Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Geavanceerd zoeken

97.092 aantal berichten in 2.022 topics- door 61 geregistreerde leden - Nieuwste lid: Boserud

22 Mei 2012, 12:01:12
Forzona.nlPraatcafé en meerSpelletjesTopic: Welke artiestennaam?
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 13   Omlaag
Print
Auteur Topic: Welke artiestennaam?  (gelezen 21523 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Boefje
Forzona Member

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #25 Gepost op: 17 Maart 2004, 23:20:34 »

confused huh, ikke niet begrijpen  confused  
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #26 Gepost op: 18 Maart 2004, 01:01:23 »

Bij onsss in de jordaaaan enz.
Johnnie Jordaan dus.

Citaat
Johannes Hendricus van Musscher wordt op 7 februari 1924 geboren op de hoek van de Amsterdamse Lijnbaans- en Rozengracht. Behalve dat zijn wieg in de Jordaan staat zijn twee omstandigheden in zijn jeugd bepalend voor de rest van zijn persoonlijke en artistieke leven: armoede en een zwakke gezondheid. Op negenjarige leeftijd verliest hij bij een stoeipartij met zijn neef Carel Verbrugge (de latere Willy Alberti) zijn linkeroog, waardoor hij het de rest van zijn leven met een glazen oog moet doen. Het is de aankondiging van een leven vol medische tegenslagen. De Jordaan is een uitgesproken armoedige wijk met een reputatie van zuiplappen en vechtersbazen. Tot zijn doorbraak op zijn 31ste heeft Van Musscher het zelf ook niet breed. Die armoede zou een belangrijk thema blijven in zijn latere werk. Hij verdient zijn geld in de dropfabriek van Klene of in de kartonnage-industrie. Als jongen zingt hij vaak op straat met neef Carel. Vanaf het einde van de jaren dertig zingt hij onder de naam Johnny Jordaan in cafés of hij doet er zijn travestie-nummer. zie ook  Carel Verbrugge    1955  In februari 1955 wint Jordaan in Hotel Krasnapolsky met De Parel Van De Jordaan een door Bovema uitgeschreven wedstrijd. De platenmaatschappij gaat met dit concours voor de Beste Stem van de Jordaan op zoek naar nieuw talent in het zogenoemde Jordaan-genre, dat vanaf 1897 (de eerste "Jordaanfiguur" was Pietje Puck uit de revue Luilekkerland) geleidelijk gestalte krijgt en onder andere wordt vertolkt door Louis Davids. Tante Leen (Jansen-Polder) wint met Hand In Hand de tweede plaats. Hun namen zouden voor de rest van hun leven met elkaar verbonden blijven. Typerend voor Tante Leen's carrière is dat Oh Johnny ('55) haar enige hit is: in de eeuwige schaduw van Jordaan. De dag na het concours worden de opnames uitgezonden door de AVRO. Nog een dag later neemt Jordaan zijn eerste plaat op: De Parel Van De Jordaan. De B-kant, Bij Ons In de Jordaan, zou echter het succes van de single bepalen. zie ook  Louis Davids  Leen Jansen-Polder    1956  Jordaan bereikt de status van superster op een wijze die niet eerder is vertoond in de Nederlandse lichte muziek. Ondanks het succes is Jordaan niet gelukkig. Zijn homoseksualiteit en zijn moeizame huwelijk doen hem veel verdriet ('Het vreet aan je hart'). Na een 'slippertje' met een man springt hij op 19 januari 1956 uit een rijdende auto, maar hij raakt slechts licht gewond. Op 24 november zingt hij op Paleis Soestdijk voor koningin Juliana en drie prinsessen. Voor de Jordanezen betekent zijn succes opwaardering van hun geminachte komaf. Veel mede-artiesten erkennen de kwaliteit en de oorspronkelijkheid van Jordaans ongeschoolde, heftig vibrerende stem. Vaak is beweerd dat Nederland met Johnny Jordaan voor het eerst zijn eigen blues, musette, fado of flamenco kreeg. Maar de midden- en bovenlaag van de samenleving moet nadrukkelijk niets weten van de volkszanger. Uiterst pijnlijk is de tot 1961 durende boycot door alle omroepverenigingen behalve de AVRO. De levensliederen van Jordaan worden door de tekstcontrole van de VARA afgekeurd wegens een vermeend laag cultureel gehalte. Jordaan is ordinair, luidt de mening van de burgerij.     1957 - 1961   Het overweldigende succes duurt maar twee jaar. In plaats van zijn eigen herkenbare geluid met drie accordeons en achtergrondkoor Klaverjasclub Schoppen 9, is op zijn volgende platen een prominente plaats ingeruimd voor het hammondorgel van Cor Steyn, strijkers of een complete big band. De opkomst van de rock & roll bezorgt bovendien schlager, chanson en smartlap in één klap een oubollig imago.      1962  Jordaan heeft voor het eerst sinds 1956 weer eens een hit met Daar Mag Je Alleen Maar Naar Kijken.     1963 - 1967   In 1963 verschijnt een LP met liedjes van het jaren dertig-idool Willy Derby, onder andere met een opvallend lied over een Spaanse vluchteling (Verlaten) en het plechtstatige Vergeet Me Niet ("Elk wie ik heb lief gehad zal ik niet meer aanschouwen."). Het is niet verwonderlijk dat veel van zijn liederen in deze periode heimwee en verlangen als onderwerp hebben. Hij woont achtereenvolgens in Den Haag, Rotterdam en Antwerpen.     1968  In 1968 beleeft Jordaan in tweeërlei opzicht een come back. Hij verhuist terug naar Nederland en heeft een hit met het onvolprezen drinklied Een Pikketanussie. Ook de LP Ouwe Trouwe Jordaan is met liedjes als Maar Toch en Ouwe Makker van ouderwetse kwaliteit. In de herfst van 1968 doet hij zeven televisieshows met Tante Leen.  zie ook  Corry en de Rekels  Gert & Hermien  Zangeres Zonder Naam  Leen Jansen-Polder    1969  In 1969 en 1970 treedt hij op in de VS, Australië en Nieuw-Zeeland.     1970  Met de single Pruimesap heeft hij in 1970 opnieuw een hit. Inmiddels ondervindt hij als vertolker van het levenslied concurrentie van artiesten zoals de Zangeres Zonder Naam, Gert en Hermien en Corry & de Rekels. Veelal artiesten uit het zuiden van het land. Bij het Volkstoneel van Beppie Nooy speelt hij de rol van De Mop in het toneelstuk De Jantjes. Op 23 november 1970 stort hij tijdens een voorstelling in elkaar. Later in het ziekenhuis krijgt hij een hartinfarct, waarna hij absolute rust moet houden. zie ook  Corry en de Rekels  Gert & Hermien  Zangeres Zonder Naam    1972  In 1972 verschijnt bij Bruna onder de titel Ze Kunnen Van Me Zeggen Wat Ze Willen zijn levensverhaal. Op 9 december van dat jaar neemt Jordaan op televisie afscheid van het publiek met een anderhalf uur durende show met Tante Leen, Willy Alberti, Ramses Shaffy, Zwarte Riek, Harry de Groot en tekstschrijver Pi Vèriss. zie ook  Ramses Shaffy  Pi Vèriss  Willy Alberti  Tante Leen    1973  Wel blijven er'elpees verschijnen. In 1973 brengt Jordaan de religieuze plaat Uw Koninkrijk Kome op de markt. LP's met neef Willy en een operette-plaat volgen. Incidenteel treedt hij nog op, voornamelijk in bejaardenoorden en ziekenhuizen. Het laatste publieke optreden vindt plaats in 1978 als gast bij het Jordaancabaret in Gebouw De Palm.     1981  In 1981 krijgt hij een hersenbloeding waarna hij zich nog maar moeilijk kan bewegen.     1989 - 1996   Johnny Jordaan sterft op zondag 8 januari 1989. Na zijn dood blijft de waardering voor zijn werk groeien. In de Jordaan - inmiddels grotendeels in bezit genomen door welgestelden - is een deel van de Elandsgracht officieel omgedoopt tot Johnny Jordaanplein, gesierd met een standbeeld van de volkszanger. Zanger/accordeonist als Pierre van Duyl geeft een geheel eigen interpretatie van het werk van Jordaan. zie ook  Pierre van Duyl    1997  Het Amsterdams Kleinkunstfestival staat op de planken met Oh, Johnny, een geslaagde biografische musical waarin Rob van de Meeberg een mooie dubbelrol vertolkt als Johnny Jordaan èn Willy Alberti. In de musical is een belangrijke plaats ingeruimd voor Wim Sonneveld, tijdens zijn leven vriend en fan van Jordaan. Met deze rol is de regisseur (Marcel Sijm) er in geslaagd om twee belangrijke zorgen in Jordaans leven te verbeelden: de moeizame acceptatie van zijn homoseksualiteit en de tweeslachtige of ronduit neerbuigende houding van de culturele elite ten opzichte van de populaire zanger. Sonneveld sprak ooit de treffende woorden "Johnny zingt geen liedjes. Johnny is zelf een liedje". Maar de beste typering van het werk van Jordaan komt van de artiest zelf. Wanneer in de herfst van zijn leven de eigentijdse vertolkers van het levenslied ter sprake komen, spreekt hij met waardering over André Hazes. Maar hij ziet hem niet als iemand van hetzelfde kaliber. "Ik zong volkser, rauwer." zie ook  André Hazes  Wim Sonneveld    2000  De VPRO maakt een televisieserie over het leven van Johnny Jordaan. Bij Ons In De Jordaan wint twee Gouden Kalveren tijdens het Nederlands Film Festival. Eén voor beste tv-drama en één voor beste acteur in een tv-drama (Kees Prins als Johnny Jordaan).   

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #27 Gepost op: 18 Maart 2004, 01:12:23 »

En een veer voor Herman Jozef van Hugten
want is ?
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #28 Gepost op: 18 Maart 2004, 21:57:16 »

Nog een hint, kinderserie.
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #29 Gepost op: 18 Maart 2004, 22:27:20 »

Herbert Joeks..  Kluk-kluk..

Heinz Hermann Polzer =

"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"
-----------------------------------
Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels.
Hussie
Forzona Member

Geslacht: Man

« Antwoord #30 Gepost op: 18 Maart 2004, 22:34:57 »

Drs. P.

Anna Mae Bullock=?

A Dram for every person... Slainthe!
Firise
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: 19 Maart 2004, 00:49:35 »

Tina Turner

Margarita Carmen Cansino=
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #32 Gepost op: 19 Maart 2004, 18:22:12 »

heej waar blijven de plaatjes  :fluiten:
tjeez die wist ik echt niet, zelfs vaag niet....

Rita Hayworth

Johannes Bouwens =
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #33 Gepost op: 19 Maart 2004, 18:28:35 »

DrsP

Tina turner
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #34 Gepost op: 20 Maart 2004, 17:25:14 »

Johannes Bouwens =
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #35 Gepost op: 20 Maart 2004, 18:38:40 »

Johannes Bouwens =  George Baker..

Caryn Elaine Johnson =

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #36 Gepost op: 21 Maart 2004, 16:33:13 »

Whoopi Goldberg

Citaat
Op de prille leeftijd van acht jaar zette Caryn Johnson haar eerste stappen op het podium met het Children's Theatre van New York City. Haar liefde voor het theater bleek oneindig veel sterker dan de drang om een diploma te halen en ze maakte haar middelbare school dan ook niet af. In plaats van op de schoolbanken te zitten, speelde ze verschillende kleine rolletjes in Broadway-musicals. Ondertussen trouwde ze ook en in 1974 beviel ze van een dochter, Alexandra. Haar huwelijk liep echter al snel spaak en met haar dochtertje onder de arm trok Johnson naar San Diego.  Daar hielp ze mee om het San Diego Repertory Theatre op te richten en bedacht ze ook de artiestennaam Whoopi Goldberg. Het theaterwerk bracht echter niet genoeg brood op de plank en om zichzelf en haar dochtertje te onderhouden werkte ze achtereenvolgens in de bouwsector, als bankbediende en als visagiste in een funerarium.  In 1984 bracht haar komische 'Spook Show' Whoopi onder de aandacht van regisseur Mike Nichols, die haar onewomanshow 'Whoopi Goldberg' produceerde op Broadway. Die show was een groot succes, maar het volgende jaar brak ze pas echt goed door met haar rol in Steven Spielbergs 'The Color Purple' (1985), waar ze zowel een Golden Globe voor Beste Actrice voor kreeg als een Oscar-nominatie. Whoopi's naam was meteen gemaakt in Hollywood: ze kreeg een vaste rol in de tv-serie 'Star Trek: The Next Generation' en maakte verschillende, helaas niet al te beste, films zoals 'Burglar' (1987) en 'Homer & Eddie' (1989).  In 1990 had ze weer een bonafide hit met 'Ghost', waarvoor ze beloond werd met een Oscar en ook 'Sister Act' (1991) was een gigantisch kassucces, maar daarna maakte Whoopi weer zeker evenveel flops als succesvolle films.  Afgelopen jaar was ze op onze schermen te zien in de tranentrekker 'The Deep End of the Ocean' (1999), met Michelle Pfeiffer, waarna ze een beklijvende prestatie neerzette in het psychologisch drama 'Girl, Interrupted' (1999), met Winona Ryder en Vanessa Redgrave. 

Johnny Camaro =  
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #37 Gepost op: 21 Maart 2004, 17:42:04 »

Citaat

Johnny Camaro =
strikvraagje?..  rolleyes

Johnny Camaro.
Polonaise Hollandaise

Edward
Forzona Member

Geslacht: Man

Keep it stupid simple

« Antwoord #38 Gepost op: 21 Maart 2004, 17:56:29 »

Johnny Camaro = Alfred van der Garde = Alfred Lagarde = Drank, drugs and (hard)rock and roll.

Urbain Servranckx =
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #39 Gepost op: 22 Maart 2004, 23:36:42 »

URBANUS !!  biglol

Helmut Lotigiers =  
cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #40 Gepost op: 23 Maart 2004, 00:00:18 »

Citaat

URBANUS !!  biglol

Deze vind ik geweldig..  blij
Madammen met een bontjas

Nee, ik hou niet van madammen met 'nen bontjas
Madammen met een bontjas zijn gemeen
'k Moet niets hebben van madammen met 'nen bontjas
Tegen madammen met 'nen bontjas zeg ik neen

Ik denk dat ik het jullie nu wel kan vertellen
'k Ga een zaak beginnen in madammenvellen
'k Ga ze vangen op de Avenue Louise
Op banketten, paardenrennen en deftige recepties
In de Saturday Night Fever pub
Bij de Rotary en de Lionsclub
Met mijn grote muizeval en mijn flesje vol vergif
Vang ik er zoveel ik er maar wif

refr.:
    Want, ik hou niet van madammen met 'nen bontjas
    Madammen met een bontjas zijn gemeen
    'k Moet niets hebben van madammen met 'nen bontjas
    Tegen madammen met 'nen bontjas zeg ik neen

Hunne rug en hunne buik, die naai ik aan elkaar
Daarvan maak ik een luchtmatras of een vliegende sigaar
Van hun tenen maak ik champagneflessenstopsels
En een sterk insecticide van het vel onder hun oksels
Van hun tepels maak ik pleistertjes om fietsbanden te plakken
En de wallen onder hun ogen worden blauwe vuilniszakken
En hun venusheuvels raak ik ook wel kwijt
Daarvan maak ik een heel groot smirna tapijt

refr.

Van hun neus maak ik een stopcontact of een arbiterfluitje
Van hun lippen elastiekjes om geleipotten te sluiten
En zo maak ik van alles, in echt madammenleer
Mijn winkeltje zal draaien, mijn financies nog veel meer
En als ik eenmaal rijk ben, dan kan ik ze bestellen
Mijn twee heel dure mantels, in stekelvarkensvellen
Een voor meneer Urbanus en een voor zijn madam
Zo hebben we altijd plaats op de bus en op de tram

laughing

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #41 Gepost op: 25 Maart 2004, 00:58:55 »

Boefje snapt het inmiddels?  :koffiepc:  
elcric
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: 25 Maart 2004, 01:01:47 »

Citaat
Boefje snapt het inmiddels?  :koffiepc:
monje dicht tegen haar nou dan(niet boos maken). anders vergeet boefje het mischien. de eerste dementie. dimensie biglol
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #43 Gepost op: 25 Maart 2004, 17:14:30 »

hij raakt al ondergesneeuwd

Citaat
Helmut Lotigiers =

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #44 Gepost op: 26 Maart 2004, 18:31:02 »

goh dacht een makkelijke tussendoor....

cybergr@n
Forumbeheerder

"watching eye"

« Antwoord #45 Gepost op: 26 Maart 2004, 20:36:20 »

Helmut Lotti natuurlijk..  :bigsmile:

Victor Baarn=

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #46 Gepost op: 27 Maart 2004, 18:37:15 »

Victor Baarn = Fred Meuser?
een gezamenlijk pseudoniem met enkele anderen
Dat kon ik vinden

wel een moeilijke hoor, geen plaatje dus.

Bert van Rheenen =

Aladin
Forzona Member

« Antwoord #47 Gepost op: 28 Maart 2004, 19:02:09 »

Bert van Rheenen =
Therion
Gast
« Antwoord #48 Gepost op: 29 Maart 2004, 00:51:14 »

Chiel Montagne

John Joseph Nicholson =
Aladin
Forzona Member

« Antwoord #49 Gepost op: 31 Maart 2004, 17:55:32 »

Jack nicholson.

Welke bekende politicus speelde in de band Ugly Rumors =  
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 13   Omhoog
Print
Forzona.nlPraatcafé en meerSpelletjesTopic: Welke artiestennaam?
Ga naar: