Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

97.165 aantal berichten in 2.023 topics- door 61 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Boserud

23 Mei 2012, 22:10:45
Forzona.nlForzona MediaTV, Radio, Krant en andere mediaTopic: Gulden te goedkoop de euro ingegaan
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Gulden te goedkoop de euro ingegaan  (gelezen 1245 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Puc conDoin
Forumbeheerder

Geslacht: Man

Machtigste Magiër

« Gepost op: 30 April 2005, 14:47:48 »

AMSTERDAM De waarde van de Nederlandse gulden is op 1 januari 1999 bij de komst van de euro te laag ingeschat. De koers was 5 tot 10% ondergewaardeerd ten opzichte van de Duitse mark, geeft directeur Brouwer van De Nederlandsche Bank toe in Het Parool.

Na de val van de Muur was de Duitse mark sterk in waarde gedaald. Devaluatie was echter niet bespreekbaar. De echte waarde van de gulden ten opzichte van de mark werd daardoor niet meegewogen.

Financiën wist dat, maar reageerde niet op de waarschuwingen die toen al werden gegeven. Vanwege de ondergewaardeerde gulden stegen de lonen en de prijzen.

Bron: Nos.nl

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #1 Gepost op: 30 April 2005, 14:48:21 »

Hadden ze dit niet eerder kunnen melden? Had een hoop herrie en onvrede gescheeld.

Mad Greek
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 30 April 2005, 19:01:02 »

Ze hadden het niet hoeven te melden, hadden ze maar ingegrepen.  confused  
geje
Forzona Member

"voorbijganger"

« Antwoord #3 Gepost op: 30 April 2005, 20:20:06 »

dat was wisselgeld om Duisenberg aan een baan te helpen biglol  

deze voorbijganger op uw levensweg groet u
Edward
Forzona Member

Keep it stupid simple

« Antwoord #4 Gepost op: 30 April 2005, 22:24:09 »

Duitenberg bedoel je toch? :fluister:  
cybergr@n
Forumbeheerder

Geslacht: Vrouw

"watching eye"

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Mei 2005, 00:11:43 »

Nou lekker dan..  :boos: we zijn dus gewoon bedonderd..

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
Mad Greek
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 01 Mei 2005, 00:55:05 »

Dat wisten we toch allang dat ze ons een oor aangenaaid hebben met die kut euro. Beetje lullig dat je achteraf de bevestiging krijgt.  
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #7 Gepost op: 01 Mei 2005, 01:00:35 »

Ja inderdaad, maar omdat ze het nu toegeven voel je je nu toch wel dubbel genaaid..  argh

Hebben wij "zeurende Nederlanders", die klagen dat alles zo duur geworden is toch gelijk gekregen..  shutup  

Chiwa
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 01 Mei 2005, 21:23:13 »

Minister van Financiën Gerrit Zalm.

Zalm gaf toe dat Nederland na de komst van de euro min of meer de rekening heeft betaald van de eerdere onderwaardering. Dat de prijzen stegen, wil hij daar echter niet enkel en alleen aan toeschrijven. "De prijsstijging was al ingezet voor de euro", stelde de minister.

Volgens de bewindsman is de onderwaardering van de gulden "oud nieuws" . Destijds is volgens hem besloten geen actie te ondernemen, omdat de onderwaardering positief voor de concurrentiepositie van Nederland en de werkgelegenheid was.

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #9 Gepost op: 03 Mei 2005, 09:45:55 »

Zalm hoopt zeker dat we met z'n allen ons geheugen kwijt zijn.
Wie riep er een jaar na de invoering van de euro dat het zo slecht ging met de economie??   argh  

Wouter
Forzona Member

« Antwoord #10 Gepost op: 03 Mei 2005, 10:57:18 »

Zalm hoopt op deze manier dat het weer zal sussen en dat mensen dit niet als reden zullen gaan aanvoeren om tegen de grondwet zullen stemmen. Ik zal nu zeer zeker tegen die grondwet gaan stemmen vanwege dit bedrog met de euro. Wie weet staat er in die grondwet ook wel zaken waarvan ze nu niet willen dat we die nu te weten komen.

Tolerantie is niet zelden een uiting van grote onverschilligheid ten aanzien van het algemeen welzijn van de ander.
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #11 Gepost op: 03 Juni 2005, 13:57:59 »

Italiaanse minister denkt weer aan lire

MILAAN - Voor de Italiaanse economie zou het misschien beter zijn om de oude munt, de lire, tijdelijk te laten terugkeren. De munt zou dan naast de euro in het betalingsverkeer kunnen circuleren. Dat heeft de Italiaanse minister van Welzijn, Roberto Maroni, vrijdag gezegd in een vraaggesprek met de krant La Repubblica .

Volgens de bewindsman van Lega Nord heeft de euro de economische neergang in Italië niet tot staan kunnen brengen. Dat geldt ook voor de verslechterende concurrentiepositie van het land. Daarom zou het in zijn ogen "beter" zijn om de lire er weer tijdelijk bij te nemen.
(Nu.nl)

zou dat met de gulden ook nog kunnen?

mesje
Forzona Member

Die Hard

« Antwoord #12 Gepost op: 03 Juni 2005, 14:33:59 »

Vraag dat maar niet aan Zalm! argh  Hoezo, zou de Euro beter zijn voor de economie?  :boos:  

Wouter
Forzona Member

« Antwoord #13 Gepost op: 03 Juni 2005, 16:23:07 »

Tijdelijk de lire weer in laten voeren en dat naast de euro. Die man is niet wijs hoeveel was ook al weer 1 euro in lires laughing  

Tolerantie is niet zelden een uiting van grote onverschilligheid ten aanzien van het algemeen welzijn van de ander.
Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #14 Gepost op: 03 Juni 2005, 17:54:17 »

Ik denk dat de Euro best een goeie zet is geweest. En zeg nou zelf, er is geen enkel land op vooruit gegaan sinds de Euro is ingevoerd. Als het aan de Euro zelf had gelegen, zouden er ook landen van geprofiteerd moeten hebben t.o.v. hun oude munt. En dat is dus niet gebeurd.

Het feit dat alles duurder is en de economie een teruggang heeft gehad, ligt niet aan de Euro.

mesje
Forzona Member

Die Hard

« Antwoord #15 Gepost op: 03 Juni 2005, 18:16:27 »

Dat alles duurder is ligt wel aan de Euro Puc! In ieder geval in Nederland. Hoe verklaar je anders dat een euro hetzelfde is als 1 gulden? Voor mij en vele anderen is dat gewoon om dat dat voor de winkelier makkelijker rekenen is! Ok, ik weet wel dat voor de winkelier ook veel dingen duurder zijn geworden, maar ook dat is gebeurt om dezelfde reden! Ik werk zelf in een winkel en heb dit allemaal met eigen ogen zien gebeuren! Waarom het in Italie ook niet goed gaat, weet ik niet.

Puc conDoin
Forumbeheerder

Machtigste Magiër

« Antwoord #16 Gepost op: 03 Juni 2005, 18:40:51 »

In alle landen gaat het niet goed qua prijzen. En juist dat feit bewijst al dat het niet aan de Euro kan liggen.

mesje
Forzona Member

Die Hard

« Antwoord #17 Gepost op: 03 Juni 2005, 19:36:59 »

Maar het is wel begonnen na de invoering van de Euro!  

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #18 Gepost op: 03 Juni 2005, 20:15:27 »

Terug naar de gulden zou ook nooit meer kunnen naar mijn idee..
Doe alle prijzen van nu eens X 2.20....  je zou je rot schrikken, en de hele economie zou nog verder in elkaar storten..  rolleyes  

mesje
Forzona Member

Die Hard

« Antwoord #19 Gepost op: 03 Juni 2005, 20:30:16 »

Dat denk ik ook, maar ik denk ook dat dan op den duur de prijzen wel weer gaan zakken! Dat psychologische gedoe, weet je wel!  

Wouter
Forzona Member

« Antwoord #20 Gepost op: 04 Juni 2005, 10:30:56 »

Weet je wie de grootse schuldigen zijn erin dat na de invoering van de Euro alles zoveel duurder is geworden? Nee niet de winkeliers of de horeca of de tussenhandel. Nee grote bedrijven als Unilever die de producten maken de producenten hebben de prijzen verhoogt waardoor de bedrijven die aan de onderkant zitten en de producten aan de consument moeten verkopen de prijzen ook wel moesten verhogen, anders gingen ze erzelf financieel aan onder door. En de meeste mensen in Nederland die zeggen dus dat de winkelier, de horeca, de schuldige is en dat is dus niet zo.

Afgelopen week las ik nog in de krant dat de supermarkten nu goedkoper zijn dan voor de invoering vande Euro. Dus dat is in iedergeval goedkoper dan de gulden. Ik merkte wel meteen op dat er toen ook geen sprake was van een prijzenoorlog tussen de supermarkten. Ik las ook dat die dus nu langzamerhand over is en dat de prijzennu geleidelijk an weer zullen stijgen. We zullen zien denk ik.

De Euro is absoluut niet slecht en de gulden hoeft van mij ook niet terug te komen. Ik denk dat ons als belastingbetaler veel te veel geld zou kosten en dat het voor veel producenten weer reden zou zijn om de prijzen opnieuw te verhogen, ze moeten immers alles weer opnieuw gaan omrekenen en prijzenkost ze weer veel geld watterug verdiend moet worden tenkoste van de burger.

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #21 Gepost op: 05 Oktober 2005, 17:26:55 »

Bolkestein vreest dat euro geen stand houdt rolleyes

DEN HAAG - Voormalig Europees commissaris Bolkestein is bang dat de euro geen stand houdt tegen het gesjoemel met de criteria die de eenheidsmunt waardevast moeten houden. "Het wangedrag van vooral de grotere lidstaten Frankrijk, Duitsland en Italië maakt dat onzeker", zei hij woensdag in een interview met het blad Forum van werkgeversvereniging VNO-NCW.

Bolkestein denkt dat de euro pas echt getest wordt als over een aantal jaren de vergrijzing toeslaat. "De Italiaanse pensioenen zijn niet zo makkelijk te betalen. Men zal in Italië de neiging hebben om geld te lenen en dat zal de gemeenschappelijke munt nog verder verzwakken."

De vroegere VVD-leider herhaalt dat hij zijn fractie mogelijk zou hebben geadviseerd tegen de invoering van de euro te stemmen, als hij destijds had geweten dat er zo met de criteria (neergelegd in het stabiliteitspact) geknoeid zou worden.

"Toen het onderwerp in de Tweede Kamer werd behandeld, heb ik het debat erover zelf gevoerd. Premier Kok zei over de criteria voor het stabiliteitspact: die zijn in marmer gebeiteld en hangen boven mijn bed. Een goochemerd zei toen: nu maar hopen dat het touwtje stevig genoeg is."

Volgens Bolkestein is de onvrede over de euro een belangrijke reden waarom de Nederlandse bevolking in juni tegen de Europese grondwet heeft gestemd. "Ik voel me ook genept." Maar hij vindt ook dat het kabinet fouten heeft gemaakt bij zijn ja-campagne voor de grondwet. Zo heeft minister Bot van Buitenlandse Zaken "dommme dingen" gezegd, bijvoorbeeld toen hij de burgers adviseerde bij twijfel niet te gaan stemmen.

Overigens had er wat Bolkestein betreft helemaal geen referendum gehouden moeten worden. Bij volksraadplegingen worden volgens hem alle argumenten vermengd. "Het wordt een soep."

In plaats van de grondwet moet er "een nieuw, verbeterd verdrag" komen, dat per onderdeel uitonderhandeld moet worden door de lidstaten, aldus Bolkestein. De term 'grondwet' moet daarbij vermeden worden, "want dat is het gewoon niet".
(bron:nu.nl)

schorpio1980
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 05 Oktober 2005, 18:07:02 »

Ze hadden de gulden nooit weg moeten doen. frowntap  
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Forzona.nlForzona MediaTV, Radio, Krant en andere mediaTopic: Gulden te goedkoop de euro ingegaan
Ga naar: