Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Gepost op: 19 Augustus 2006, 13:06:57 » |
|
Ik zit nu lekker op mezelf, maar heb soms nog weleens een vraagje over o.a. het eten klaarmaken.
Zo zit ik nu met 2x2 maiskolven opgescheept (van m'n broertje gehad, die bij een groente/fruit groothandel werkt), vacuum verpakt en geblancheerd.
Wat kun je daar nu mee? En hoe moet je dat klaarmaken?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Augustus 2006, 14:21:16 » |
|
De kun je koken in water met een beetje suiker en een beetje zout. Ze moeten helemaal onder water liggen. Maar hoe lang ze moeten koken, dat weet ik niet. Ik zou geloof ik maar koken, en elke keer even prikken, tot de korreltjes een beetje zacht zijn.
Daarna even af laten koelen, en dan lekker op het vuistje de korreltjes eraf happen. Eet smakelijk!
En oja, mocht je nog es zélf bij de groenteman komen, en je ziet iets waarvan je niet weet hoe je het moet klaarmaken, dan kun je dat gewoon vragen hoor. Die lui hebben er verstand van en willen je het graag uitleggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Augustus 2006, 14:22:41 » |
|
Of bel anders ff je broer op, die weet het ook wel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maj
Forzona Member
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Augustus 2006, 14:42:21 » |
|
Je kunt anders ook altijd ff googlen :cheesy:
Maïskolven klaarmaken voor 2 personen: Bereidingswijze: Kook de maïskolven met schutbladeren 10-20 minuten. Verwijder de schutbladeren en de beschermdraden om de maïskolf. Prik aan beide kanten een vork in de kolf en eet hem lekker op! Bestrijk de kolven eventueel met wat roomboter en bestrooi met een weinig (Odin kruiden)zout. U kunt ook de maïskorrels van de kolf afhalen en aan een soep of salade toevoegen. Bewaar de suikermaïs niet te lang. Hij verliest langzaam de zoete smaak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Augustus 2006, 19:59:05 » |
|
Deze hebben dus geen bladeren en zijn al geblancheerd.
Gisteren ook al iets gevraagd in de supermarkt. Bleken er bij het vlees 3 soorten karbonade te liggen, dus heb ik maar effe het verschil gevraagd aan de slager daar.
Ik weet al best wel veel van koken, omdat ik het al jaren vaak doe. Maar als je zo op jezelf gaat wonen kom je toch weer heel wat dingen tegen die je nog niet kent.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Augustus 2006, 22:52:34 » |
|
Basisrecept (Corn on the Cob) Maak per persoon een maïskolf in zijn geheel schoon. Kook deze afhankelijk van de rijpheid in 5 tot 7 minuten gaar. De kolf is gaar als de korrels makkelijk loslaten van de spil. Serveer de kolven met gesmolten boter en eet de korrels van de kolf. Prik in de uiteinden van de kolven een maïsvorkje of steek aan beide kanten een vork. Eet smakelijk! Je moet ook soms gewoon iets proberen Puc, alle begin is moeilijk weet ik uit ervaring. Voor vlees is zo'n "vleeswaaier" wel handig, die heb ik hier ook nog steeds in m'n keukenla liggen. Daar staat nou werkelijk alles in over alle soorten vlees. Indertijd uitgegeven door "Voorlichtingsbureau Vlees" in Rijswijk http://www.vlees.nl/Ik zie daar dat je die waaier nog steeds kunt bestellen!
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
diaantje
Forzona Member
"Titelloos"
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Augustus 2006, 17:36:26 » |
|
Voor vleesvragen kunnen jullieoook bij mij terecht hoor :D
|
|
|
|
|
|
 C'est la vie
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Augustus 2006, 16:32:42 » |
|
ben jij slager dan, Diaantje?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diaantje
Forzona Member
"Titelloos"
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Augustus 2006, 22:50:36 » |
|
Yepsz, werk nu alleen nog maar in een slagerij, niet meer als slager, maar ben afgstudeerd slager zeg maar . heb al mijn diploma;s ervoor en heb het ook een paar jaar echt als werk gedaan, maar door overname van t bedrijf, en door de kindjes is t allemaal iets anders gelopen dan eigenlijk ooit de bedoeling was.
|
|
|
|
|
|
 C'est la vie
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Augustus 2006, 23:09:57 » |
|
Ok, wat is bretons gehakt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Edward
Forzona Member
Geslacht: 
Keep it stupid simple
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 26 Augustus 2006, 19:36:31 » |
|
Leuk.....een vlees deskundige! Heb vandaag voor het eerst sudderlapjes klaar gemaakt in een gietijzeren pan. Oude traditie van opa en oma en mijn ouders. 't was heerlijk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diaantje
Forzona Member
"Titelloos"
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 26 Augustus 2006, 23:41:12 » |
|
Bretons gehakt is gemengd gehakt waar (bij ons recept in elk geval ) erwtensoepgroenten door heen zitten Dus wortel prei eventueel ertwen selderij enzz wat er mar in de erwtensoep gaat.
|
|
|
|
|
|
 C'est la vie
|
|
|
diaantje
Forzona Member
"Titelloos"
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 26 Augustus 2006, 23:42:04 » |
|
Leuk.....een vlees deskundige! Heb vandaag voor het eerst sudderlapjes klaar gemaakt in een gietijzeren pan. Oude traditie van opa en oma en mijn ouders. 't was heerlijk Wat voor sudderlapjes geld met koud water afblussen, en des te langer ze sudderen des te lekkerder.
|
|
|
|
|
|
 C'est la vie
|
|
|
Lief
Forzona Member
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 27 Augustus 2006, 02:52:16 » |
|
maiskolf insmeren met olijfolie, in aluminium folie rollen en dan kwartiertje in de oven. mjammie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Augustus 2006, 11:49:32 » |
|
Bretons gehakt is gemengd gehakt waar (bij ons recept in elk geval ) erwtensoepgroenten door heen zitten Dus wortel prei eventueel ertwen selderij enzz wat er mar in de erwtensoep gaat. Ow, hier in een lokale supermarkt is Bretons gehakt een gehakt van allerlei restvlees (dat dus over is) met allerlei kruiden er doorheen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 28 Augustus 2006, 23:56:45 » |
|
Yepsz, werk nu alleen nog maar in een slagerij, niet meer als slager, maar ben afgstudeerd slager zeg maar . heb al mijn diploma;s ervoor en heb het ook een paar jaar echt als werk gedaan, maar door overname van t bedrijf, en door de kindjes is t allemaal iets anders gelopen dan eigenlijk ooit de bedoeling was. Wie weet wat je nog weer gaat doen als je kindertjes groot zijn :cheesy:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 03 September 2006, 17:09:29 » |
|
Wat is eigenlijk het verschil tussen bakken en braden?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fleur
Gast
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 03 September 2006, 17:40:04 » |
|
Onder bakken versta ik bv. brood bakken, cake bakken enz in de oven. Of kort iets in de koekenpan bakken, zoals pannenkoeken, een eitje of aardappeltjes. Het woord braden wordt meer gebruikt bij vlees wat je in een braadpan of braadslee in de oven bereidt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 03 September 2006, 19:54:10 » |
|
Ik vond nog een leuke kooksite.. Het kookhoekje van tante Lenny met veel Indische recepten en zelfs een handige woordenlijstHeel veel recepten. :lekker:
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
Janet
100.000 poster.
Forzona Member
Geslacht: 
"Forzona's gewone mens"
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 03 September 2006, 22:40:04 » |
|
Ik hou niet zo heel erg van koken eigenlijk...
Aan jullie nog een vraag (met name aan Maj) jouw man is toch vegetariër? Janco's nieuwe vriendin is ook vegetarisch en komt volgende week voor het eerst bij ons op bezoek. Zelf zijn we heel erge vleeseters, en ik weet nou niks bijzonders zonder vlees.
Wie heeft er wat leuke ideeën voor mij? (liefst niet zo uitgebreid, aangezien ik niet zo'n keukenprinses ben)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 03 September 2006, 23:31:45 » |
|
Ik vind koken ook niet leuk, maar voor makkelijke recepten, die m'n huisgenoten dan ook nog lekker vinden ben ik altijd wel ín. :yes:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diaantje
Forzona Member
"Titelloos"
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 03 September 2006, 23:41:51 » |
|
bakken is iets snel bereiden op hoog vuur, en braden is dat je het vlees op hoog vuur aanbraad, en dan naargelang het stuk vlles op lager vuur gaar laat worden. Elk vlees heeft een andere bereiding.
|
|
|
|
|
|
 C'est la vie
|
|
|
Puc conDoin
Forumbeheerder
Geslacht: 
Machtigste Magiër
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 14 September 2006, 22:30:19 » |
|
Ik heb een steelpannetje, waar ik ook zo af en toe eens een ei in kook. Maar nu komt er allerlei vervelende kalkaanslag in dat pannetje.
Kan ik hier iets tegen doen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fleur
Gast
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 14 September 2006, 22:43:50 » |
|
Probeer het eens met azijn. Het pannetje vullen met azijn en een poosje laten staan. Als het goed is kan je de kalkaanslag er dan zo met de afwasborstel uitwassen. Natuurlijk goed naspoelen met schoon water.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 14 September 2006, 23:06:45 » |
|
Of misschien met zo'n groen schuursponsje?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|