Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Gepost op: 30 Januari 2007, 20:30:43 » |
|
Iedereen weet het natuurlijk al IKWEETNIETHOELANG... Maar toch schrok ik gisteren best, toen ik op de radio hoorde, dat de gletsjers nog harder smelten dan men wel had gedacht. En dat sommige eilandjes al in de zee zijn opgegaan, doordat de aarde opwarmt, het ijs smelt en daardoor het water stijgt.
Wat moeten we nou doen?
Ik kreeg van iemand een mailtje om donderdagavond 5 minuten geen stroom te gebruiken. Niet dat vijf minuten zoden aan de dijk zet... Maar gewoon om iedereen es wakker te schudden.
Wat zouden we met z'n allen kunnen doen?
-zelf probeer ik al jaren zo weinig mogelijk plastic tassen in winkels aan te nemen, zelf boodschappentassen mee te nemen. -niet teveel auto rijden, ook es de fiets te pakken, of soms de trein. -nooit rommel op de grond of in de natuur achter te laten.
Maar dat helpt allemaal zo weinig.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 30 Januari 2007, 23:04:02 » |
|
Dat is ook alweer ruim 4 jaar geleden... waar blijft de tijd. Ik las er vandaag ook weer over dat het allemaal sneller zal gaan, en heb geen oplossing, maar probeer er wel rekening mee te houden, net als Janet.
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
geje
Forzona Member
Geslacht: 
"voorbijganger"
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 31 Januari 2007, 00:26:55 » |
|
Harry Otten, voorspelde gisteravond bij Knevel dat komende eeuw de zeespiegel 55cm zou stijgen. op termijn zouden we naar schone energie moeten, zonnepanelen en eventueel schoon waterstof. het zou ongeveer 50 jaar duren voordat we op dat terrein zelfvoorzienend waren en in de tussentijd zouden we de fossiele energie zoveel mogelijk moeten vervangen door kernenergie. met zie zienswijze van Otten ben ik het wel eens
|
|
|
|
|
|
deze voorbijganger op uw levensweg groet u 
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 31 Januari 2007, 08:42:05 » |
|
Uiteraard, de fossiele brandstoffen raken uiteindelijk op, dus moeten er alternatieven komen. En dan kun je dat het beste meteen goed aanpakken. Alhoewel, kernenergie wordt ook weer steeds meer een optie. Het schijnt al een stuk schoner te zijn dan bijv. 20 jaar geleden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Januari 2007, 09:05:24 » |
|
Bush heeft vorige week trouwens voorgesteld om het brandstofverbruik van auto's in de VS met 20% te gaan verlagen.
En ik hoorde net op de radio dat ze in Californië de gloeilamp willen gaan verbieden. Als ze dat doen, zijn ze de eersten die zoiets bij wet regelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 31 Januari 2007, 14:48:43 » |
|
Het zou heel goed zijn om gewoonweg slechte dingen te verbieden. Zoals de plastic flessen die niet hergebruikt worden. Of de plastic tassen in de winkels. Als iedereen gewoon wéét dat ze er niet meer zijn, moeten ze wel een boodschappenmand of tas meenemen, of zich behelpen met de kartonnen dozen van de supermarkt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 31 Januari 2007, 14:49:49 » |
|
Wat ik eergisteren kreeg (en heb gestuurd naar al mijn mailadressen) Dus please, maak van dit bericht een kopietje en stuur het ook door naar al jouw adressen! Oja, ik hoorde gisteren dat zelfs de Eiffeltoren meedoet en zijn lichten vijf minuten zal uitdoen!
Op 1 februari doen we ALLE LICHTEN UIT van 19.55 tot 20.00u ! DRINGEND : actie i.v.m. de klimaatsverandering. Zoveel mogelijk doorsturen!! Neem op 1 februari 2007 deel aan de grootste mobilisatie van de burgers i.v.m. de klimaatsverandering !
Laat ons alle lichten doven, zodat de (politieke) besluitvormers beseffen dat er iets mis is. L'Alliance pour la Planète (groepering van milieuverenigingen) doet een oproep tot al de burgers ; "gun de planeet 5 minuten rust" : iedereen wordt verzocht alle lichten te doven op 1 februari as, van 19u55 tot 20.00u.
Het gaat er niet om enkel die dag gedurende 5 minuten energie te besparen, maar wel om de aandacht van de Burgers, de media en tevens de politiek besluitvormers te vestigen op de energieverspilling en op de noodzaak om dringend iets te ondernemen !
Gedurende 5 minuutjes zal de planeet kunnen uitrusten : dat duurt echt niet lang en het kost niets.
Het zal de politici en kandidaten voor de parlementaire verkiezingen van juni 2007 duidelijk maken dat de klimaatverandering een onderwerp uitmaakt dat weegt in het politieke debat. En waarom op 1 februari 2007? Omdat die dag in Parijs het nieuwe rapport van de klimatologische experten van de Verenigde Naties uitkomt.
En dat gebeurt bij onze buren; wij kunnen dus onmogelijk deze kans laten voorbijgaan en moeten bijgevolg de schijnwerpers richten op de dringende aard van 's werelds klimatologische situatie.
Als we allen deelnemen zal deze actie werkelijk een mediatieke én politieke invloed hebben, en dit enkele maanden vóór de verkiezingen !
Laat dit bericht zoveel mogelijk circuleren, stuur het zoveel mogelijk door, ook naar lokale politici; vermeld het in Newsletters, op je site.......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Januari 2007, 15:00:38 » |
|
Ja, en daar zijn de energiebedrijven dus totaal niet blij mee. Ten eerste, als iedereen om 19:55 vanalles uitzet, onstaat er een dip in de stroomvoorziening. Daar kan het electriciteitsnet niet goed tegen. En als iedereen om 20:00 weer vanalles aanzet, ontstaat er ineens een flinke piek. En dan zegt het electriciteitsnet *PATS*. Ik vond dit trouwens ook wel een erg goeie quote van iemand: Ik zal 'm blij maken: van 23.30 uur tot 06.30 uur morgenvroeg gaat bij mij het licht uit, oke? of deze Ik doe ook mee, ga zo naar bed 21.00 uur en dan doe ik het licht uit tot 04.30.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 31 Januari 2007, 16:29:55 » |
|
Ik zal 'm blij maken: van 23.30 uur tot 06.30 uur morgenvroeg gaat bij mij het licht uit, oke? of deze Ik doe ook mee, ga zo naar bed 21.00 uur en dan doe ik het licht uit tot 04.30. :lol2:
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 31 Januari 2007, 16:50:05 » |
|
inderdaad. als er massaal om die tijd het licht uitgaat en 5 minuten later weer aan zal dat buiten veel problemen voor een groter energieverlies zorgen. bij een grote storing wordt deel voor deel weer opgestart.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 31 Januari 2007, 17:43:35 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 31 Januari 2007, 18:07:36 » |
|
Denkelijk zullen helemaal niet veel mensen het ook daadwerkelijk doen. En dat hoeft ook niet, want wat heb je aan vijf minuten? Als mensen er maar bewust van worden, dat het zo de verkeerde kant opgaat met onze aardbol. Of je moet zo denken: als ik maar lol heb, kan het me niks schelen. De volgende generaties moeten maar zien hoe ze zich redden...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 31 Januari 2007, 18:27:14 » |
|
Premier waarschuwt, Tennet 'not amused' Stroomuitval dreigt door klimaat-actie
DEN HAAG - De spanning voor donderdagavond vijf voor acht loopt hoog op. Gaat ons elektriciteitsnet het houden als miljoenen mensen tegelijkertijd de lichtknopjes in hun huiskamers uitschakelen? De actie is afkomstig van milieuorganisaties in Frankrijk die zo de aandacht vestigen op de klimaatverandering.
Tennet, de beheerder van het hoogspanningsnet, raadt mensen af om massaal het licht vijf minuten uit te doen. Waarschijnlijk ontstaan er problemen als een op de drie huishoudens de lamp uitdoet op exact hetzelfde moment.
Alleen VROM doet mee Op VROM na doen de ministeries niet mee aan de actie om donderdagavond vijf minuten het licht uit te doen.
Het kabinet staat sympathiek tegenover de actie, die de aandacht moet vestigen op klimaatverandering, maar premier Balkenende vindt het plan niet goed doordacht.
Reizigers in de kou De Nederlandse Spoorwegen zetten donderdag tussen 19.55 uur en 20.00 uur hun reizigers in de kou. De verwarming in de treinen wordt dan uitgezet.
Daarnaast worden twee coupés in een trein op het traject Utrecht-Amsterdam even verduisterd. De reizigers in deze trein krijgen knijpkatten, waarmee ze zelf de verlichting kunnen verzorgen. (bron:telegraaf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 31 Januari 2007, 18:28:45 » |
|
Mooi dat er zo'n commotie over is. Dat betekent dat er over gesproken wordt. Ik hoop uiteraard niet dat er problemen van komen hoor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 31 Januari 2007, 18:29:37 » |
|
Precies... als er maar over nagedacht word. :yes:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 31 Januari 2007, 18:32:36 » |
|
En dat de politiek van ALLE landen er dan ook wat aan gaat doen!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 20 Februari 2007, 08:01:18 » |
|
En ik hoorde net op de radio dat ze in Californië de gloeilamp willen gaan verbieden. Als ze dat doen, zijn ze de eersten die zoiets bij wet regelen.
Australië verbiedt gloeilampAustralië gaat als eerste land ter wereld de gloeilamp verbieden. Over drie jaar moeten ze in de winkels allemaal zijn vervangen door spaarlampen. Het verbod op de ouderwetse gloeilamp moet de uitstoot van broeikasgassen flink reduceren. Bovendien kan zo het elektriciteitsgebruik van huishoudens met tweederde omlaag. De meeste energie wordt in een gloeilamp omgezet in warmte en niet in licht. Milieubewegingen zijn kritisch over de maatregel: ze vinden het een druppel op de gloeiende plaat en zeggen dat het land eerst maar eens het Protocol van Kyoto moet tekenen. Bron: NOS Nieuws
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 20 Februari 2007, 11:40:03 » |
|
Heeeeey, dat is goed nieuws.
Laten wij er maar gelijk achteraan gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aladin
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 20 Februari 2007, 16:53:15 » |
|
wat is er zo goed aan dan?
Jij hebt al geen gewone lampen meer in huis begrijp ik?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 20 Februari 2007, 16:55:52 » |
|
Ik heb hier al heel veel spaarlampen in en om het huis. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 20 Februari 2007, 18:15:34 » |
|
wat is er zo goed aan dan?
Jij hebt al geen gewone lampen meer in huis begrijp ik?
eh... allemaal gewone gloeilampen, om eerlijk te zijn  maar ik wil wel aan de spaarlamp eigenlijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 20 Februari 2007, 19:09:43 » |
|
Spaarlampen zijn tegenwoordig ook in allerlei vormen en kleuren te krijgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 20 Februari 2007, 21:09:28 » |
|
en als er geen gloeilampen meer zijn, dan móét je wel! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 20 Februari 2007, 21:41:40 » |
|
Spaarlampen zijn tegenwoordig ook in allerlei vormen en kleuren te krijgen.
En ze hoeven ook helemaal niet duur te zijn, ik koop de meesten bij de Action, daar hebben ze allerlei soorten en maten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 08 Maart 2007, 23:35:06 » |
|
Wat ik vandeweek las ergens op internet: Niet dat ik dat nu gelijk maar helemaal geloof hoor, maar ik vind dit toch wel belangrijk nieuws. ------------------------------------------------------------------------------------------
"Global Warming is verzameling leugens"
"The Great Global Warming Swindle" is de titel van een documentaire die door de BBC Channel 4 aanstaande donderdag, 8 maart, wordt uitgezonden. In de documentaire tonen bekende wetenschappers aan dat het bedrog is dat de mens de oorzaak is van de opwarming van de aarde. Het is allemaal propaganda die tot gevolg heeft dat veel arme mensen het niet zullen overleven.
Zelfs de mede-oprichter van Greenpeace, Patrick Moore, is het daarmee eens en verklaart dat Afrikaanse landen aangemoedigd moeten worden om meer CO2 te produceren! Alle geleerden in de documentaire tonen aan dat opwarming en koeling van de aarde, die al eeuwenlang aan de gang is, komt door natuurlijke processen, onder andere door de zon.
Het is vreemd dat mensen zo moeilijk te overtuigen zijn dat die door de mens veroorzaakte Global Warming onzin is. Mensen die dat verkondigen worden gezien als "slecht" en het zal zeker een jaar of vijf duren eer voldoende mensen inzien dat het allemaal onzin is.
Er wordt aangetoond dat niet CO2 de opwarming veroorzaakt, maar omgekeerd dat er door de opwarming meer CO2 in de atmosfeer komt. Professor Philip Stott (biogeografie) zegt in de documentaire dat het hele klimaat zoveel complexe factoren heeft, dat het onzin is om opwarming aan een enkele factor toe te schrijven. Het is waanzin om politici te zien verkondigen dat bvb de temperatuur 2 of 3 graden gaat stijgen over honderd jaar Misschien maakt deze documentaire een begin aan de ommekeer in het denken. Op dit ogenblik lijkt het wel een puriteinse religie, en dat is gevaarlijk. En Nigel Calder voegt er aan toe dat als je dit geloof niet aanhangt, dan ben je een ketter.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|