Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

97.168 aantal berichten in 2.023 topics- door 61 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Boserud

23 Mei 2012, 23:15:21
Forzona.nlForzona SportAuto en motorsportTopic: Grand Prix van Belgie.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Grand Prix van Belgie.  (gelezen 715 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
cybergr@n
Forumbeheerder

Geslacht: Vrouw

"watching eye"

« Gepost op: 09 September 2005, 21:57:18 »

Bandenproblemen tijdens de Grand Prix van België?

Dit weekend wordt de Grand Prix van België gereden op het inmiddels kletsnatte circuit van Spa-Francorchamps. De tweede vrije training werd al uitgesteld door een zware crash van Red Bull-rijder Tonio Liuzzi. Hierop liet niemand zich meer op de baan zien, omdat het rijden erop als gevaarlijk werd gezien.

Nu er zo weinig gereden wordt is het heel goed mogelijk dat de regenbanden niet geschikt zijn voor het Belgische circuit. Op Spa krijgen de achterbanden het namelijk ontzettend zwaar te verduren. Hierdoor is de slijtage van de banden ook enorm hoog. De teams hebben samen met de bandenproducenten enorm hard gewerkt om een goede droog-weer-band te produceren, alleen regent het momenteel op Spa.

De FIA heeft besloten de kans op regen te minimaliseren door de racedata anders te gaan indelen, dit heeft tot gevolg gehad dat we steeds minder races in de regen hebben. Dit is op zich niet zo erg zou je denken maar het gevolg daarvan is dat de bandenfabrikanten zich minder richten op de productie van regenbanden.

Er wordt tegenwoordig meer een algemene compound gemaakt voor de regenband, die voor elke race een klein beetje aangepast wordt. Dit in tegenstelling tot de droog-weer-band, die elke race volledig vernieuwd wordt. Bijkomend nadeel is dat de banden ook nog eens de gehele race mee moeten gaan. Er mag alleen gewisseld worden als de baan opeens droog wordt of weer nat wordt.

Omdat het circuit van Spa zo zwaar is voor de achterbanden wordt gevreesd dat de coureurs aan het eind van een eventuele regenrace totaal geen profiel meer op de banden hebben. Dat zou er in kunnen resulteren dat de race vroegtijdig beëindigt wordt of dat het aantal uitvallers enorm hoog zal zijn.
(bron F1today)

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #1 Gepost op: 09 September 2005, 21:59:26 »

VT1: Raikkonen snelste, Albers snelste Nederlander

In de eerste vrije training in de Ardennen zet Kimi Raikkonen de snelste tijd neer. Met zijn 1:48.206 blijft hij teamgenoot Alexander Wurz voor, 1:48.216. Raikkonen blijft deze training lang binnen staan, omdat de baan aanvankelijk erg nat is. Juan Pablo Montoya en Fernando Alonso komen helemaal niet naar buiten. Het heeft in de ochtend hard geregend en de training start als "wet session". Aanvankelijk rijden alleen de derde rijders. naarmate de baan opdroogt komen er meer rijders op de baan. Raikkonen heeft aan slechts vijf ronden genoeg om sneller te zijn dan Wurz.

Giancarlo Fisichella wordt derde en laat tevens de hoogste topsnelheid noteren, 330 km/u net voor Les Combes. Toyota testcoureur Ricardo Zonta wordt vierde vlak voor de Williams van Mark Webber. Ook Fisichella en Webber hebben slechts zes respectievelijk vier ronden nodig om een snelle tijd te rijden.

Jenson Button eindigt op plaats zes voor Jarno Trulli en Michael Schumacher. Ralf Schumacher eindigt op plaats negen voor Red Bull's derde rijder Vitantonio Liuzzi.

De Nederlanders Albers en Doornbos leggen respectievelijk negen en acht ronden af. Albers wordt 17e met 1:53.807, Doornbos 19e met 1:54.973. Hun teamgenoot Enrico Toccacello crasht en komt niet verder dan 2:02:502 neergezet op een deels natte baan.

=========
 VT2: training totaal verregend, niemand zet tijd neer

De tweede vrije training in de Belgische Ardennen staat totaal in het teken van de zware regenval. De hele training regent het. In het begin van de training komen Robert Doornbos en Vitantonio Liuzzi wel de baan op. Liuzzi crasht echter bij Les Combes waardoor de sessie wordt onderbroken. Doornbos heeft dan nog geen tijd neer gezet.

Als de sessie weer wordt voortgezet komt alleen Fernando Alonso de baan op voor een installatieronde en zet dus ook geen tijd neer. Veder zijn er in de hele training geen coureurs de baan op geweest.

Puc conDoin
Forumbeheerder

Geslacht: Man

Machtigste Magiër

« Antwoord #2 Gepost op: 09 September 2005, 22:27:24 »

Renault: "We gaan powerboat racen..."

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #3 Gepost op: 09 September 2005, 23:41:44 »

Citaat
Renault: "We gaan powerboat racen..."
 laughing  da's weer eens wat anders dan..

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #4 Gepost op: 10 September 2005, 18:09:40 »

Kwali was droog, op zich weinig verassingen, alleen dat Alonso zich slecht kwalificeerde en Minardi voor de Jordan's staat.

Morgen wordt er regen verwacht...

Boefje
Forzona Member

« Antwoord #5 Gepost op: 11 September 2005, 14:34:31 »

Het is nog vrij droog maar het is wel spannend ja

Fischi (zonde) & Schumi ( laughing ) er allebei af  
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #6 Gepost op: 11 September 2005, 18:35:09 »

applaus  voor Kimi.. jammer dat Montoya eraf gerost werd..  

mesje
Forzona Member

Die Hard

« Antwoord #7 Gepost op: 12 September 2005, 19:35:47 »

Was een leuke race met heftige knallers! Vooral die van Fisichella. Het niet zo'n gezellige onderonsje tussen Sato en Michael, was ook wel leuk om te zien!  :boos:  

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #8 Gepost op: 12 September 2005, 21:39:48 »

Leuke race, blunder van Minardi... Jammer dat Montoya eruit gekegeld werd, en jammer dat het toch niet ging regenen...

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Forzona.nlForzona SportAuto en motorsportTopic: Grand Prix van Belgie.
Ga naar: