Albers vijftiende in eerste kwalificatie Minardi is één van de winnaars van de bizarre eerste kwalificatietraining voor de Australische GP. Teambaas Paul Stoddart stuurde zijn coureurs Christijan Albers en Patrick Friesacher uiteindelijk de baan op met een auto die gewoon aan alle reglementen van 2005 voldoet en had uiteindelijk over geluk in de eerste kwalificatie niks te klagen.
Aanvankelijk leek het er op dat Minardi pech zou hebben. Albers en Friesacher moesten immers als eersten het circuit op en nadien werd het circuit steeds sneller en sneller. Een regenbui in het midden van de sessie zette de situatie echter op zijn kop, waardoor Albers en Friesacher uiteindelijk respectievelijk de vijftiende en zestiende tijd voor zich opeisten.
"Ik maakte een paar foutjes, maar mijn rondje was niet slecht voor een debutant", vindt Albers over zijn kwalificatierondje, waarin hij uiteindelijk 1.47.709 op de klokken zette. "De baan was nog erg nat toen ik moest rijden en dat maakte de situatie er niet makkelijker op. Ondanks dat we nog geen ervaring hebben met de aërodynamica die momenteel op de auto zit, voelt alles redelijk goed. We kunnen absoluut wat met deze bolide."
Albers was in zijn eerste kwalificatie royaal sneller dan teamgenoot Patrick Friesacher. "Ik heb nog nooit een vergelijkbare kwalificatie gereden. Het was ontzettend moeilijk en ik besef dat ik een hoop te leren heb. Ik wil vooral de jongens van het team bedanken, die de auto in recordtempo hebben omgebouwd tot een bolide die voldoet aan de reglementen voor 2005. Over mijn eigen prestaties ben ik relatief tevreden."
"Na een bewogen week is het goed dat we eindelijk weer aan het racen zijn", zegt teambaas Stoddart. "Door een geweldige inspanning van onze monteurs waren beide auto's op tijd klaar voor de trainingen van zaterdag. Zowel Christijan als Patrick heeft vervolgens naar omstandigheden een geweldig rondje gereden. Ik ben onvoorstelbaar trots op mijn coureurs en mijn team", aldus de Australiër.
1e kwalificatie Pos. Rijder Team Tijd
1 G. Fisichella Renault 1:33.171
2 J. Trulli Toyota 1:35.270
3 M. Webber Williams 1:36.717
4 J. Villeneuve Sauber 1:36.984
5 C. Klien Red Bull 1:37.486
6 D. Coulthard Red Bull 1:38.320
7 N. Heidfeld Williams 1:39.717
8 J. Button BAR 1:41.512
9 N. Karthikeyan Jordan 1:44.357
10 K. Räikkönen McLaren 1:44.997
11 JP. Montoya McLaren 1:45.325