Laatst kocht ik nieuwe zwarte schoenen, (echt leer) en één nadeel daarvan vind ik wel dat je ze moet poetsen. Daar had ik het met de kassajuffrouw over. En ze zei: maar dan hebben we iets voor u! Ze haalde een plastic flesje tevoorschijn, en zei: dit is handig spul! Het is vloeibaar en er zit een sponsje aan, en zo poets je je schoenen zonder vieze handen te krijgen...
Ik was gelijk overstag want ik hou van makkelijk en snel
Vanmorgen dacht ik: oja, waar is dat flesje, want ik wou m'n schoenen wel es ff poetsen met dat handige ding.
Aan de keukentafel gaat dat het gemakkelijkst: daar heb je goed licht. Dus ik stroop m'n mouwen op (ach ja, stel je voor) en haal het dopje d'r af. Zet het op m'n schoen, maar... er gebeurt niks!
Ik bekijk het flesje es goed, lees het etiket, maar er staat niks over een gebruiksaanwijzing, dus ik zet het sponsje opnieuw op de schoen. Weer niks.
Ik knijp voorzichtig in het flesje. Nog niks. Opnieuw kijk ik in het sponsje. In het midden zit een rood tuutje, daardoor moet natuurlijk de schoensmeer door, dacht ik (jaja, ik ben geen dom blondje). Ik kon evenwel geen gaatje ontdekken, zou je dat erin moeten prikken? Maar nee, dan had dat toch wel op het etiket gestaan? Misschien moet ik nog iets harder knijpen?
Ik knijp nog iets harder... niks. Zou ik dan toch maar het dopje doorsteken? Tja... maar dan mol ik dat ding en heb er niks meer aan.
Ik druk nóg iets harder en nóg iets!
En opeens: BANG! De hele dop knapt er af en een grote zwarte golf straalt rondom me heen de keuken door! Op de tafel, mezelf, de rieten stoelen, de gordijnen, de grond, het aanrecht.................
Gerrit was gelukkig nog in de keuken, en snel, voordat alles opdroogt gaan we aan de slag... wat een rotwerk! Nog veel erger dan schoenenpoetsen! BAH! Na een half uur is het meeste zwart verdwenen.
Poeh... m'n keuken is in elk geval weer schoon!
M'n schoenen dropen van het zwart. Ik heb het maar helemaal uitgeveegd en ze zitten dik in de smeer nu.
M'n mooie bordeaurode nickyvelours trui staat nu te weken in warm water: ik hoop dat de vlekken d'r uit zijn, maar doordat hij nat is, kun je dat niet goed zien...
Een ding is zeker: m'n schoenen zijn nog nooit zo grondig gepoetst.
Oja.... HOEDT U VOOR DIE MAKKELIJKE SCHOENSMEERFLESJES