan, want dit gebeurt dus ook met spaarlampen. Ik heb hier in huis al zeker 12 armaturen waar ze niet in kunnen. Wat moet je dan met spotjes? Ik ga maar vast inslaan!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 30 Juni 2007, 23:55:12 » |
|
Als de politiek het echt wil zullen ze er heus wel een goed plan voor maken. Je kunt zoiets niet zomaar even invoeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 01 Juli 2007, 00:48:42 » |
|
Volgens hun wel. Ze douwen het gewoon door je strot! Denk maar aan de euro. Ik kom net bij de kermis vandaan en als je daar kijkt hoeveel gloeilampverlichting er is. En dat zijn lichtjes die je niet kan vervangen door spaarlampen. En als ze vanaf 2009 geen gloeilampen meer mogen verkopen dan kan je eigenlijk wel verwachten dat er in 2008 ook minder te krijgen zal zijn, omdat ze in 2009 door de vooraad moeten zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Farao
Gast
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 08 Juli 2007, 15:19:23 » |
|
 Ik heb een hele zolder vol lampemn. Er is iets fout met de spanning in mijn huis. Ik "verbruik" enorm veel lampen. Soms knallen letterlijk uit elkaar (ontploffen). Dus vervolgens overgesckald op Spaarlampen (die gaan "langer" mee) . Dus niet Maar ook die gaan veel te snel stuk. Dat werd te duur. Nu dus alleen nog goedkope gloeilampen. Kleine lampjes zijn trouwens niet verkrijgbaar in spaarlamp. Ze zullen er wel zijn, maar je moet ze met een LED lampje zoeken. Led verlichting : Ik heb 3 RVS armaturen geplaatst met nog geen wat verbruik per stuk ! Goed he. Maar je ziet geen flikker. Echt  Je hebt er NIETS aan. (Gamma natuurlijk - die Bouwmarkten verkopen echt alleen maar troep !) Ik ga nu maar naar de professionele handel. Maar stel dat ik een LED lamp koop van zeg : 200 Euro - en die gaat ook binnen een paar maanden stuk ! Dat zie ik niet zitten. Dat flikkeren : dat klopt - Als de lamp opgewaqrmd is ; heb je er minder last van, maar het blijft irri ! Ik kan bv apsoluut niet tegen HALOGEEN. Koplampen van dure Auto's, Dimlampen. Het doet gewoon pien an de ogen> NEE - Gloeilampen - dat is het enige wat goed is. En Cramer ? 0,3 % van de totale consumptie. De meeste politici wauwelen mekaar alleen maar na. Nieumand heeft enig idee hoe het probleem opgelost moet worden. Dus BLATEN ZE Mekaar maar na ! In spaarlampen zit overigens 0,5 gram kwik. In tL lampen ook (denk ik). 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 17 Oktober 2007, 23:45:56 » |
|
Verbod op gloeilamp van de baan
DEN HAAG - Plannen van milieuminister Jacqueline Cramer om de gloeilamp in Nederland in de ban te doen, zijn van de baan. Een verbod vindt zij niet langer nodig omdat er voldoende marktinitiatieven zijn om over te schakelen op andere vormen van verlichting zoals led-verlichting, liet een woordvoerster van de PvdA-bewindsvrouw weten.
Na een werkbezoek aan Philips in Eindhoven liet Cramer in mei weten dat zij binnen vier jaar af wilde van de aloude gloeilamp. Spaarlampen zouden veel beter zijn voor het milieu en de portemonnee. Coalitiegenoot CDA vond Cramer te ver gaan. De plannen zouden niet goed zijn voor de publieke steun voor energiemaatregelen.
In antwoord op Kamervragen erkent Cramer overigens ook dat het op nationaal niveau „uitfaseren” van gloeilampen nagenoeg niet verenigbaar is met het vrije verkeer van goederen in de Europese Unie.
De bewindsvrouw wil in EU-verband afspraken maken over energiezuinige verlichting, liet haar woordvoerder verder weten. De Europese Commissie liet in mei al weten werk te maken van nieuwe normen. Dat zou betekenen dat de industrie op termijn de productie van gloeilampen staakt en vervangt door beter presterende verlichting.
„Een forse uitglijder van de minister”, reageert niettemin Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak van GroenLinks. De klimaatcrisis is volgens hem veel te ernstig om zo'n ban eerst aan te kondigen en dan weer in te slikken.
Een andere maatregel die wel kans maakt, zijn verbeterde energielabels op apparaten zoals drogers en koelkasten. Nu staat op die labels hoe zuinig producten zijn, maar niet hoe duur ze in het gebruik zijn, aldus PvdA'er Diederik Samsom. „De duurste droger verbruikt maar 50 euro per jaar. De aanschafkosten verdien je dan in vier of vijf jaar terug. Die informatie zou op de labels moeten staan. Dat zou consumenten moeten overtuigen.”
Samsom wil vrijwillige afspraken met het bedrijfsleven maken. „Zo zijn ook de huidige energielabels tot stand gekomen.” Hij claimt daarom de steun van CDA en ChristenUnie, maar de minister loopt er ook warm voor. Het idee spreekt haar aan, aldus haar woordvoerder. Cramer wil nog wel overleggen met het bedrijfsleven over de eventuele voor- en nadelen. Over drie weken debateert de Tweede Kamer over Cramers begroting voor 2008.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 09 December 2008, 00:35:25 » |
|
Het is weer zover! En verbod op de gloeilamp! En wel eind 2012! Dat is het plan. Ik ben nog steeds niet van mening veranderd.! Ik vind het ronduit schandalig dat ze dit zo maar kunnen beslissen. We zouden enorm gaan besparen. Ja ja, nou dat geld ben je aan de aanschaf van de spaarlampen wel weer kwijt. Ik denk persoonlijk dat ze ze niet allemaal uit de handel gaan halen, omdat nog niet voor elke gloeilamp een alternatief is. Denk maar aan de koelkast,afzuiger,naaimachine. Die dingen zijn door hun kwik ronduit giftig en je kan ze daardoor niet meer zomaar weggooien. Maar als we dan misschien gewend zijn aan de spaarlamp, dan moeten we ineens na een paar jaar weer overstappen op LED! Jeetje, hun eigen portemonnee weten ze wel te spekken, maar die van ons wordt op deze manier steeds lichter. Ik ga ook even wat inslaan. In ieder geval voor de lampen waar spaarlampen niet voor geschikt zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 09 December 2008, 09:08:45 » |
|
Ja ja, nou dat geld ben je aan de aanschaf van de spaarlampen wel weer kwijt. Ja, maar dat is natuurlijk onzin, want die lampen gaan veel langer mee. Mijn idee: spaarlampen overslaan en meteen alles naar LED toe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 09 December 2008, 10:11:43 » |
|
Dat is natuurlijk niet gezegd dat ze langer meegaan. Op de wc, waar je zo'n lamp snel uitdoet, gaat ie sneller kapot. Ook in buitenlampen met een sensor hebben ze geen lang leven. Dus daar mogen ze wel wat op verzinnen dan. Ik vind het wel een verschil dat als een gewone lamp kapot gaat je een nieuwe kan kopen voor een euro en als een spaarlamp kapot gaat, je dan al gauw 5 euro armer bent. Ook zul je, als je geen gloeilampjes meer kan krijgen, in sommige gevallen nieuwe armaturen moeten aanschaffen, wat je dus ook weer geld gaat kosten. Ik heb 5 jaar geleden goedkope gloeilampjes gekocht voor een lamp hier boven de eettafel en die zijn nog niet kapot gegaan. Gelukkig heb ik daarvan al eens een aantal ingeslagen, omdat het een speciaal model is, want je kan ze nu al niet meer krijgen. Ik las ook dat hallogeen in 2016 niet meer te krijgen is. Lijkt me nog lastiger, omdat die vaak in inbouw dingen zitten. Bij ons bijv, in een kast, bed en plafonds. Maar het stoort me gewoon ook, dat wij straks geen keuze meer hebben in wat we willen gebruiken. Ik ga dus zeker hamsteren voor de lampen waarvan ik weet dat daar geen spaarlampen in kunnen.
Ik zie dat ik in een topic post, die niet meer bestaat in het lijstje, maar wel in het laatst geposte lijstje staat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 09 December 2008, 10:43:47 » |
|
Wij gebruiken al heel veel spaarlampen, en ik vind de levensduur wel meevallen. Ik koop ze trouwens gewoon bij de Action, veel goedkoper en ook prima. Ik denk dat de spaarlampen gewoon nog goedkoper gaan worden als er geen gloeilampen meer te krijgen zijn, en ze ook in meer variaties gemaakt zullen worden. En Led-verlichting.. tsja.. ik vind het geen mooi licht. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 09 December 2008, 10:57:23 » |
|
En Led-verlichting.. tsja.. ik vind het geen mooi licht.  Daar wordt ook al aan gewerkt, zometeen kun je ook met LED je sfeerverlichting inrichten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 09 December 2008, 11:06:14 » |
|
Ohja, ze zullen ongetwijfeld verbeterd worden, maar de prijzen liegen er niet om. http://www.leditlight.net/?menu=category&categoryID=49487
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 09 December 2008, 11:26:03 » |
|
Dat wordt ook hues wel goedkoper zodra het meer gemeengoed wordt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 09 December 2008, 12:21:10 » |
|
Laten we het hopen! Ik moet wel zeggen, dat ik in mijn Sinterklaaspakket( ipv kerstpakket)drie let kaarsjes in glaasjes en een adapter heb gekregen. Deze laad je 12 uur op en dan kan je ze overal neerzetten. Je schud en ze gaan aan of uit en het is een warme kleur. Heel leuk! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 09 December 2008, 12:44:19 » |
|
de meeste gloeilampen vervangen we meestal al door spaarlampen. er komen gelukkig steeds meer kleinere maten. dat was voorheen het grootste probleem en nu de industrie duidelijkheid heeft kan men verder met de ontwikkeling van de spaarlamp. tot nu was het ook voor hen 'hinken op twee benen'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 27 Juli 2009, 22:06:28 » |
|
Duitsers hamsteren gloeilampenHAMBURG - In Duitsland worden massaal groeilampen gehamsterd. De burgers willen voorbereid zijn op de eerste fase van het gloeilampenverbod, die op 1 september ingaat: vanaf die datum mogen geen gloeilampen met matglas meer worden verkocht en geen lampen met gewoon glas van 100 watt. De regering willen de Duitsers aan de spaarlamp krijgen, maar die heeft een slechte reputatie: de energiezuinige lampen zouden kil en onregelmatig licht geven, er zit giftig kwik in en ze gaan niet zo lang mee als beloofd. In sommige winkels is de verkoop van gloeilampen met 150 procent toegenomen. In een bouwmarkt rekende een man een winkelwagentje vol gloeilampen af voor meer dan 200 euro, „genoeg voor de komende twintig jaar”. De verkoop van spaarlampen daarentegen is afgenomen. Niet alleen particulieren slaan gloeilampen in, maar ook musea. „Wie wil er nou een spaarlamp in een neobarokke kroonluchter?“ vraagt weekblad Der Spiegel zich maandag retorisch af. En de gerenommeerde Kunsthalle in Hamburg heeft al zeshonderd gloeilampen ingeslagen. (bron:telegraaf) Is er hier ook al meer over bekend? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|