cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Gepost op: 03 Juni 2003, 10:08:13 » |
|
Welk risico loop je met de goedkope pendelbusreizen, als je dit leest?? :huh: Regels voor veiligheid massaal overtreden Slaaptekort chauffeurs op pendelbus door Alex de Vries AMSTERDAM, dinsdag Chauffeurs op pendelbussen naar populaire vakantiebestemmingen lappen op grote schaal de rusttijden aan hun laars. Met name voorafgaand en tussen de heen- en terugreis van pendelritten wordt te weinig gerust, zo blijkt aan de vooravond van de zomervakantie. Chauffeurs die te weinig rusten hebben meer gezondheidsklachten en zijn vermoeider hetgeen de veiligheid van passagiers in gevaar kan brengen. Dat blijkt uit onderzoek van het toonaangevende Coronel Instituut voor Arbeid, Milieu en Gezondheid, verbonden aan het Amsterdams Medisch Centrum. Het is voor het eerst dat de jarenlange kritiek van de vakbonden op de ´grootschalige overtredingen´ van de Arbeidstijdenwet in de touringcarbusiness door officieel onderzoek wordt bevestigd. De studie (waarbij 440 touringcarchauffeurs en 100 werkgevers werden ondervraagd) werd uitgevoerd met medewerking van de werkgevers. Te weinig rust vóór heen-en terugreis Des te opmerkelijker is het dat werkgeversorgansiatie KNV de uitkomsten bevestigt maar tevens laat weten „er voorlopig niets mee te doen, misschien volgend jaar bij de cao-onderhandelingen”. FNV Bondgenoten spreekt van „schokkende resultaten, die het publiek moet kennen. Reizigers moeten weten waar ze aan beginnen”. Bestuurder Cees Bos: „De gedoogcultuur in ons land kennen we, maar de naleving van rusttijden in het pendelvervoer spant echt de kroon. De Rijksverkeersinspectie deelt zelden bekeuringen uit. En dat terwijl nu eindelijk eens officieel is aangetoond dat goede naleving levens kan redden.” Vanaf 1997 moeten pendelchauffeurs volgens caoafspraken twaalf uur rusten voorafgaand aan een pendelrit en 24 uur na afloop ervan. Tussen heenen terugreis is een cao-rusttijd van elf uur verplicht, de Arbeidstijdenwet vindt tussentijds acht uur veilig genoeg. Volgens het Coronel Instituut wordt de eerste regel door 72% van de chauffeurs nageleefd, daarna gaat het bergafwaarts. Tijdens pendelritten neemt 77% van de rijders minder dan tien uur pauze, 42% minder dan acht uur en 10% minder dan zes uur. Ruim de helft van hen (58%) begint binnen 24 uur weer aan een nieuwe pendelrit. :shocked: De werkgevers geven zelf geen al te best voorbeeld. Ruim 40% erkent de cao-pauzes niet eens in te plannen. De werkgevers ageren al jaren tegen de cao-regels die strenger zijn dan de Arbeidstijdenwet, maar die ze in 1997 wel zelf hebben ondertekend. Alleen na het breed in de media uitgemeten tragische busongeluk bij de Franse plaats Valence in 2000, waarbij een touringcar zich tegen een pijler van een viaduct te pletter reed (vier doden en ruim tien ernstig gewonden), kwam de KNV in beweging en hamerde op de noodzaak van een betere naleving van rusttijden. „Een convenant hierover met de mogelijkheid van boetes heeft de KNV echter nooit ondertekend”, aldus Bos. De werkgevers geven in de studie de keiharde concurrentieslag en het personeelstekort als redenen voor de slechte planning en naleving van de rusttijden. „De intentie om de cao na te leven is er volgens ons echt wel, maar vooral kleine bedrijven kunnen er blijkbaar niet aan voldoen”, aldus een KNV-woordvoerder. Vorig jaar zomer sloeg FNV Bondgenoten na drie zware busongelukken ook alarm vanwege de risico´s van goedkope pendelreizen.(bron:telegraaf) Ik persoonlijk zou ook nooit met zo'n reis meegaan
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
|
Mad Greek
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juni 2003, 10:20:57 » |
|
ik moet er niet aan denken, zo lang in de bus. Dan maar het vliegtuig.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enneavier
Forzona Member
Geslacht: 
"ik besta, dus ik denk"
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Juni 2003, 15:15:46 » |
|
ik ben een keer met school reisje naar boedapest geweest in de bus.. 24 uur.. dat doek noooooooit weer!
|
|
|
|
|
|
Gedachten zijn slechts je fixatie, voorbij je angst zit de ultieme vrijheid; de diamant die je zelf bent!
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 08 Juni 2003, 12:38:44 » |
|
Dat bedoel ik.... je bent helemaal afhankelijk van die ene man.. :huh:
Meer dan dertig doden door zware busongevallen
ROME/ERZINCAN/BUDAPEST - Door drie zware busongevallen in populaire vakantielanden zijn zaterdag zeker 33 doden en 75 gewonden gevallen. De incidenten hadden plaats in Italië, Turkije en Hongarije. Bij het ongeval in Italië kreeg de bestuurder een hoestaanval, in Turkije was de chauffeur waarschijnlijk in slaap gesukkeld. Bij het derde ongeval knalde een vermoedelijk dronken autobestuurder tegen de bus.
In de nacht van vrijdag op zaterdag kwamen in oostelijk Turkije 27 mensen om het leven. Er raakten meer dan dertig mensen gewond. De meeste passagiers werden in hun slaap verrast door het ongeval. De Turkse politie kon de botsing van de Turkse bus, 30 kilometer van de stad Erzincan, slechts door een slapende chauffeur verklaren. Het voertuig reed vlak naast een tunnelingang op de bergen in. De politie vond geen remsporen. Alle doden kwamen uit Turkije.
Door een verkeersongeval met een Duitse toeristenbus vielen later op de dag in Noord-Italië zes doden en veertig gewonden. Het voertuig verongelukte in een tunnel op de autosnelweg naar Vicenza. De bus van de firma Urban Reisen was met voornamelijk Oost-Europeanen woonachtig in Duitsland onderweg naar Rimini. De toeristen waren vrijdag vertrokken uit Bottrop in het Roergebied. In de bus zaten 67 reizigers. Onder de doden zijn twee kinderen.
Hardere sancties De Duitse minister van Verkeer Manfred Stolpe wil verscherpte controle op busmaatschappijen na de reeks van ongevallen met Duitse tourbussen. Ook wil hij hardere sancties op overtredingen. Bij twijfelgevallen wil hij licenties van ondernemingen intrekken. De Hongaarse politie maakte zaterdagnamiddag ook melding van een busongeval. Daardoor raakten vier Duitse toeristen en een Hongaar gewond. De bus kwam in botsing met een jeep uit Oostenrijk.
Zondag berichtten Egyptische diplomaten in Riyad dat vijftien Egyptenaren op zaterdag in Saudi-Arabië de dood vonden en 34 gewond raakten toen hun bus in botsing kwam met een vrachtauto en over de kop sloeg. De inzittenden waren gastarbeiders met hun familieleden die na vakantie in Egypte terugkeerden naar Saudi-Arabië. (bron:nu.nl)
|
|
|
|
|
|
"Age is a matter of mind: if you don't mind, it doesn't matter!"----------------------------------- Ben ik eindelijk van mijn jeugdpuistjes af, krijg ik rimpels. 
|
|
|
|
Lonny
Gast
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Augustus 2003, 20:53:02 » |
|
Met een vliegtuig of auto kunnen ook ongelukken gebeuren.Ik ben echt doodsbang voor vliegen.Heb het vorig jaar wel gedaan maar had 2 dagen pijn in me oor en toen ik terug moest echt :cry:
Ik ga liever met de bus of met eigen auto dat heb ik dit jaar voor het eerst gedaan omdat er nog maar 2 kinderen meegingen.Is ook goed bevallen. Maar helaas kom je niet altijd onder vliegen uit..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Augustus 2003, 21:07:11 » |
|
Maar helaas kom je niet altijd onder vliegen uit.. Jawel hoor... lekker thuisblijven.. ;) Maar zonder gekheid, het lijkt me doodeng om in een bus langs ravijnen enzo te rijden.. je zit zo hooooooog.. :scheel: Wij gaan(gingen) altijd met eigen auto, en dat bevalt me toch nog het beste moet ik zeggen. De vakantie begint als je de deur uitstapt, en dan lekker op je gemakkie naar een bestemming rijden. Heb je er genoeg van.. stoppen.. hotelletje.. en de volgende dag weer verder. :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lonny
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Augustus 2003, 21:35:31 » |
|
Met de bus ben ik gelukkig nooit langs een afgrond gereden.Met de auto afgelopen jaar wel.Toen maar even niet gekeken..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mad Greek
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 28 Augustus 2003, 22:39:11 » |
|
Ik heb ook vreselijke vliegangst, maar een busreis, moet er niet aan denken. :huh: Dan nog liever met de auto.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chiwa
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 28 Augustus 2003, 23:14:49 » |
|
Gek hoor, ik heb geen hoogtevrees, geen vliegangst, geen wagenziekte en geen last van zeeziekten. Zo dat nou echt alleen maar tussen je oren zitten zoiets of zou het een erfelijke kwestie zijn?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mad Greek
Gast
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 28 Augustus 2003, 23:27:42 » |
|
Het zit tussen je oren :bigsmile:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chiwa
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Augustus 2003, 23:32:01 » |
|
Ja je evenwichtsorgaan. Maar voor zoiets kun je toch naar de phyciater of zoiets?
't Is volgens mij net zoiets als bang zijn voor onweer dat is ook aangeleerd gedrag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Augustus 2003, 23:38:14 » |
|
Ja je evenwichtsorgaan. Maar voor zoiets kun je toch naar de phyciater of zoiets?
't Is volgens mij net zoiets als bang zijn voor onweer dat is ook aangeleerd gedrag. Voor je oren (evenwichtsorgaan) hoef je echt niet naar een psych.. die kan daar niks aan veranderen.. Bang voor onweer is meestal de schuld van de ouders.. die er zelf ook heel bang voor zijn/waren. Dat brengen ze over op de kinderen..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mad Greek
Gast
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Augustus 2003, 23:39:30 » |
|
Ik was vroeger nooit bang, maar na een mislukte landing zit het bij mij heel diep
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chiwa
Gast
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 28 Augustus 2003, 23:55:50 » |
|
Nico Haak maakte reclame voor zo'n magneetpolsband. Maar hij is wel jong overleden dus vermoedelijk is dat ook al geen echte oplossing om je evenwicht orgaan recht te breien. Nou ja, het viel me op en het was me al vaker ter ore gekomen dat er mensen van de vreemdste zaken last hebben terwijl mij dat vreemd is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shanon
Forzona Member
Geslacht: 
tattoo bitch
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 30 Augustus 2003, 10:09:00 » |
|
Ach ja, ieder mens zit weer anders in elkaar Chiwa. En ik geloof niet dat er mensen bestaan die nergens een bepaalde angst voor hebben.
|
|
|
|
|
|
Doe eens normaal man!!!!
|
|
|
mesje
Forzona Member
Geslacht: 
Die Hard
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 31 Augustus 2003, 13:39:42 » |
|
Bootje varen vind ik echt vreselijk. Ik doe het wel, maar prettig vind ik het echt niet. En na ooit eens een hevige turbulentie te hebben gehad, ben ik ook niet meer zo dol op vliegen. Maar idd, als je ergens wil komen, dan moet je je over dat soort dingen heen zetten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cybergr@n
Forumbeheerder
Geslacht: 
"watching eye"
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 09 Juli 2005, 11:53:11 » |
|
Bus met Nederlanderse toeristen verongelukt
AGDE - Een 40-jarige Nederlander en een 12-jarig Belgisch kind zijn omgekomen doordat de touringcar waarin ze zaten op de A9 nabij de stad Agde, in Zuid-Frankrijk is verongelukt. Zeker 17 anderen raakten gewond.
Dat liet touroperator Solmar Tours zaterdag weten. Volgens de directeur van het bedrijf gaat het om vijf zwaar- en twaalf lichtgewonden. Vrijwel alle passagiers van de bus zijn in shock. De locale autoriteiten zijn bezig met het inrichten een noodhospitaal langs de kant van de weg. De snelweg, de Autoroute du Soleil, is afgesloten voor verkeer.
Verscheidene gewonde passagiers zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Montpellier. Het Rode Kruis heeft ook slachtoffers opgevangen in een school in de plaats Bessan. De autoriteiten hebben daar ook een crisiscentrum ingericht.
De Nederlandse bus was op weg naar de Spaanse plaatsen Calella en Malgrat de Mar. Het ongeval gebeurde ter hoogte van de Franse plaats Bessan. Dat stelde de alarmcentrale Mondial. Het gaat om een dubbeldeks touringcar van het bedrijf Solmar Tours uit Maarheeze.
Het ongeluk met de bus is waarschijnlijk ontstaan doordat de chauffeur in slaap is gevallen. Dat meldde de prefectuur in Montpellier. Er zaten in totaal 69 personen in de bus onder wie twee chauffeurs en een hostess. Van de 66 passagiers aan boord zijn er volgens de prefectuur zeker twee om het leven gekomen onder wie een kind (bron:telegraaf)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|